Hej.

Vi är inne i tankarna att bygga nytt..
Vi tänkte bygga från grunden och i lösvirke.
Sitter och räknar och räknar för att få något ungefärligt pris men det är inte helt lätt.

Vi har sammanställt en lista med de olika kostnaderna. HJÄLP oss. har vi glömt något?

Och ni som har byggt hus, vad ska man tänka på och andra "bra att veta/tänka på" saker ni kommer på Skriv :)
Uppskattar all hjälp vi kan få..

Kostnader:

Tomt
Anslutningsavgift V/A
Anslutningsavgift El och Fiber
Grävning/grovplanering
Grunden
Byggmaterial (räknar in kök, tvättstuga här)
Våtrum
Elarbeten
Rörarbeten
Måleri
Fönster/dörrar
Ytterpanel
Utvändigt (planera tomt, anlägga gräsmatta)

"Övriga kostnader"
Pantbrev, lagfart
Bygglov
Kvalitetsansvarig/slutbesiktningsman
Räntekostnader under byggtiden
 
Bygg-el

Ev planavgifter

Nybyggnadskarta
 
Ev frakt på material. Blev en stor post för mig men då bor jag mitt i ingenstans.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Sophantering? (container osv)
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Ev frakt på material. Blev en stor post för mig men då bor jag mitt i ingenstans.
Bra poäng! Jag har nog lagt närmare 50k på kranbilar, traktorer mm för lossning mm.
 
Gammelnörden
Arkitekt, ventilation och värme? Utstakning och lägeskontroll, ingen jättesumma men ändå...
 
Plåtarbeten. Bleck och detaljer och ev huvar osv.
 
Posten byggmaterial skulle behöva specificeras ytterligare för att se vad som eventuellt saknas (ingår t ex uppvärmning och ventilation i denna post).

/Krille
 
Vi har ritat vårt lösvirkes helt själva, och då tillkommer massor med konstruktionsritningar och beräkningar. På tak, snözoner bärighet, golv, ventilation osv.
Köper man "en färdig modell" ingår ju detta vad jag har förstått.
Vi ska bygga lite speciellt med en inneluftsventilerad krypgrund (ej Isolergrund.) Den kommer sprayisoleras med polyuretan och integreras i husets FTX system.
Vet inte om nån skrev det, men uppvärmningssystem? Jordvärme? Luft? Borra?
Lycka till!
 
  • Gilla
villane
  • Laddar…
Kostnaden beror ju också på var man sätter upp huset.

Vilken el. vilka kommuner är aktuella?
 
Byggställning, OVK(Ventilationsbesiktning)
 
Snickeriarbeten, hyra av toavagn/byscha, kranbil, frakt.

Något som kostar mycket som man inte tänker på är alla garderober, förvaringsställningar, tvättstuga, badrumsskåp, handdukstork, blandare, badkar och hela den biten. Även garaget ska ju utrustas med detta. För oss gick den biten på 150 kkr.

Sen ventilation som sagt, FTX? Det kostar 125 kkr.

Sen blir det endel spill,

Vi har precis byggt ett lösvirkeshus så vi har koll :D
 
Jag fick med konstruktionsritningar och beräkningar på takstolar och limträbalkar när jag köpte dem från en känd firma. Samma med ventilation ritningarna.
Ska du ha skorsten, kamin en slant med. Något värme system kan under lätta i huset.
Själv löste jag det under byggtiden med en värmepump så slipper ni dyra elräkningar för en byggfläkt.
Passa på och dra i närverkskablar till de flesta rum, det är lättare och ser bättre ut att ha dem på insidan av väggarna.
Lite lampor runt om huset för i detta land är det mörk större delen av dygnet.
Har man inte alla verktyg så är det en stor kostnad med.
 
Ju större man bygger desto längre tid tar det. Kanske inte att det tar dubbelt så lång tid att bygga ett dubbelt så stort hus, men ju större desto mera tid och material går det åt. Hantverkare är ju rätt dyra i timpeng.

Själv bor jag bra på 15m2 utan lån. Något att tänka på. ;)
 
N Nikenik skrev:
Ju större man bygger desto längre tid tar det. Kanske inte att det tar dubbelt så lång tid att bygga ett dubbelt så stort hus, men ju större desto mera tid och material går det åt. Hantverkare är ju rätt dyra i timpeng.

Själv bor jag bra på 15m2 utan lån. Något att tänka på. ;)
Det som kostar är kök bad värme teknik etc etc och det behöver du lika mycket på ett litet som stort hus.
Så det är mycket mycket billigare att bygga stort än litet per kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.