Hej!

Jag kan inte mkt och vet inte vad de olika sakerna ska kallas, men i tvättstugan tillhörande villan där jag bor, annat hus, kluckar avloppet något oerhört vid mkt regn. (Dränerings?)brunnen ute på gårdsplanen är då full och vatten ligger ovanpå. Idag upptäckte jag att det står väldigt högt vatten i den, och när tvättmaskinen sattes igång eller det spolades i vasken så höjdes vattnet upp ovan brunnen med jämna mellanrum. Jag har ingen information om hur rör etc går och inga ritningar finns. Ska det vara så här? Och om inte, vad kan det vara för fel/vad behöver göras?
 
Ring efter en spolbil som rensar alla rör!!!
12-1500:- efter rot.
 
Tack. Varför blir det så här om rören är iscensätta? På vilket sätt kan de vara sammankopplade så att det förklarar varför vattnet höjs?
 
Om du inte har separat dagvatten så går alla rör ihop i marken. Din dagvattenbrunn trycker då vatten uppåt i systemet om det är stopp längre ner.
 
Okej ska göra det!

Google lyckades inte få mig förstå hur de hänger ihop. Skulle du eller någon kunna förklara lite enkelt? De går väl inte ihop som i blandas?

När det kluckar (regnar) riktigt mkt luktar det avlopp, och då sökte jag och det stod ngt om luftningen? Jag blev orolig om avloppsvatten var kopplat någonstans det inte skulle nämligen eftersom det är en gammal gård nu när det stiger där ute när jag spolar vatten i tvättstugan. Men det är normalt för stopp alltså?
 
Det låter som att brunnen ligger i en svacka som fylls med vatten när det regnar? Då borde första åtgärden vara att dränera/dika så att regnvatten kan rinna någon annanstans.
 
Det är i mitten av en stenhård gårdsplan, och här inte varit så fullt innan, så kanske det alltid höjs lite När det spolas bara det att det inte märkts då kanske? Nu har det inte regnat på ngn dag, men ändå fullt och höjs och sänks när jag spolar vatten. Inte vara höjs når jag spolar alltså utan det går upp och ner undertiden...
 
Vad är det för brunn och hur är den kopplad till avloppet? Du skriver dräneringsbrunn, men det verkar konstigt att husets avlopp är kopplat till dräneringen?
 
Jag vet inte vad det är för brunn förutom att den väl är tänkt för regnvatten och så. Ingen aning om hur den är kopplad, här finns ingen information om det. Stenlagd menar jag i mitt svar ovan, inte stenhård.
 
Vad är det för avloppssystem för huset? Kommunalt eller enskilt? Infiltration eller tank?
 
Jag hade tagit dit en firma som filmar ditt ledningsnät på tomten för att se hur det är kopplat, om dagvatten och spillvatten är sammankopplat någonstans och om det finns risk för stopp någonstans. Det kostar någon tusenlapp men har du inga ritningar på hur det är kopplat kan det vara värt att får reda på det. Har du några ritningar på hur det är kopplat? Kontakta annars kommunarkivet, med lite tur har de ritningar på din VA-installation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.