S
Lite "fakta":
Mörk materia är mätbar på det sätt att man räknar ut att X mer massa måste finnas i en galax för att den ska kunna hålla ihop alla dess stjärnor och planeter.
En svart hål skapas när massan av en stor stjärna kollapsar av sin egen vikt in i en singularitet.
Det sägs finnas 11-12 dimensioner.

Min teori:
Svarta hål är en port till en 4:e dimension.
Gravitationskraften verkar genom alla dimensioner och/eller eventuellt kan den finnas som partikel i en 5:e dimension.
Mörk materia är bara materia som färdats till den 4:e dimensionen och dess massa påverkar oss fortfarande genom svarta hål.
Vi kan inte se den 4:e dimensionen, därför kan vi inte se mörk materia.
Våra 3 dimensioner är stora, men de flesta dimensioner är små och kan därför bara mätas via vibrationer i strängar som bygger upp kvarkar och elektroner. Singulariteten är därför den enda vägen för att öppna en port till en annan dimension.

Vad tror ni? Kan jag ha rätt eller är jag bara yr i bollen? :D

Bifogar en hembakad bild på min teori om hur gravitationen håller ihop galaxerna.
 
  • Illustration av en teori om gravitation i galaxer som visar vanlig och mörk materia i tre och fyra dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man har kunnat observera effekten av mörk materia som funnits långt utanför några svarta hål: https://sv.wikipedia.org/wiki/Mörk_materia#Direkta_observationer

Tiden brukar anses vara den fjärde dimensionen. De flesta strängteorier räknar med 10 eller 11 dimensioner men även 26 förekommer, i samtliga fall inklusive tiden som den fjärde. De 6 eller 7 dimensioner som vi inte kan uppleva, dvs. inte våra vanliga 3 samt tiden, är så små (kompaktifierade) att de inte kan upplevas.

Strängteorierna finns för att man försöker förena kvantmekaniken (beskriver elektromagnetiska kraften, starka och svaga kärnkrafterna) med den allmänna relativitetsteorin (beskriver gravitationskraften). Jag vet inte riktigt vad din teori försöker beskriva för fysikaliskt fenomen.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte riktigt vad din teori försöker beskriva för fysikaliskt fenomen.
Varför ena strumpan försvinner i tvätten såklart!
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man har kunnat observera effekten av mörk materia som funnits långt utanför några svarta hål: [länk]

Tiden brukar anses vara den fjärde dimensionen. De flesta strängteorier räknar med 10 eller 11 dimensioner men även 26 förekommer, i samtliga fall inklusive tiden som den fjärde. De 6 eller 7 dimensioner som vi inte kan uppleva, dvs. inte våra vanliga 3 samt tiden, är så små (kompaktifierade) att de inte kan upplevas.

Strängteorierna finns för att man försöker förena kvantmekaniken (beskriver elektromagnetiska kraften, starka och svaga kärnkrafterna) med den allmänna relativitetsteorin (beskriver gravitationskraften). Jag vet inte riktigt vad din teori försöker beskriva för fysikaliskt fenomen.
Han menar inte att materian stannar i de svarta hålet utan åker igenom hålet och sprids ut i nästa dimension. Tittade du inte på bilden?
Tex sockar som försvinner finns nära maskinen men i en annan dimension, de blir mörk materia även om de är vittvätt.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Borde det inte vara svårt att ta sig fram till tvättmaskinen så småningom när hela tvättstugan blir fylld av mörkmateriastrumpor?
Om den mörka materian påverkar gravitationen så kan ju det även förklara varför man väger mer och mer på vågen i tvättstugan...
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Han menar inte att materian stannar i de svarta hålet utan åker igenom hålet och sprids ut i nästa dimension. Tittade du inte på bilden?
Tex sockar som försvinner finns nära maskinen men i en annan dimension, de blir mörk materia även om de är vittvätt.
Nog tittade jag på bilden, men blev ju inte mycket klokare för det. Det är och förblir en konstig användning av ordet dimension för mig, mer inspirerad av rymdserier än av några fysikaliska fakta eller teorier. Dimensioner är ju inte något som något kan flyttas till utan vi lever med (i) alla dimensionerna även om nu strängteorins dimensioner 5 och uppåt inte kan ses eftersom de är oerhört små.

I tvättmaskinen finns det ju inga svarta hål för i så fall skulle all tvätt (och tvättmaskinen) försvinna ner i det omdedelbart.

Men om det bara ska vara något sorts skämt om vart strumpor tar vägen så spelar det ju ingen roll, men jag trodde DanielF var lite allvarligare än så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
...Men om det bara ska vara något sorts skämt om vart strumpor tar vägen så spelar det ju ingen roll, men jag trodde DanielF var lite allvarligare än så.
Modern fysik med partikel-våg dualism, strängteori, singulariteter m m är ju så bisarr att man måste skämta lite om den ibland ;)
 
S
Okej, här kommer 10 dimensioner i en mer utvecklad bild.
 
