Har tagit bort klinkers och gipsplattor i köket och renoverat det underliggande furugolvet från 1910. Fantastiskt skick generellt på vissa ställen perfekt på andra ställen rostiga spikar som lämnat fläckar (kan man göra något åt det?). Allt detta hade vi räknat med, ingen fara alls, det är ett 100+ gammalt golv och det ska synas.

Slipades av en svensk firma, en utav de 2-3 största i stan som hade goda referenser, med papper och rot och allt.

Damen i hushållet är dock missnöjd med 2 detaljer.

Den ena kan vi leva med, flera stora hål har fyllts med betong isf som avtalat Plastik Paddings kemisk trä. Konstigt nog fyllde de random vissa hål med kemisk trä och andra med cement. Vi ska göra om alla i kemisk trä.

MEN. En detalj är vi båda missnöjda med, på vissa ställen har golvet blivit 'vågigt'. Jag anmärkte detta direkt till hantverkaren när jobbet var färdigt och han försvarade det med att det var knottar och kvistar och sandpappret tar inte jämt överallt. Det skulle jag kanske kunna köpa men det håller inte enligt mig, då det går 'strängar' eller 'vågor' på tvären av flera brädor, trots att varje bräda har knottar på olika ställen.

Om man går ner i golvhöjd o tittar längs golvet så ser det slät ut. Stryker man med handen kan man knappt märka det vågiga. Kan det vara en synvilla? Fult och 'fel' ser det ut i alla fall.

I ljusets kontrast när man öppnar balkongdörren ser man det 'vågiga' tydligt (kan ta fler bilder om det behövs).

Vad säger experterna? Är det något jag ska leva med eller är det sånt som man inte ska acceptera?

Som tjejen hemma säger: om man anlitar en stor dyr firma förväntar man sig att det blir perfekt. Det har det inte blivit.
 
  • Renoverat furugolv i kök med synliga vågor och ojämnheter i ljuset från balkongdörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hade exakt samma i mitt förra hus, där tidigare ägare slipat undergolvet. Kvistarna är stenhårda, träet mjukt.
Ett riktigt furugolv är gjort av utvalt virke, ett undergolv som du har likt dagens spånskivor, görs av billigaste brädorna. Det är inte lagt för att gå på eller slipa.
Golvsliparen borde sagt det till dig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har haft samma problem men då var jag sliparen tyvärr.

Jag har pratat runt med många i branchen och inte fått nåt riktigt svar...
Jag har bytt remmar och då blev det bättre, eftersom vågorna kommer med jämna mellanrum så tror jag på slappa / utnötta remmar och kanske slitet nån mer stans eller dåligt åtdraget någonstans i maskinen.

Tror att det finns en till tråd här på bh om det.

Var det en grön golvslip?
 
Om det är, som både Isakare och jag misstänker, ett undergolv, så blir det kanske lite tunt och svajigt efter en ordentlig slipning. Hur känns det att gå på?

Finns plats under trösklar och i plånboken kan man ju lägga på ett billigt men robust "ekonomigolv":
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html

Jag har lagt sådant golv på vinden, och tycker mycket bättre om det än den fina boklamell-parketten vi har på undervåningen. Men jag har det obehandlat. Inga bortfallna kvistar där inte :)

Trägolv med synliga kvistar och en skadad kant som ser ut att vara lagad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förresten lagat med betong?
Är det inte vanlig grå Plastic Padding som de tog till när det plastiska träet tog slut?
 
Tack för alla svar, ska ringa firman och undersöka lösa alt. slitna remmar.

Allt pekar, enligt det ni säger, på att det är ett undergolv. Kvalitén på brädorna är dock sanslös, de är väldigt robusta, på ett hål som lagades kunde man se 4+ cm tjocka friska solida brädor. Otroligt stabilt att gå på, gnisslar inte någonstans.

Ref. cementet. Det som är vårt kök verkar ha varit uppdelat i tre delar, kanske bestående av 2 rum och förmodligen något slags garderob eller skafferi. Delarna är åtskilda av "basen" (rester) på borttagna väggar som togs bort av förra ägaren (den som anlade klinkers) för kanske 20-25 år sedan. Dessa rester av vägg består av en 10cm bred remsa som var av betong (cement?). Det som slipfirman gjorde var att hacka bort gammal cement, slipa golvet, lägga på ny cement och lacka. Blev ganska snyggt men jag ångrar att jag inte valde trä (vi dividerade fram och tillbaka om det), men det kommer vi själva att ändra till trä + Plastic Padding kemisk trä.

Det var avtalat att remsorna (2 st.) skulle fyllas med cement och hålen med kemisk trä. Nu blev några stora hål fyllda med cement andra med kemisk trä.

Vad sägs om den 'vågiga' slipningen? Är det något att klaga på hos slipfirman eller får man leva med det då det förmodligen är ett undergolv?.

