image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta lilla eller stora trekanten?

Har sett att man kan köpa värmeplattor och roster till den för att få upp verkningsgraden.
Sitter inte sånt i den nu så kanske är någon äldre version vi har.
Undrar om det passar till den ändå?

En bit upp på höger och vänster sida sitter det "hyllor". Vad är dessa till för?

Tycker inte den fungerar speciellt bra. Sotar igen glaset direkt och röker ut när man öppnar luckan för att lägga på ved. Vet att det har med lufttillförsel och drag att göra men så här dåligt ska det inte vara.

Tacksam för hjälp!
 
Tackar så mycket för hjälpen. Kom fram till att jag har lilla fyrkanten iaf. Den gamla modellen dessutom.
 
De äldre modellerna av roslagskamin hade ingen rökhylla utan enbart ett dämpspjäll som minskade rökrörsarean när luckorna stängdes. Att som enl bilden bygga tätt runt kassetten är ,oavsett om du ev anordnat luftinsläpp och varmluftsinsläpp på sidorna (vilket inte kan utrönas av bild) ogynnsamt.
De ändringar som Nibe gjorde då de tog över tillverkningen av roslagskaminen var att ta bort spjället, montera in vermiculitplattor på eldstadens sidor och rökhylla samt, det viktigaste, att se till att en del av förbränningsluften släpptes in ovanför veden för att möjliggöra en sekundärförbränning genom att styrplåtar monterades innanför luftinsläppen. Dessa ingrepp fördubblade verkningsgraden men gjorde ändå inte mer än ett mediokert resultat. Dessutom förstörde sotaren alltför ofta vermiculitplattorna när det sotades
 
Exerg du sitter kanske på bilder info mm så jag kan modernisera min gamla men tjusiga Roslagsspis .
Har letat febrilt efter bilder mm men monteringsanvisningarna mm ger inte det info jag söker som mått material fästjärn osv
Finns det något material än vermiculite som används i kaminer direkt mot elden.
Tacksam för svar
 
Jag har en Roslagsspis utan vermiculitplattor, skulle det vara värt något att komplettera med en roster?
 
Roster har man för att få upp veden från ytan samt ge bättre möjligheter för syret att nå veden så det eldas mer effektivt
 
B BiggeTheKing skrev:
Exerg du sitter kanske på bilder info mm så jag kan modernisera min gamla men tjusiga Roslagsspis .
Har letat febrilt efter bilder mm men monteringsanvisningarna mm ger inte det info jag söker som mått material fästjärn osv
Finns det något material än vermiculite som används i kaminer direkt mot elden.
Tacksam för svar
Jovisst går det med keramplattor men vermikuliten är lätt att forma och rökhyllan använder den bakre stående vermikuliten som stöd. På rökhyllans framkant får man fästa en plåtprofil som håller distans till kaminens framkant. Har byggt om några st men har inga bilder. Plåtarna innanför luftintagen bockas likt ett U så den mesta luften styrs upp och släpps in ovanför elden
 
Skulle underlättat med bilder så man byggt så originallikt som möjligt.
 
Så ser Luftstyrningen ut på min modell
 
  • Luftstyrningsmekanism i en vedpanna, med reglage och öppning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.