Personligen skulle jag koppla i serie. Då kan den ena enheten dra nytta av den andra på ett bättre sätt.
 
L Liteavvarje skrev:
Om man använder CP i VP så måste all brain kunna gå igenom konvektorn vid full belastning ,
det blir häftiga rör och en stor konvektor då , vad händer när VP ska göra VV ,
ca 1000 L genom konvektorn , klarar den det , tveksamt
Nej man körde inte hela flödet genom konvektorn kommer inte ihåg hur lösningen såg ut men tyckte iden såg bra ut då i alla fall.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Jo, det är sant att med dubbla kollektorslangar som går i serie så blir det ju större anläggningsyta i hålet som använder temperaturskillnaden från hålet och det går kanske att minska hur djupt borrhål jag behöver borra. Men jag behöver väl en större pump ju fler meter kollektorslang det blir.

Min tanke med kondensvattnet var att dra invändig avrinning till 1 ställe i huset där det ansluts till gråvatten alternativt dagvatten. Men det blir väl inga volymer av kondensvatten och jag förmodar också att det är så pass "varmt" att jag inte behöver isolera kondensvattenrören på samma sätt som rören för frikylan?
 
L
Stoppar du ned dubbla slangar i serie , så blir det en annan funktion än det är tänkt
Först så får du ha en bra mycket större CP för att få det att gå runt .
Att då försöka ha ett kortare hål gör att det inte kommer att finnas värme i berget , då djupet är det som bestämmer vad berget kan ge.
Sen det med att ha frikyla i serie med brain är en utopi att göra , VP måste ha ett visst flöde utan att storkna och kommer att lösa ut på lågtryck om flödet inte är rätt
Frikyla ska shuntas med givare på luften , in från brain för att båda delarna ska må bra och fungera
 
Om man ska ha dubbla slangar ska dom inte kopplas i serie utan parallellt. Man bör kunna köra några fläktkonvektorer i serie med vp utan problem om man vill det en fläktkonvektor brukar behöva rejält flöde 3-400 liter tim är inte alls ovanligt. Varför ska man ha shunt om man kör frikyla via fläkt konvektor det brukar man ha om man kyler via vent ?
 
Ligger den i serie behöver man ju en shunt för att kunna välja om flödet ska gå genom konvektorn eller ej. Helt eller delvis.
 
Kommer inte ihåg hur det såg ut men såg en skiss på det och tyckte det verkade enkelt och bra men har nån liten aning om att det var kylning av skafferi och då har man ju kylbehov jämnt och då kan brine cirkulera hela tiden. Till vanlig frikyla är nog den vanliga parallell kopplingen med extra cp och backventil bäst då slipper man ju tex nån typ av shunt.
 
Hej!
Jag tycker inte att man skall utesluta shunt. Den fyller en viktig funktion för att hålla konstant temperatur på kylslingan i huset. Det är enorma mängder vatten i form av kondens om du under hela året skickar ut 4 grader i slingan. Lite beroende på konvektorer så skiljer det inte så fasligt mycket på kondenserande och icke kondenserande drift. Jag gillar dock att köra på kondenserande drift. Men jag får då under sensommaren enorma mängder kondens.
Tänk på att hela cirkulationspumpen och alla kopplingar blir blöta. Alla genomföringar måste vara helt täta.
Det viktigaste av allt. Avfetta och gör rent kondensbricka och slangar minst varje sommar.

Oj, vad långt det blev. Sammanfattning:
1.Shunt för konstant temp på vatten
2. Isolera väl
3. Håll koll under hela sommaren efter läckage
4. Åk aldrig på semester med kylan igång
5. Gör rent slangar och brickor.

Du kommer få det så bra! :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Man bör isolera kylkretsen just för att undvika kondens och är den isolerad är det inga problem. Normalt kommer tempen vara högre än 4 grader så kallt berg är det väldigt få som har i det här landet framförallt om man har stort kylbehov. De flesta vill ha max kyla för det brukar vara svårt att få tillräckligt svalt att då shunta tempen för högre brine temp just för att undvika kondens ger lägre kyla. Vid kylning via vent använder man shunt just på grund av kondens risken men vid fläktkonvektor brukar man köra utan och låta fläkt och cp reglera kylan men det är fullt möjligt med shunt om man vill kosta på lite extra och få lite lägre kylkapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.