Bilder på lagning med Plastic Padding kemisk trä resp. cement.

Totalt är vi nöjda med resultatet med undantag av det vågiga.
 
  • Trägolv med en remsa av fyllt cement där en vägg tidigare funnits, visar lagning och nytt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robust trägolv med lagningar av Plastic Padding kemisk trä och cement, något vågigt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robust trägolv med tjocka, solida brädor och en bred grå cementremsa som delar ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hör med firman vad dom tycker, prisavdrag på jobbet kanske?
Sen ser det ju oftast värre ut när inga möbler mattor gardiner är på plats...

Har för mig att min kund godtog jobbet utan större knussel
 
Tack för tipset kontaktar firman.

Fråga: med den vetskapen jag har nu hade jag önskat kemiskt trä i alla lagningar inklusive strängarna tvärs över golvet. Är det realistiskt?
 
Nja verkar vara ganska stora bitar att fylla så jag tror nog du har vält rätt, risk att det andra spricker skulle jag tro men har iof inte använt det så mycket
 
Såvida det inte redan är behandlat borde dom kunna åtgärda med planslip, edge har jag för mig att dom heter. Det där ser ju onekligen inget kul ut, sliten drivning av slipen känns som trolig anledning.
Fint golv i övrigt!
 
Jag slipade kök/kontor och sovrum själv på det gamla "undergolvet" med en roterande slip med flera skivor, jag ser absolut inga vågor på golvet - Däremot ser man helt klart att kvistarna buktar upp lite i släpljus.
Onekligen konstiga vågor du har - Dom golvslipare jag använder mig av ute hos kund kör generellt med bandslip, men diagonalt över golven med växlande riktning, kryss över golvet i princip - Svårt att se att det kunde kunna ge sådana där vågor.
 
Slacker: det brukar Man väl bara göra när golvet är kupiga, eller rättare sagt så gör dom jag känner så sen slipar man längs med brädorna
 
nino nino skrev:
Slacker: det brukar Man väl bara göra när golvet är kupiga, eller rättare sagt så gör dom jag känner så sen slipar man längs med brädorna
Du kan ha rätt, försöker minnas när sist ett furugolv slipades av firman jag använder, diagonal-metonden kanske är främst för parkett (Fiskben/holländskförband) osv där ådringen på trät ligger växlande.
 
Jag slipar även fiskben rakt, men kör med en annan maskin på slutet för att få bort sliprepor
 
Nu har slipfirman varit hemma hos oss för att besiktiga det vågiga golvet in situ. De tog med sig en erfaren slipare som sa att han har nästan aldrig sett ett golv bli sådan. Han mindes ETT fall.

Firmans (chefens eller förmannens) inställning är att det är inte deras fel eller man kan iaf inte med säkerhet säga att det är deras fel, de skyller på knottar, på att golvet kanske 'skakade' eller 'vibrerade' under maskinen vilket rimmar dåligt med att det 100 år gammla golvet är 4+ cm tjockt. De säger att en i deras firma håller med att det kan vara sliten drivning av slipen men flera att det är knottarna.

Det rimmar även dåligt med 'knotteorin' det faktum att vågorna och dalarna går vinkelrät mot brädorna över många brädor i rak jämn perfekt mönster medan knottarna ligger utspridda här och där. Bisarrt resonemang tycker jag.

Den erfarna sliparen ville självklart inte säga emot chefen under besöket men han antydde flera ggr mellan raderna att han aldrig (utom en gång) sett ett golv bli såhär trots att han har slipat hundratals snarlika golv.

FIRMANS KONKRETA FÖRSLAG: De erbjuder sig att slipa om golvet om jag betalar slipningen en gång till till rabatterat pris. De kan inte garantera att det blir bra heller.

Nu är tjejen hemma skitsur på mig, hon ville ta en billig polack och jag insisterade på att ta stadens stora fina firma med det höga fina (dubbla) priset för 'då har man garantier på att det blir bra' och bla bla bla. Nu blev det istället rejäl pannkaka och skämskudde för mig.

Vad tycker ni att jag ska göra? När man stryker med handen över det vågiga känner man inte något men det syns tydligt och klart så fort man kommer in i köket. Det blev totalt finare hela golvet betraktat, såklart, men detta är rejäl smolk i bägaren.

Sen får jag editera rubriken för det visar sig att det är ett grangolv (runda knottar) och inte furu (ovala) fick jag veta.
 
Redigerat:
Vad är "knottar"?

Jag skulle hyrt en golvslip en timme och fixat en liten del av golvet.
Därefter tagit dit firmans chef, pekat och sagt att "så här skall det se ut!".

Har själv slipat gamla furugolv med bra resultat,
men också sett hur "proffs" gör ett dåligt arbete med slipning och lackning.

Tror faktiskt inte att det är de vassaste slippappren i lådan som åker runt och slipar golv, tyvärr.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.