  • Illustration av tio dimensioner med olika symboler för objekt som stjärnor, svarta hål och textbeskrivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
BirgitS BirgitS skrev:
Nog tittade jag på bilden, men blev ju inte mycket klokare för det. Det är och förblir en konstig användning av ordet dimension för mig, mer inspirerad av rymdserier än av några fysikaliska fakta eller teorier. Dimensioner är ju inte något som något kan flyttas till utan vi lever med (i) alla dimensionerna även om nu strängteorins dimensioner 5 och uppåt inte kan ses eftersom de är oerhört små.

I tvättmaskinen finns det ju inga svarta hål för i så fall skulle all tvätt (och tvättmaskinen) försvinna ner i det omdedelbart.

Men om det bara ska vara något sorts skämt om vart strumpor tar vägen så spelar det ju ingen roll, men jag trodde DanielF var lite allvarligare än så.
Vad jag förstår så är det bara en teori om att dim 5 och uppåt skulle vara små. Man har absolut inga bevis på att det är så. Men det skulle troligen vara enklare för forskarna om det var så.
 
S
Om tvättstugan:
Förutsätt att det finns ett litet svart hål i tvättmaskinen, låt säga att vid varje tvätt så slukas en strumpa in i detta hål. Efter 100 år så skulle det finnas närmare 40.000 strumpor i de dimensioner som mörk materia finns och samtidigt på samma plats som tvättstugan. Detta kanske skulle öka det svarta hålets styrka så det framöver slukar 2 strumpor per tvätt. :rofl:
 
BirgitS
S DanielF skrev:
Vad jag förstår så är det bara en teori om att dim 5 och uppåt skulle vara små. Man har absolut inga bevis på att det är så. Men det skulle troligen vara enklare för forskarna om det var så.
Nu är ju strängteorin en förklaringsteori som handlar om extremt små saker så då är det ju inte så konstigt om dimensionerna i den blir extremt små. Sen är det ju som så att om dimensionerna skulle vara stora, som de tre vanliga rumsdimensionerna, så skulle vi ju märka av dem i vardagen och de skulle inte vara obekanta utan lika naturliga som de tre rumsdimensioner vi ser.

Dimensionerna är ett sätt att beskriva verkligheten och försöka förklara fysikaliska fenomen, de är inte något sorts parallellt universum. Lika väl som vi kan förklara var någonstans en lägenhet är genom att ange dess två GPS-kordinater och höjden över marken (tre dimensioner) samt att den fanns vid en viss tidpunkt (fjärde dimensionen) kan man lägga till ytterligare värden (dimensioner) för att förklara var sånt som är mindre än elementarpartiklarna befinner sig. Att man beskriver något med fler dimensioner betyder inte att det flyttas till en annan sorts verklighet än den vi ser.

Men visst kan du använda ordet dimensioner om något helt annat än vad strängteorierna beskriver men då ska du inte heller ta upp antalet dimensioner utifrån de teorierna och du får börja med att förklara vad du menar med ordet "dimension".
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vad jag förstått undviker fysiker att prata om tilläggsdimensionerna som rumsliga, utan använder sig av begreppet "degree of freedom" för att få ihop den vektorbaserade matematiska modellen där alla elementarpartiklar ska kunna förklaras, och de fyra naturkrafterna förenas.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nog tittade jag på bilden, men blev ju inte mycket klokare för det. Det är och förblir en konstig användning av ordet dimension för mig, mer inspirerad av rymdserier än av några fysikaliska fakta eller teorier. Dimensioner är ju inte något som något kan flyttas till utan vi lever med (i) alla dimensionerna även om nu strängteorins dimensioner 5 och uppåt inte kan ses eftersom de är oerhört små.

I tvättmaskinen finns det ju inga svarta hål för i så fall skulle all tvätt (och tvättmaskinen) försvinna ner i det omdedelbart.

Men om det bara ska vara något sorts skämt om vart strumpor tar vägen så spelar det ju ingen roll, men jag trodde DanielF var lite allvarligare än så.
Det var Freddedan som förde in sina strumpor i fjärde dimensionen inte DanielF. DanielF är seriös. Jag är både seriös och skämtsam samtidigt ;) i olika dimensioner.
Varför måste vi utgå ifrån teorier på Wiki? Här diskuterar vi DanielF teori och våra egna teorier! Jag och DanielF skriver även i en annan blogg i en annan dimension som ni inte kan se. :cool:
 
Redigerat:
S DanielF skrev:
Om tvättstugan:
Förutsätt att det finns ett litet svart hål i tvättmaskinen, låt säga att vid varje tvätt så slukas en strumpa in i detta hål. Efter 100 år så skulle det finnas närmare 40.000 strumpor i de dimensioner som mörk materia finns och samtidigt på samma plats som tvättstugan. Detta kanske skulle öka det svarta hålets styrka så det framöver slukar 2 strumpor per tvätt. :rofl:
Kläder som krymper i tvätten har alltså åkt igenom svarta hålet och vandrat runt i fjärde dimensionen för att sedan komma tillbaka. Hur mycket de krymper är proportionerligt med tiden i kvadrat de varit i fjärde dimensionen.
E=m/c2 där
E = storleken efter
m = storleken före
c = tiden i fjärde dimensionen
Tex. 1,41 sekunder halverar storleken.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.