Hej,
Vi ska bygga en ny takkupa på vårat suteränghus. Dom på bygglovet har bett att vi räknar ut medelmarknivån och skickar in det, alla ritningar är inne redan.
Vi bor i ett trähus så vi har en grå betong sockel runt hela huset, vid sutteräng delen är den högre så klart.
Är det bara att möta den gråa sockeln (från mark till golv nivå) på ca 12 ställen, lägga ihop värdena och dela det på 12?
Skickar med några bilder om det är lättare att förstå på det viset.
Garageportekkommer tas bort så om jag förstår rätt så mäter jag höjden på den gråa delen där också.


Ett öppet magasin visar bilder på ett rött trähus med grå sockel, dess exteriör och några interiörbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat trähus med grå betongsockel och takkupa, trädgård med gungställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rödmålat trähus med grå betongsockel i ett snöbevuxet skogslandskap, synlig suterängdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Googla på "medelmarknivå" så hittar du flera anvisningar till hur man räknar ut just denna.
 
Jag har gjort det men jag förstår inte, har läst allt som finns att läsa.
 
Verkligen ingen som kan hjälpa mej. Jag behöver bara räkna ut medelmarksnivån
 
B bossespecial skrev:
Här är ett mycket tydligt exempel
[länk]
Förlåt känner mej helt dum men jag fattar inte, har läst allt jag kan hitta.
 
Du måste ha missuppfattat. Det du skall räkna ut är byggnadshöjden, dvs höjd från medelmarknivån till det punkt där yttervägg och yttertak möts. (Även om jag vidhåller att din handläggare tänker fel, det är ju kommunen som skall räkna det ut för att kontrollera om du kan få bygglov eller ej. Det är liksom hela poängen med att det finns en bygglovsavdelning!)

Uträkningsmetoden hittar du i min länk. Ritningen längst upp på s. 192 om marken lutar jämt och ritningarna på s. 195 om det är mer kuperad.
Det är Boverkets sätt att räkna det ut, dvs. att det är facit.

Vill du ha mer hjälp än så blir du tvungen att få någon med ett måttband att komma hem till dig och mäta på plats.
 
Så i det exemplet vad är siffrorna +1,30 och 1,10...? Är det måttet från den raka linjen jag har dragit från golvhöjden och ner till mark nivå i dom 4 hörnen?
 
Gör det enkelt för dig. Mät upp skillnaden mellan högsta och lägsta punkt på marken intill huset och utgå från den. Ingen lär, efter din beskrivning av bygglovkontorets agerande, komma ut och kontrollera om du gjort rätt. Byggnadshöjden (också en knappologexercis) mäter man enklast sedan på en sektionsritning över huset.
 
Hej,

Jag försöker att väcka liv i en mycket gammal tråd.

Jag har läst exemplen och googlat på medelmarknivån. Jag förstår ändå inte helt.

Vi har ett suteränghus där Nybyggnadskartan anger att bottenvåningen ligger på höjden 15,4 meter och övervåningen på 18,2 meter (markplan). Gissningsvis är MMN 16,7 meter. Detaljplanen anger högsta totala byggnadshöjd till 4,5 meter. (4,5 + 16,7 = 21,2 vilket innebär att den andra våningen får vara högst 3 meter (21,2-18,2).

Nu vill vi bygga till på den nedre eller övre delen av tomten.

Men gissning är att den övre delen är utesluten men att den undre delen borde gå bra.

Om jag bygger en tillbyggnad, då har jag ju medelemarknivå på den ursprungliga buggnaden enligt fyra hörn-metoden enligt ovan. Hur förändrar en ny tillbyggnad medelmarknivån (man behåller ursprunglig nivå, man beräknar en kombinerad nivå för ursprungligt hus och tillbyggnad, man beräknar nivån bara för tillbyggnaden)?

Vi tänker oss en tillbyggnad som ger upphov till en L-formad huskropp på den nedre delen av tomten (norr).
Då gäller tydligen specialregler och har man otur delas huset upp i huskroppar (tydligen särskild risk vid L-byggnation), inte heller vet man vilken fasad som är den som kommunen utgår från (men tydligen oftast entre som vetter mot gata).

Är det ens möjligt att gissa vad kommunen kommer att använda för metoder och ber'kningar, eller måste man riskera pengarna för bygglov och arkitekt och hålla tummarna?
 
  • Karta som visar befintlig byggnad på en tomt samt detaljer om höjdnivåer, byggnadens golvhöjd, och omgivande fastigheters gränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.