Hej,

Jag har gjutit nya brunnar i tvättstugan och nu ska golvet målas. Märkte idag när jag rengjorde golvet inför målning att det är en liten spricka mellan den nya betongen och den gamla, jag försökte riva ihop det så gott det gick.

Jag ska enbart måla med en öppen färg (epoxi) och ska inte belasta golvet mer än nödvändigt med vatten. Tror ni detta är ett problem?

/ Andreas
 
L
Ny betong fäster inte på gammal , det blir alltid en krympning av ny betong när vattnet dunstar ur , det finns exspanderbetong som inte krymper så mycket , men för sent nu
Kanterna på gamla betongen var nog inte släta , så det sitter fast ändå.
Tycker du inte om sprickan estetiskt , , spackla med lite betongspackel , du kommer att få en annan yta på det , kan fuskas lite med att borsta lite lätt med stålborste på ytan om den gamla är skrovlig ,
Annars bara att leva med det
 
L Liteavvarje skrev:
Ny betong fäster inte på gammal , det blir alltid en krympning av ny betong när vattnet dunstar ur , det finns exspanderbetong som inte krymper så mycket , men för sent nu
Kanterna på gamla betongen var nog inte släta , så det sitter fast ändå.
Tycker du inte om sprickan estetiskt , , spackla med lite betongspackel , du kommer att få en annan yta på det , kan fuskas lite med att borsta lite lätt med stålborste på ytan om den gamla är skrovlig ,
Annars bara att leva med det
Tack för svar. Ja misstänkte att det kunde bli såhär. Tror du det kan spricka mer? (6 veckor sen jag gjöt) plattan är rätt tjock så rätt mkt yta mellan nya och gamla betongen. Skulle tro att färgen täcker bra så bör ju fylla igen sprickan.

Men är det mest ett estetiskt problem är det ingen fara antar jag.
 
L
Måla på du :)
 
  • Gilla
Andenzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.