kristofer12345
Hej

Har problem, får endast 30 grader ut som framledningstemp från min vp. Det är ca 0 grader ute , vid -5 o neråt klarar sig heller inte pumprn o trycka ut mer än 30 grader, detta verkar väldigt lågt i framlrdningstrmp. Har stor hus , ovanvåning 270 kvm pumpen står i mild kall källare.
Frågar vänner som har liknande hus, under samma tidpunkt med golvvärme ser jag på deras system att dem ligger på 40 grader ut i framled. Vilket jag tror mer jag skulle behöva, då mitt hus är bra isolerat klarar jag mig men kommer ej klarar mig under -5 garanterat. Jag vet max temp i golv osv -27/28 grader jag har i golvet just nu 18-20 alltså har kag minst 10 grader till o få. Jag har ispinnen för dem som vet.. ja den fryser till sig nu på vintern o töar ej därefter. Den behöver töa o blåst för att fungera. Köp ej denna! Jag har bevis. Nu undrar jag hur jag löser detta bäst, behöver endast ett system till golvvärmen då jag har rn extern pump för varmvatten redan. Under 0 grader så kör jag 9 kwh o får endast ut 30 grader i framledning, ni hör vad dåligt.. o det är med elpatron gående.. jag tror såhär .. att en nibe eller ivt på el tyvärr måste kopplas in snarast för en slant för senare kanske lösa problemet med en utedel eller något.

Vad har ni för förslag på storlek i kwh på pump o vilken isåfall??
Hoppas ni förstår problemet!?
 
  • Skärmbild av en värmekurva som visar låg framledningstemperatur i förhållande till utomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har du maxat kurvan ? Hur stort är huset med GV ?
9 KW brukar räcka länge , klarar rätt stora hus
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Fast 270 kvm är rätt stort. Är det ett gammalt hus med dålig isolering också?

Jag vet inte om jag riktigt förstår upplägget. Du har alltså 9 kw värmepump? Och utöver det tillskottsvärme (elpatron), hur stor effekt har elpatronen?

Jag har ett 30 talshus på ca 220 kvm + 100 kvm källare. Vi har bergvärme på 12 kW. Det har nästan aldrig hänt att tillskottsvärmen behövt gå igång, blir mindre än 10h per år med tillskott.

Jag har läst om "ispinnen", men aldrig begripit finessen med den. Frågan är väl lite hur mycket effekt din värmepump verkligen ger. Troligen har den en inmatad effekt på kanske 3 kw el. Som under ideala förhållanden ger 9 kw uteffekt i värme.

Men en luftvärmepump som går under dåliga temperaturförhållanden ger i värsta fall inte mer än en faktor 1 i effektivitet, alltså 3 kw in och 3 kw utmatad värme.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
L
H hempularen skrev:
Fast 270 kvm är rätt stort. Är det ett gammalt hus med dålig isolering också?

Jag vet inte om jag riktigt förstår upplägget. Du har alltså 9 kw värmepump? Och utöver det tillskottsvärme (elpatron), hur stor effekt har elpatronen?

Jag har ett 30 talshus på ca 220 kvm + 100 kvm källare. Vi har bergvärme på 12 kW. Det har nästan aldrig hänt att tillskottsvärmen behövt gå igång, blir mindre än 10h per år med tillskott.

Jag har läst om "ispinnen", men aldrig begripit finessen med den. Frågan är väl lite hur mycket effekt din värmepump verkligen ger. Troligen har den en inmatad effekt på kanske 3 kw el. Som under ideala förhållanden ger 9 kw uteffekt i värme.

