Vi har tjockputs, cirka 3 cm, på vårt gamla trähus och ingen luftspalt. Det har fungerat utmärkt. Fasaden är omkring 50 år idag. En del sprickor finns, men det är kosmetiskt.

På nya hus med mycket isolering måste man ha luftspalt. Jag tror det är att föredra med en tjock puts och en tillräckligt stor luftspalt.
 
Hej. Tack för feedbacken. Ja denna puts är det luftspalt emellan. Jag talade ingående med företaget som utför jobben och han förklarade tydligt alla moment. Allt lät vettigt och genomtänkt så jag känner mig trygg. Tanken är att ha något som är bra men samtidigt så underhåolsfritt som möjligt. Tvättar du av det var 5e år? Spindelbehandlar?
 
FG FG skrev:
Vi har tjockputs, cirka 3 cm, på vårt gamla trähus och ingen luftspalt. Det har fungerat utmärkt...
Gamla hus har som du säger tunnare väggar och sämre isolering. Det leder ut värme.
Men en sak till; de var enstegs-, men inte enstegstätade-
Alltså inga frigolitskivor dikt an underlaget emellan.
 
M MagHam skrev:
Gamla hus har som du säger tunnare väggar och sämre isolering. Det leder ut värme.
Men en sak till; de var enstegs-, men inte enstegstätade-
Alltså inga frigolitskivor dikt an underlaget emellan.
Precis. Vi har ingen isolering alls i väggarna utan bara 2,5" trä. Frigolit skulle jag inte vilja ha som väggisolering oavsett trä eller puts.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H
va får du ha?
 
S SHrimp skrev:
Hej. Tack för feedbacken. Ja denna puts är det luftspalt emellan. Jag talade ingående med företaget som utför jobben och han förklarade tydligt alla moment. Allt lät vettigt och genomtänkt så jag känner mig trygg. Tanken är att ha något som är bra men samtidigt så underhåolsfritt som möjligt. Tvättar du av det var 5e år? Spindelbehandlar?
Vi har aldrig tvättat putsfasaden. Vi hade tanken på det och kontaktade ett företag men blev avrådda från tvätt eftersom det kan bli flammigt.

Vår fasad gjordes för längesedan och på den tiden eldades det med kox, ved och olja så det har satt sig en hel del luftföroreningar i fasaden. Lustigt nog är den smutsigast under taksprång och andra ställen där regnet inte kommer till.

Det finns ju mängder med putsfasader som ser bra ut efter många år utan tvätt. Men vit puts är kanske inte det bästa om den ska se fin ut länge.
 
Ok. Är det NÅGON som har erfarenhet eller vet någon som har ett trivselhus med ventilerad putsfasad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.