Hahaha.. jag märkte att fönster på glänt funkade precis som du skrev.

Nu har jag tätat alla fönster så gott som (ska fortsätta med lite fönstertejp på vissa ställen oxå) och nu sugs det in lite om det blåser åt rätt håll, men kommer det en vindby så sugs det ut igen - iaf ett tecken på att det är en förbättring. Men det får nog bli spaltventiler under fönstren så som du beskrev ovan exerg.

Det konstiga är att det i det ena sovrummet på övervåningen drar in bra igenom tilluftsventilen. Det sovrummen ligger i den gamla delen av huset närmast trappen, medan de andra i den utbyggda. Antingen är det inte lika tätt upp mot vinden i den gamla delen, så att det läcker upp dit (vilket inte vore bra pga fuktproblem antar jag) eller så beror det på från vilket håll det blåser eller att de andra rummen ligger "längst bort" från nedervåningen så att det därför är där övertrycket är som störst? Det borde väl iaf (pga övertrycksresonemanget) vara helt uteslutet att det kommer ner luft från vinden - vilket jag absolut inte vill. Det finns ju gott om luftspalter på vinden från takfoten + lite extra ventiler där.
 
Om ekonomin finns fundera på att sätta in ett FTX-system. Vi har ett ombyggt 1 1/2-plans hus med vind från -69 som tidigare hade självdrag och liknande problem som ert. Det är svårt att få balans med "3" våningar tyvärr.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ekonomin finns fundera på att sätta in ett FTX-system. Vi har ett ombyggt 1 1/2-plans hus med vind från -69 som tidigare hade självdrag och liknande problem som ert. Det är svårt att få balans med "3" våningar tyvärr.
ftx löser alla problem och enda "svårigheten" brukar vara att ev behöva hitta lämplig plats för att hitta utrymme för vertikala kanal(er) till källarplan (och naturligtvis att hitta 50-70`till finansieringen)
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Nja... FTX känns inte aktuellt i dagsläget (dyrt och stort ingrepp). Däremot funderar jag ev. på att sätta en extern köksfläkt på taket så kunde den gå konstant med lite högre varvtal utan att bullra nämnvärt och på så sätt förhoppningsvis tillgodose tillräcklig frånluft. Köksfläkten har en fristående spirorörkanal (alla andra imkanaler går i skorstenen).
 
Har du fått någon ordning på det? Jag har liknande problem med övertryck på min övervåning 1,5 plans men utan källare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.