Men en luftvärmepump som går under dåliga temperaturförhållanden ger i värsta fall inte mer än en faktor 1 i effektivitet, alltså 3 kw in och 3 kw utmatad värme.
Försöker i enkla drag förklara ispinnen
Ispinnen är en utveckling av naturlagarna och överförd till pinnen , dom ska vara stora .
I det ögonblick som vatten fryser så avger det all värme , effektivaste överföringen som finns .
Därav ispinne , vattenfall höll på med lite av det , försök för VP , för kanske 25 år sen ,
med att lägga ispinne i älvarna , men stötte på problem med isbildningen , den gick för fort , och skulle då tinnas och tog lång tid
Den kondenserar luftens fuktighet som blir till is , mycket värme på liten yta , fungerar utmärkt om isen inte blir för tjock , den töar även i minusgrader men mycket sakta och spricker samt ramlar ner ( mycket is på backen ) , ger nog mest vid mellan +5 till -5 då luftfuktigheten är stor
Man kan likna den vid en L/L eller L/V VP , kallare ute mindre värme , mera is detsamma .
 
  • Gilla
Rydetoft89 och 1 till
  • Laddar…
L
Glömde en sak
Det är direktförångning på den , köldmediat går direkt ut , samma som jordvärme med direktförångning mycken tjäle i marken , eller is på¨pinnen
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Om vi tar det där med framledningstemp först,
-är huset välisolerat ?
-är det ett gammalt hus?
-Har du vettiga fönster?
-Typ av vent?
-Har hela huset golvvärme?

Jag bor i ett välisolerat VillaVarm hus och har en framledningstemp vid -3/4C på ~24C, vid -25C så ligger jag strax över 30C i framledning. Min rumstemp är ~19,5C
Framledningstemp och flöde avgör hur mycket energi du tillför, men att pressa upp tempen mot 40C gör bara att man bränner fötterna, så har du såna temperaturer så är något väldigt fel.
Har du provat att mäta temp på golvet med en IR-temp? Eller skaffa dig en FLIR-One så kan du värmefotografera huset & leta energiläckor.

Jag antar att golvvärmeslangen är lagd med 200c/c och 16mm slang? Då bör den vara dimensionerad för max 50W/m2, det betyder att för värmens skull så skulle ditt maxbehov vid -20C vara ~13kW. Det tycker jag låter mycket. I mitt hus som är på 235m2 och som sagt välisolerat så har jag ett maxbehov på ~5kW
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Värme kurva från en Nibe men du har en ispinne ?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Har du maxat kurvan ? Hur stort är huset med GV ?
9 KW brukar räcka länge , klarar rätt stora hus
Jag bara bifogade kurvan o just den kurvan hade funkat för mitt hus vilket jag ej nu har en nibepump.
300 kvm har jag att värma just nu 2 vån, pumpen står i källarrn.
 
kristofer12345
H hempularen skrev:
Fast 270 kvm är rätt stort. Är det ett gammalt hus med dålig isolering också?

Jag vet inte om jag riktigt förstår upplägget. Du har alltså 9 kw värmepump? Och utöver det tillskottsvärme (elpatron), hur stor effekt har elpatronen?

Jag har ett 30 talshus på ca 220 kvm + 100 kvm källare. Vi har bergvärme på 12 kW. Det har nästan aldrig hänt att tillskottsvärmen behövt gå igång, blir mindre än 10h per år med tillskott.

Jag har läst om "ispinnen", men aldrig begripit finessen med den. Frågan är väl lite hur mycket effekt din värmepump verkligen ger. Troligen har den en inmatad effekt på kanske 3 kw el. Som under ideala förhållanden ger 9 kw uteffekt i värme.

Men en luftvärmepump som går under dåliga temperaturförhållanden ger i värsta fall inte mer än en faktor 1 i effektivitet, alltså 3 kw in och 3 kw utmatad värme.
Du har så rätt så. Pump inmatad på 3 kw o en elpatron på 6 kw . Men när ispinnen fryser ger den inte ett skit, vilket betyder att under kalla dagar kan jag knappt ha upp mot 9 kw o tror knappt att jag klarar mig på detta vid kalla dagr på ett så stort hus.
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Försöker i enkla drag förklara ispinnen
Ispinnen är en utveckling av naturlagarna och överförd till pinnen , dom ska vara stora .
I det ögonblick som vatten fryser så avger det all värme , effektivaste överföringen som finns .
Därav ispinne , vattenfall höll på med lite av det , försök för VP , för kanske 25 år sen ,
med att lägga ispinne i älvarna , men stötte på problem med isbildningen , den gick för fort , och skulle då tinnas och tog lång tid
Den kondenserar luftens fuktighet som blir till is , mycket värme på liten yta , fungerar utmärkt om isen inte blir för tjock , den töar även i minusgrader men mycket sakta och spricker samt ramlar ner ( mycket is på backen ) , ger nog mest vid mellan +5 till -5 då luftfuktigheten är stor
Man kan likna den vid en L/L eller L/V VP , kallare ute mindre värme , mera is detsamma .
Du har så rätt så. Du hade gärna kunnat komma hem till mig o sett själva problemet för det är precis så som du beskriver, o nu skitter jag i skiten..o vet ej riktigt hur jag ska ta mig ur den.. en värmepanna på 9 kw kanske jag måste skaffa som tillägg till idpinnen sålänhe..?!
 
