MultiMan
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Utanför boxen;
Jag har mjölkproteinallergi och borde avhålla mig från alla sorters mjölkprotein inklusive getmjölksost men ibland syndar jag och då får jag dom symtomen du beskriver därför att det sätter igång en låggradig inflammation i kroppen men inte en allergisk reaktion. Blir värkig i axelleder och lite öm i överarmsmusklerna också. Jag funderar på vad som skulle kunna trigga inflammation hos en hel familj? Mina symtom sitter i en månad efter ett tillfälle av synd, så ska ni utesluta något i er hemmiljö eller vara "borta" måste det vara längre än en dag, weekend eller vecka. Kanske ni får i er för mkt processad mat, helfabrikat, mjölkprodukter och läsk mm i förhållande till frukt och grönt?
Innanför boxen;
Det är vad jag förstår primärt luftvägarna som är påverkade, så det ligger ju nära till hands att fundera luft. Använder ni parfymerat tvättmedel/sköljmedel, tvål mm? det tar man ju med sig även om man reser bort tänker jag...Har ni torr inomhusluft som gör symtomen värre?
Anticimex hade i alla fall förr olika mätverktyg för diverse inomhusluftsproblematik, kanske värt att ringa och fråga vad dom kan erbjuda för tjänster? Luftrenare från Blocket ett månad...

Tja, nu har jag spånat både innanför och utanför boxen, hoppas det kan ge någon ledtråd. Det tär på livskraften att känna sig kymig ständigt och jämt, jag hoppas innerligt att ni hittar en lösning!
Jag har personligen haft precis samma symptom och problem när jag drack mjölk. Symptomen var helt borta efter några månaders uppehåll. Tänkte direkt på mjölkallergi när jag såg tråden, men tänkte inte skriva något, tills jag såg ditt inlägg.

Har ni bytt tvättmedel/sköljmedel eller tvättmaskin? Många maskiner sköljer för dåligt på standardprogrammen och man måste köra allergiprogram eller extra sköljknappen (om det finns).
 
  • Gilla
nisse778
  • Laddar…
Gammelnörden
Har ni plastmattor på flytspackel från en renovering efter 1975? :thinking:

"Flytspackelskandalerna
uppstod när kasein blandades in i portlandscementspackel. Kasein som är ett protein bröts ner då fuktigheten översteg 75 % relativ fuktighet och bildade ammoniakgas, vilken i sin tur missfärgade golv samt ledde till elak lukt och hälsoproblem för de boende. Kaseinet har efter 1984 ersatts med andra tillsatsmedel, men hälsobesvären i de nybyggda bostäderna upphörde inte.
Introduktionen av flytspackel har nämligen sammanfallit med användning av vattenbaserade golvlim och nya oprövade byggkemikalier. Golvmattor på fuktiga betonggolv har generellt visat sig vara en betydande orsak till det gigantiska problemet med sjuka hus. När plastmattor läggs på för fuktiga betonggolv sker nedbrytning av mjukgörare i plasten och förtvålning av mattlimmet. Under dessa betingelser bildades luktande alkoholer som n-butanol, 2-etylhexanol och andra flyktiga organiska ämnen i förhöjda halter. Lukten kan ibland påminna om hästpiss om ammoniakgaser finns med i bilden." http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/spackel/

Exempel på "sjuka hus-besvär" ögon-, näsa-, halsbesvär, klåda, eksem, astma, allergi, trötthet eller huvudvärk.
Tips och råd finns på http://www.sjukahus.se/handbook.asp?c=3
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Har ni plastmattor på flytspackel från en renovering efter 1975? :thinking:

"Flytspackelskandalerna
uppstod när kasein blandades in i portlandscementspackel. Kasein som är ett protein bröts ner då fuktigheten översteg 75 % relativ fuktighet och bildade ammoniakgas, vilken i sin tur missfärgade golv samt ledde till elak lukt och hälsoproblem för de boende. Kaseinet har efter 1984 ersatts med andra tillsatsmedel, men hälsobesvären i de nybyggda bostäderna upphörde inte.
Introduktionen av flytspackel har nämligen sammanfallit med användning av vattenbaserade golvlim och nya oprövade byggkemikalier. Golvmattor på fuktiga betonggolv har generellt visat sig vara en betydande orsak till det gigantiska problemet med sjuka hus. När plastmattor läggs på för fuktiga betonggolv sker nedbrytning av mjukgörare i plasten och förtvålning av mattlimmet. Under dessa betingelser bildades luktande alkoholer som n-butanol, 2-etylhexanol och andra flyktiga organiska ämnen i förhöjda halter. Lukten kan ibland påminna om hästpiss om ammoniakgaser finns med i bilden." [länk]

Exempel på "sjuka hus-besvär" ögon-, näsa-, halsbesvär, klåda, eksem, astma, allergi, trötthet eller huvudvärk.
Tips och råd finns på [länk]

Japp, i ett rum har vi det. I övriga rum rev jag ut det för 5-6 år sedan.
Känner igen det där lite... På min förra arbetsplats hade dom problem med sånt där.... 50% av kvinnorna på kontoret fick bröstcancer :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.