Hej!

Körde igång ett nytt fläkt woods midi i helgen. Första frågorna som uppstår är.

Vi har ca 23 grader inne.
På displayen står det ett frånluft/rum är 17-18 grader. Det kan omöjligt kylas av så mycket på de tre metrarna upp på vinden?

(Tillbaka får vi 14-15.. så det stånmer antar jag.)

Sen på frånluftssidan av värmeväxlaren. Har det på två dygn blivit väldigt blött. Är det normalt?
 
  • Interiör av fläkt Woods Midi med synlig kondens och värmeväxlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju inte bra ut!

Var går rören, på en mycket kall vind eller?
Är rören isolerade?
 
S
Kan inte svara på varför det blir sådär.
Men jag kan säga att jag har själv ett FTX aggregat på kallvinden med rotationsväxlare och det är alltid snustorrt i det.
 
L
Kanske en hel del fukt i luften , det är en ny FTX du har , då kan det bli mer kondens , vänta någon vecka och se vad som händer , och fukten i huset stabiliseras
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det ser ju inte bra ut!

Var går rören, på en mycket kall vind eller?
Är rören isolerade?
Rören och aggregatet står på kallvind och rören är kondensisolerade.
 
L Liteavvarje skrev:
Kanske en hel del fukt i luften , det är en ny FTX du har , då kan det bli mer kondens , vänta någon vecka och se vad som händer , och fukten i huset stabiliseras
Kan det vara så? Luftfuktigheten ligger på 35% vilken jag uppfattat som exemplariskt? ( för att slippa kvalster osv..)
 
M moore skrev:
Rören och aggregatet står på kallvind och rören är kondensisolerade.
Hur tjock är isoleringen?
Till/frånluft på kallvind behöver inte kondensisoleras enbart värmeisoleras.

Tror att du har tunn isolering på och fått invändig kondens i kanalsystemet
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Du har kanske tur med en bra funktion på den effektiv
Men för att vara riktigt bra så ska tilluften ha en temp som ligger max 2-3C under tempen i rummet , detta för att den luft som kommer in ska sjunka mot golvet och inte stanna i taket
luftkonvektion
Många tänker att vad bra , jag får jättevarmt , men om den inkommande är lika eller högre än
den i rummet så stannar den i taket och luften i rummet förblir dålig
Ingen luftförflyttning på golvnivå
thellberg säger något bra , om det är uppförsbacke så kommer ev. kondens att rinna på insidan
röret in i FTX
 
  • Gilla
KOMHey
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Många tänker att vad bra , jag får jättevarmt , men om den inkommande är lika eller högre än
den i rummet så stannar den i taket och luften i rummet förblir dålig
Det är väl knappast möjligt att tilluften skall vara högre än frånluften?
Om man inte har tillsatsvärmare på tilluften förstås.
Även med 95% verkningsgrad borde ju tilluften vara någon °C kallare än frånluften.
 
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl knappast möjligt att tilluften skall vara högre än frånluften?
Om man inte har tillsatsvärmare på tilluften förstås.
Även med 95% verkningsgrad borde ju tilluften vara någon °C kallare än frånluften.
Det är riktigt det du säger , det går inte att få ut mer än vad som kommer in 100% , men det är en utopi , det jag menade var en regel i vent och bara en info om det , men det fodras det tillskott av värme för att få upp tempen
 
T thellberg skrev:
Hur tjock är isoleringen?
Till/frånluft på kallvind behöver inte kondensisoleras enbart värmeisoleras.

Tror att du har tunn isolering på och fått invändig kondens i kanalsystemet
Tog 5cm kondensisolering. Blev rekommenderad 2,5 av ventfirma.
Är det nackdel att kondensisolera till/från luft? Använde samma isolering där. Ca 2m på frånluft och 1 meter på tilluft innan de dyker ner i lösullsisoleringen.
 
L Liteavvarje skrev:
Du har kanske tur med en bra funktion på den effektiv
Men för att vara riktigt bra så ska tilluften ha en temp som ligger max 2-3C under tempen i rummet , detta för att den luft som kommer in ska sjunka mot golvet och inte stanna i taket
luftkonvektion
Många tänker att vad bra , jag får jättevarmt , men om den inkommande är lika eller högre än
den i rummet så stannar den i taket och luften i rummet förblir dålig
Ingen luftförflyttning på golvnivå
thellberg säger något bra , om det är uppförsbacke så kommer ev. kondens att rinna på insidan
röret in i FTX
Aggregatet står som högsta punkt för att minimera att något rinner in i det. Mest utifrån tänkte jag.
 
K
Vad har du för temperatur i utelistan?
Kondensen har uppstått inuti aggregatet och det har inget med dina kanaler att göra.
 
K Kortling skrev:
Vad har du för temperatur i utelistan?
Kondensen har uppstått inuti aggregatet och det har inget med dina kanaler att göra.
Utetemp har legat på någon minusgrad!
 
Jag håller precis på att koppla ihop de sista rördelarna till min Fläkt Woods midi och ska påbörja isoleringen av rören för att sen kunna fylla vinden med lösull. Jag har fått rådet att aggregatet måste startas så fort insidan på huset börjar värmas upp annars blir det kondens i systemet. Nu känner jag att jag gissar lite, men utifrån detta. Kan det vara så att kondensen i ditt system uppstått innan uppstart? Att huset varit uppvärmt men aggregatet inte körts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.