Tjockt i huvudet idag och ska lämna uppgifter till badrumsfirman ang rot. Hur mycket rot har man nu förtiden? Fick för mig att de sänkte till 30tkr per person eller det var kanske 30%?
 
30% på arbetskostnaden. Kolla på skatteverkets hemsida.
 
"Rot-och rutavdraget räknas ihop och får sammanlagt uppgå till max 50 000 kronor per person och år. Rutavdrag för dig under 65 år är max 25 000 kronor per person och år."
 
Som sagt, 30% på arbetskostnaden, max 50.000:-/pers och år
 
J Jörgen Ö skrev:
Som sagt, 30% på arbetskostnaden, max 50.000:-/pers och år
ah. gött. då funkar det :)
 
följdfråga... vi trodde inte vi skulle ha rot kvar så en av hantervekran vi använt oss gjorde aldrig något avdrag. Är det kört då eller går det att korrigera? är det företaget som gör det gentemot skatteverket eller vi själva mot skatteverket så som det gjordes förr?

Edit: svarar på min egen fråga. nej, det går inte :(
 
Det är alltid hantverkaren som gör avdraget. Upplägget att man kunde göra det själv, var bara första året avdraget fann, tror inte ens det var hela året. Fast jag tror att hantverkaren kan korrigera i efterhand om han vill.
Du få kanske räkna med att erbjuda dig betala för någon timme administration för strulet.
 
O olofh skrev:
följdfråga... vi trodde inte vi skulle ha rot kvar så en av hantervekran vi använt oss gjorde aldrig något avdrag. Är det kört då eller går det att korrigera? är det företaget som gör det gentemot skatteverket eller vi själva mot skatteverket så som det gjordes förr?

Edit: svarar på min egen fråga. nej, det går inte :(
Det går nog, men kan bli krångligt om ni redan betalt hantverkaren, som då måste betala tillbaka pengar till er.
Blir rätt mycket merarbete för hantverkaren på flera sätt.
Är det ingen större summa så skulle jag nog hoppa....annars får ni ta det men berörd hantverkare.
 
Immobil Immobil skrev:
Rutavdrag för dig under 65 år är max 25 000 kronor per person och år
Och vad gäller för de av oss som är 65 år eller äldre?

Besvarar delvis min egen fråga:
"Rutavdraget får dock bara uppgå till 25 000 kronor för den som inte är 65 år vid 2016 års ingång."
https://www.skatteverket.se/privat/...attfarutavdrag.4.3810a01c150939e893f2b9d.html

Är det detta du tänker på, Immobil?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.