Hej

Ska sätta upp gipsvägg på spånskiva (eller om det är osb, vad vet jag...) i den äldre delen av huset. Det är förstås inga problem att sätta gipset där det finns reglar, men där det saknas reglar får jag inte skruven att fästa i spånskivan.

Har gått runt och försökt känna/lyssna på vart reglarna sitter i resten av rummet och det verkar som att de satt upp dom lite väl godtyckligt. Rent spontant känns det som att det kommer ställa till med problem, finns det någon bra lösning som inte innebär att riva ner alla skivor och sätta dit stödreglar eller vad man vill kalla det?

Första gipset (90 brett) jag satte upp hade visserligen tre reglar under sig med de satt ojämnt så att som mest blir mellanrummet mellan skruvarna ca 65 cm. Tror ni det fungerar?
 
Det är inte så att du råkat köpa gipsskruv för metallreglar? Det brukar ha väldigt svårt att fästa i spån eller OSB. De har för fin gänga
 
Det är inte Tretex i väggen möjligen? Den går inte skruva i.
Har du spån eller OSB (mindre troligt du har OSB) så är det inga problem att skruva med rätt skruv.
 
Är väggen "mjuk" har du tretex.
 
nimhed nimhed skrev:
Det är inte så att du råkat köpa gipsskruv för metallreglar? Det brukar ha väldigt svårt att fästa i spån eller OSB. De har för fin gänga
Nä, det är för trä. Måste dock erkänna att jag var tvungen att dubbelkolla.

Stefan N Stefan N skrev:
Det är inte Tretex i väggen möjligen? Den går inte skruva i.
Har du spån eller OSB (mindre troligt du har OSB) så är det inga problem att skruva med rätt skruv.
Hm... gjorde ett litet hål i skivan och från de bilder google visar kan det mycket väl vara tretex.
Kollade lite snabbt och det verkar finnas de som tycker det bästa vore att helt enkelt ta bort all tretex. Får kolla lite nogrannare...

Men hur är det med uppsättningen av gipset, är det viktigt att skruvarna sitter precis i mitten av gipset (lodrätt) eller kan de vara skjutna åt sidan?
 
Rivs loss en bit av tretexen och tända eld på den... Efter det kommer du vilja ta bort den :)
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Om ytan tillåter så går det bra att limma fast gipsen, några stödskruvar håller dem på plats!:)
 
O det är tretx så finns det oftast råspont innanför. Så kör du med skruvar som är långa nog bör det gå ändå. Om väggen bara består av en tretexskiva som inte sitter på något hårdare så skulle minsta lilla beröring göra stora hål.

Ur brandsynpunkt är det som sagt inte så bra, men täcker du den med gips, så kommer ev. eld inte åt så bra.
 
Tretex isolerar faktiskt hyffsat också!
 
L
Årtal på huset är avgörande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.