Hejsan,

Har nu haft vårt första möte med bygglovshandläggaren i Kungsbacka kommun, som berättar att hon kommer att ge ett formellt avslag på vår bygglovsansökan.

Motiveringen är att när tomten är utanför detaljplanerat område (det finns förhandsbesked) så får
lutning från huset mot gatan och grannen inte vara för brant. Vi får heller inte fylla upp husets norra del med bärlag/makadam eftersom det påverkar tomtens nuvarande utformning för mycket.
Problemet vi har med denna sluttningstomt är att den sluttar från syd till norr och öster till väster. Vi har vart på flera möten när det är öppet hus och visat ritningen på vårt enplanshus i vinkel för kommunens
handläggare och frågat var de anser att vi ska placera huset. Vi har följt deras rekommendationer till punkt och pricka, bland annat tagit fasta på att inte bygga ett för högt hus och hålla oss inom de villkor som gäller för förhandsbeskedet.
Bygglovshandläggaren har sedan skickat mail till oss där hon i klartext skriver att hon kommer yrka ett formellt avslag på bygglovet, med tanke på ovanstående.

Finns det någon som har några råd att ge i frågan i detta ämne, angående problemet med markanpassningen utanför detaljplanerat område?
 
Hejsan!

Bor också i Kungsbacka och har haft allvarlig problem med deras handläggare, vill inte outa för mycket ännu innan mitt ärende är i hamn, men jag kommer att lämna in en JO anmälan så fort mitt bygglov är inne, kan väl säga som såhär, är uppe i 20 + veckor och väntar fortfarande på ett förhandsbesked, inkompetensen och paragrafrytteriet som pågår inne på byggavdelningen i Kungsbacka är inte av denna värld.

Men till ditt ärende, byt handläggare, jag har en aning om vilken handläggare du har, och vi bytte och nu såg dom positivt på mitt förhandsbesked!

Men jag håller tummarna för dig, dom är inte sunda där inne på det kontoret!
 
  • Gilla
Erik Vindfjäll
  • Laddar…
Hej,

Ja de är ökända inne på PoB i Kungsbacka. Pratade som hastigast med en kontrollansvarige som precis har gått i pension. Jag berättade om mitt ärende och han svarade att det låter som om handläggaren är
och så sa han namnet på vår handläggare! Han fortsatte med att det är stora problem där, med tanke på att det är för många nya som jobbar som handläggare. Det gör att dessa gröngölingar följer alla paragrafer till punkt och pricka, istället för att konstruktivt hjälpa till med att hitta lösningar på ärenden.
Mvh
Ulf

Hejsan!

Bor också i Kungsbacka och har haft allvarlig problem med deras handläggare, vill inte outa för mycket ännu innan mitt ärende är i hamn, men jag kommer att lämna in en JO anmälan så fort mitt bygglov är inne, kan väl säga som såhär, är uppe i 20 + veckor och väntar fortfarande på ett förhandsbesked, inkompetensen och paragrafrytteriet som pågår inne på byggavdelningen i Kungsbacka är inte av denna värld.

Men till ditt ärende, byt handläggare, jag har en aning om vilken handläggare du har, och vi bytte och nu såg dom positivt på mitt förhandsbesked!

Men jag håller tummarna för dig, dom är inte sunda där inne på det kontoret![/QUOTE]
 
Rent generellt så är inkompetens inte ovanligt inom bygg.

Jag förvånas över PoB.s krav på skalangivelse på ritningarna. Skala var något som man använde på den tiden då man ritade på ritfilm med en sådan där ledad arm, alltså en ritapparat.

Idag när man ritar i datorn så finns inte längre något behov av att ange skalan på en ritning, för det går alltid att hitta det mått som man är ute efter när man tittar på ritningen i form av en step eller dxf. Dessututom exakt, istället för något ungefärligt som man fått fram genom att fumla med en linjal på en ritfilmsritning.

Märkligt att Pob håller sig till ett sätt att hantera ritningar som ALLA ingenjörer lämnade för 20-30 år sedan. Skall man kalla det inkompetens eller ett exotiskt fornminne?

