Jag har en liten fundering om det skulle kunna vara asbest i några skivor som sitter ovanför min kamin i gillestugan. Huset är från 77. Någon som vet?
 
  • Skivor ovanför kamin i gillestuga, hus från 1977, möjlig asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga utifrån den bilden.
Det ser ut att vara två skador på den smala skivan till vänster, hur ser materialet ut vid skadorna?
Hur låter & känns materialet när man knackar på det?
 
Förmodligen nån form av fibercement antar jag? Eventuellt armerad med asbest, men det är svårt att säga. Kan lika gärna vara gipsskivor.
Oavsett vilket så är dom ofarliga där dom sitter och vill du ta bort dom så är det bara att skruva ner dom försiktigt och bära ut dom.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Förbjöds inte asbest 74?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Som sagt svårt att se. Men det liknar inte några asbestskivor jag har sett. Det ser mest ut som takgips med fasade kanter, en standardprodukter som finns att köpa även idag.
 
Ja, kollar man närmare på bilden så ser det ganska vitt ut vid skadan på kanten och där skruvarna är indragna, så troligtvis vanligt gips.
 
tommib
Garanterat inte eternit eller liknande i alla fall. Finns inte en chans att skruvarna skulle dra in på det där sättet i en eternitskiva.

Troligen inte asbest alls, håller med hempularen om att det ser ut som vanligt takgips.
 
Om det bu är takgips, som jag efter att ha tittat på zoomad bild är nästan tvärsäker på. Så skall man komma ihåg att de skivorn ofta hr en svag glasfiberarmering. Om man bearbetar dem så märker man att de har fibrer i sig. Men det är alltså glasfiber inte asbest.
 
Håller med föregående svar.
Zoomar MSN i bilden och tittar på skruvarna så är det någon form av gips. Som tommib säger "inte en chans att det är eternit" eller annan form av asbestskiva
 
Undersökte skivan med de små skadorna och det ser helt klart ut som gips. Den är ju även skuren så man kan se i springan mellan skivan och resten av taket att hela innehållet är vitt och gipsliknande. Skivorna blir dock kvar oberoende av innehåll. Det är ju farligare att brinna upp än att få i sig lite damm :)
 
  • Gilla
thellberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.