kristofer12345
L lat skrev:
Om vi tar det där med framledningstemp först,
-är huset välisolerat ?
-är det ett gammalt hus?
-Har du vettiga fönster?
-Typ av vent?
-Har hela huset golvvärme?

Jag bor i ett välisolerat VillaVarm hus och har en framledningstemp vid -3/4C på ~24C, vid -25C så ligger jag strax över 30C i framledning. Min rumstemp är ~19,5C
Framledningstemp och flöde avgör hur mycket energi du tillför, men att pressa upp tempen mot 40C gör bara att man bränner fötterna, så har du såna temperaturer så är något väldigt fel.
Har du provat att mäta temp på golvet med en IR-temp? Eller skaffa dig en FLIR-One så kan du värmefotografera huset & leta energiläckor.

Jag antar att golvvärmeslangen är lagd med 200c/c och 16mm slang? Då bör den vara dimensionerad för max 50W/m2, det betyder att för värmens skull så skulle ditt maxbehov vid -20C vara ~13kW. Det tycker jag låter mycket. I mitt hus som är på 235m2 och som sagt välisolerat så har jag ett maxbehov på ~5kW
Okej, du har bra värden, men mitt hus har inte en chans med dem värdena,, mitt hus kan liknad med den värmekurvan jag bifogade högst upp.
Nu är ispinnen kass som system då den fryser men du hade klarat dig på min ispinne vid -24 grader lätt då min isoinne ej ger mer pga av att den fryser sen går tillskott in. Jag har 300 mm i tak 100 mm i väggar. Plus sten o betonghus så vet ej hur du gjort..kanske är våra golv oisolerade jag vet ej detta. Saken är det att första plan klarar sig året runt men ovanvåningen är problem. Ja jag har mätt, mina golv är knappt 20 grader.. så jag har minst 10 grader till att få men då måste min framledtemp upp mot 40-45-50 grader o då bränner jag intr fötterna tycärr zzz..
 
kristofer12345
S smurfen72 skrev:
Värme kurva från en Nibe men du har en ispinne ?
Jag bara visa den för dem visar enligt mätt i värt hus att den kurvan kan klara mitt behov.. det ispinnen gör nu klarar vi oss tyvärr ej på få den fryser vid.
 
Läste om ispinnen. Verkar vara en helt vanlig luft/vatten värmepump, där man glömt att montera en fläkt på utomhusdelen. För att kompensera det har mam gjort utomhusdelen stor, men eftersom fläkt saknas fryser den vilket förskjuter arbetspunkten för VP vilket gör att den tappar både verkningsgrad och effekt. Det finns den anledning till varför värmepumpar har automatisk avfrostning av utomhusdelen. Man ska inte bråka med naturlagarna.

Snickra ett vackert lusthus runt ispinnen som precis slickar lamellerna och låt en stor fläkt köra luft genom hela paketet så kommer det fungera bättre, men det måste ändå avfrostas.

Har du deras värmepump också?
Hittade inga uppgifter om cop.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Om du laddar in 9 kw och inte får tillräckligt värmt så behöver du en vp som lämnar mera än 9 kw hur mycket mera beror på hur mycket el tillskott du vill använda och ska det vara luft vatten eller bergvärme vp.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Is leder värme rätt bra och själva tanken med ispinnen är att det blir en massa is på den, avfrostning behövs ej.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.