Dessutom märkligt att PoB kräver att man ritar in möbler i rummen. Naturligtvis kan de ha synpunkter på vad huset man bygger skall användas till, men det angår inte PoB hur man vill möblera. Att kräva möblerade ritningar är överförmynderi, i synnerhet i en tid då man busenkelt kan ta ett mått från ritningens step/dxf för att få fram om en säng eller soffa får plats i rummet.


Hursomhelst så vore jag tacksam för privat mail om vilka handläggare på Kungsbacka PoB som är bra och vilka man bör undvika.
 
V vastkustkillen skrev:
men jag kommer att lämna in en JO anmälan så fort mitt bygglov är inne, kan väl säga som såhär, är uppe i 20 + veckor och väntar fortfarande på ett förhandsbesked, inkompetensen och paragrafrytteriet som pågår inne på byggavdelningen i Kungsbacka är inte av denna värld.
20 veckor sen vad då? Om det är sen ärendet var komplett är ju problemet mer att de är tröga än att de rider paragrafer.

Till TS: Jag tycker det verkar vara en tomt som passar för ett sutteränghus?
 
F Fritt harmoniskt hus skrev:
Jag förvånas över PoB.s krav på skalangivelse på ritningarna. Skala var något som man använde på den tiden då man ritade på ritfilm med en sådan där ledad arm, alltså en ritapparat.

Idag när man ritar i datorn så finns inte längre något behov av att ange skalan på en ritning, för det går alltid att hitta det mått som man är ute efter när man tittar på ritningen i form av en step eller dxf. Dessututom exakt, istället för något ungefärligt som man fått fram genom att fumla med en linjal på en ritfilmsritning.

Märkligt att Pob håller sig till ett sätt att hantera ritningar som ALLA ingenjörer lämnade för 20-30 år sedan. Skall man kalla det inkompetens eller ett exotiskt fornminne?

Dessutom märkligt att PoB kräver att man ritar in möbler i rummen. Naturligtvis kan de ha synpunkter på vad huset man bygger skall användas till, men det angår inte PoB hur man vill möblera. Att kräva möblerade ritningar är överförmynderi, i synnerhet i en tid då man busenkelt kan ta ett mått från ritningens step/dxf för att få fram om en säng eller soffa får plats i rummet.
Jag håller med om att det finns bättre sätt att få fram mått än med linjal, och alla mått som krävs för bygglovsprövningen ska vara angivna på ritning.

Men i de flesta fall jag har träffat på har man angivit yttermått, bygghöjd och takvinkel. Och invändigt har man i bästa fall lagt in en vändcirkel för rullstol på toaletten och vips har man redovisat tillgängligheten... För att underlätta för den sökande kan det då vara bra att en skala för att ungefärligt kunna se om alla andra krav som finns gällande utformning är uppfyllda.

Det är inte alls ovanligt att hus från både husleverantörer och arkitekter är utformade på sätt som inte alls uppfyller kraven enligt byggreglerna så en redovisning av den fasta inredningen på WC samt uppställning av ex tvättutrustning och möblering för daglig samvaro osv redovisas för att visa att det går att lösa är inga konstigheter. Sen finns det naturligtvis inga krav på att man möblerar som man redovisat...
 
Ja, jag kan köpa att det finns viss relevans med skalangivelse, även om det är väldigt EXOTISKT, ett arv från en sedan länge svunnen tid.

Men hoppsan, fick även krav från PoB att visa planritning för källaren. Märkligt, för någon källare finns inte på våra ritningar, vilket särskilt framgår av skissen över tvärsnitt. Alltså en exakt pdf avbild av den riktiga ritningen.

De ville även veta åt vilket väderstreck de olika fasaderna vätter, men dels så framgår det av vyerna på ritningarna, men om man inte kan läsa dem, så står det i klartext under resp fasad.

Tre veckor tog det för dem att utröna och meddela dessa skarpsinniga synpunkter. Men såklart, tidningarna förtäljer att läsförståelsen inte är vad den har varit, så det där att läsa en textrad på en pdf som visar en fasad, det får nog idag betraktas som "avancerat arbete".


