Du pratar grävning nu, eller hur?
 
Krilleman
Åh, kanske mitt fel. Klart det var grävning jag refererade över. :p

Men det var ju du som började prata om måttsatser!

Killen som grävde ner min inkommande el från stolpen med ett förberedande 50mm gult tomrör sa att ca 50 meter i timmen skulle man klara av som standard på 60cm djup som grävmaskinist.

Vad vet jag, jag är ju bara en enkel rörkrökare! :rofl:

[END OffTopic]
 
Redigerat:
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
1 123abc skrev:
[länk]

Jag tror det är ett missförstånd och att det handlat om lågspänning istället för lågvolt.
Vad ska länken göra för nytta?
 
Fick 1 av 10 rätt, men ändå fick jag alla svar gröna hur går det ihop?

Sista frågan och grävdjup var kluriga.
 
Av alla hantverkartyper verkar elektriker vara den grupp som är mest lättillgängligt på det här forumet. :crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dom har väl inget annat att göra på dagarna än att sitta vid datorn och slösurfa. Dom har ju via lagstiftning sett till att dom inte kan bli arbetslösa... :rofl:
 
F fsn skrev:
Absolut. Kan nån redogöra för reglerna angående förläggningsdjup och vad som gäller. Både på egen och allmän mark? Trodde det var 60cm i gata/allmän mark och 40cm på tomt. Sen googlade jag fram nåt om 55cm som Sydkraft skrev nåt om?????

Vad gäller?

Lite urgent då jag har en debatt med ett kraftbolag som har en kabel på 35cm förläggningsdjup helt utan skyddsrör.

Enligt EBR som är en typ av standard mellan elbolagen via svensk energi så är det 30cm i tomt för LSP=upp till 1000V. sen är det 0,5 som är lägst för upp till 24kV, men den läggs oftast med ett djup på 0,7. och lsp med 0,5 om de ej ligger i samma schakt. ligger de i samma är det djupaste måttet som gäller.
 
F
T tomjakob skrev:
Enligt EBR som är en typ av standard mellan elbolagen via svensk energi så är det 30cm i tomt för LSP=upp till 1000V. sen är det 0,5 som är lägst för upp till 24kV, men den läggs oftast med ett djup på 0,7. och lsp med 0,5 om de ej ligger i samma schakt. ligger de i samma är det djupaste måttet som gäller.
Tack för det.

Vet du vad som gäller utanför tomt? Vi har en installation med matningskabel till en fastighet som ligger i ett område som det mycket väl skulle kunna grävas i i framtiden. Det är inte inne på tomtmark. Är i anslutning till (tvärs) asfalterad väg och ett kulverterat dike. Kablarna ligger helt oskyddade utan nåt mer än en gul visuell plastremsa, kabeln ligger på ca 30-35cm djup dikt an mot kulvertrör. Inget kabelrör eller nåt annat sten/grävskydd. Är mycket nyfiken på vad som gäller eller vad som är praxis bland våra elnätbolag.
 
EBR KJ 41:09 som jag har ett utdrag ifrån säger detsamma som SS 437 01 37, dvs lite förenklat
35 cm i mark utan jordbearbetning och
55 cm i jordbruksmark, under och längs med vägar
Grundare utförande kräver förstärkta rör.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
EBR KJ 41:09 som jag har ett utdrag ifrån säger detsamma som SS 437 01 37, dvs lite förenklat
35 cm i mark utan jordbearbetning och
55 cm i jordbruksmark, under och längs med vägar
Grundare utförande kräver förstärkta rör.
Det där låter bra. Jag kommer att luta mig mot det. Tack
 
Det är avstånden från marken till kabelskyddet. Då blir grävdjupet några cm till, dvs 40 eller 60 cm. (y)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag fick 8 av 10. Trodde också det var 40 cm grävdjup på tomten och har heller aldrig en elektriker säga tungsten.
 
F
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag fick 8 av 10. Trodde också det var 40 cm grävdjup på tomten och har heller aldrig en elektriker säga tungsten.
Svetsare i Sverige säger Wolfram men svetsare i USA säger däremot Tungsten av nån outgrundlig anledning.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Kanske för att dom pratar engelska? :thinking:
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Kanske för att dom pratar engelska? :thinking:

Du ser alltså inte det roliga i att Amerikanarna använder det svenska namnet (som igentligen är en mineral) istället för det internationella namnet som resten av världen använder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.