Bör tilläggas att ritningarna är gjorda av en arkitekt.
Började att rita själv, bestämde storlek på huset och planlösning, men sedan fick arkitekten ta över och förädla det hela.
Konsulterade först en arkitekt som inte hade något vettigt att tillföra och sedan ytterligare en som gjorde ett ypperligt jobb.
 
Dom försöker bara köpa tid genom att påstå att ansökan inte är komplett. Ring och piska!
 
Allvarligt, kan det verkligen vara så att det är en avsiktlig handling för att vinna tid? Om det är så, alltså en planerad förhalning, då är det snudd på lagbrott. För det är väl så att de enligt lag har tio veckor på sig att handlägga ett bygglov?

Samtidigt är det ju väldigt märkligt att ha synpunker på handlingar som man inte har tittat på, eller är det verkligen så att någon har tittat på dem, men att denne är så extremt korkad att denne tror sig ha sett en källare? Och missat att läsa texten "fasad åt väster", etc.

Arkitekten har ritat in möblemang i samtliga rum, men något i möbleringen väcker PoB:s ogillande, för de skriver ordagrant att vi skall lämna "planritningar som är möblerade".

Även om deras brev med synpunkter är ett slags standardbrev, så måste ju det som står där vara relevant för ärendet.

Jag är konfunderad.
 
Antingen är det så eller så har en handläggare blandat ihop ditt ärende med något annat. Dom har väl öppet hus på måndagar så man kan åka dit och prata med dom eller ring in för att få en förklaring
 
Nackdelen att jobba med mycket mallar är att det inte alltid blir klockrent när man har bråttom...

Ska inte sticka under stol med att man ibland valde att inte vara så flexibel med kraven på ritningsunderlaget just för att köpa sig lite tid när man inte hunnit med, men kanske inte så småaktiga saker som att det saknas text på väderstrecken.

Viktigt att ha med sig är också att man inte är ensam med att söka bygglov, tre veckor för en begäran om komplettering är ganska bra. Vi hade som ambition att besluta kompletta ärenden inom 21 dagar, och det var väldigt lågt om man såg till snittet i Sverige. Och detta hade ju möjlighet att bli beviljat om det bedömts som komplett...
 
O
En vad är problemen med att sätta ut skala och mått på en ritning? Om det ändå ritas på en dator så borde det gå automatiskt. Det underlättar säkerligen handläggningen av bygglovet om det finns skala och måttangivelser. Stenålder eller ej.

Problemet med lagen är det inte finns något straff för kommunen att bryta mot den. Alltså saknas incitament att följa den. Att klaga på småsaker är inte ens paragrafrytteri det är bara galet. Sen tycker jag personligen att det är värre med bygglovshandläggare som inte kan läsa DP eller inte vill och godkänner bygglov som tydligt strider mot DP.
 
O Odjuret skrev:
En vad är problemen med att sätta ut skala och mått på en ritning? Om det ändå ritas på en dator så borde det gå automatiskt. Det underlättar säkerligen handläggningen av bygglovet om det finns skala och måttangivelser. Stenålder eller ej.
Till skillnad från den tiden då ritningar gjordes papper eller film i ett visst format, är det vettigt nu att inte sätta ut skala då utskriften sker på alla möjliga format.
 
K Kane skrev:
Till skillnad från den tiden då ritningar gjordes papper eller film i ett visst format, är det vettigt nu att inte sätta ut skala då utskriften sker på alla möjliga format.
Det primära problemet är egentligen inte att de begär skala, utan att de gnäller över att utskriften har skett i fel skala. Vill de ha 1:100 så får de väl för sjutton avge det, istället för att komma och kverulera senare.
Lämnade in ritningarna digitalt som pdf, lätt att panorera.

Men egentligen så borde man begära in ritningar i cad format, en pdf är ju egentligen ingen ritning, utan bara en avbild av en ritning.
 
Hursomhelst så fortsätter dramat. Nu i form av att de skriver i mail att de vill ha parking inritad på situationsplanen, samtidigt som de i samma mail bifogar en instruktion för hur sit planen skall göras, där det tydligt framgår att parkering inte skall vara med på sit planen, däremot på markplaneringsritningen.

Märkliga nissar. Och tröttsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.