Med kylan kommer behovet av att köra igång bilvärmaren igen. Min bil står cirka 50 meter från huset, men alldeles utanför friggeboden där värmaren är ansluten. Det fjärrstyrda vägguttag/strömbrytare jag köpte klarar inte avståndet mellan huset och friggeboden tyvärr vilket hade varit praktiskt. Däremot har jag nätverk i friggeboden. Finns det motsvarande funktion att köpa som går via nätet i stället? Dvs strömbrytare/uttag kombinerat. Då hade jag kunna styra det hela med en app i mobilen. Jag är väl medveten om att det redan finns, men då gäller det wi-fi och mitt trådlösa nät når inte heller ner till friggeboden. Det skall vara trådbundet för att min önskan skall fungera.
 
Köper du telldus live och sätter den i friggeboden samt ett uttag till den så klarar du dig, kostar runt 1000-1500:- med något uttag. Sen skickar du signalen till telldus live via internet så du kan stänga av och på var du än är om du har internet tillgängligt.
 
Kan tilläga att dom har app till android, kasnke även ios.
 
....och snål är man också! Det började med att jag köpte Julas eget märke Anslut. Två kontakter och en fjärrkontroll för 99 kr.
Fjärrströmbrytare 2-pack från Anslut med fjärrkontroll och uttag, prissänkt erbjudande.

Fungerade inte enligt mitt första inlägg. Att lösa problemet genom att
gå via nätet sladdburet tycks inte vara en framkomlig väg. Diverse andra lösningar är mig föreslagna (tack för goda råd!!) men skulle alla kosta mer än vad jag hade lust att betala.
Så var jag nere på Jula igen i andra ärenden och hittade en motsvarande grej från Telldus
för synnerligen rimliga pengar. Varför inte prova? Sagt och köpt.
Telldus fjärrströmbrytare 3680 W, vit, med en knapp och indikatorlampa, produktetikett och pris på Jula.
Fungerar som en dröm. Uppenbarligen är mottagaren som Telldus gör bättre än motsvarande i
Julas egen. Slutsats: Märkesvaror är bättre än billiga kopior även om dom är billiga!
Nu har jag två fjärrstyrda uttag som jag kan använda till något annat och min bil är varm och go kl 4 på morgonen när jag skall till jobbet!
 
Inte för att vare en party pooper men den där är väll bara IP20.
Den med IP44 kostar 149:- på Jula
Svart IP20-uttag med skyddslock och programmeringsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kör dessa med WiFi:
- https://www.itead.cc/smart-socket.html

Har dock bytt ut mjukvaran till min egen... ;-)

De är CE-märkta!

Använder dem dock inomhus och har för värmaren kabeln ut genom garageporten.
 
  • Gilla
Masarin
  • Laddar…
Det är typiskt för dessa billiga mottagare att det finns en spridning i känslighet.
När man ska uppnå räckvidd på 20-30 meter kan det vara nödvändigt att testa med olika fabrikat för att uppnå en säker funktion.
 
  • Gilla
pegee
  • Laddar…
Och för dom som ev tror att CE märkning visar på någon högre kvalitet kan jag nämna att det bara visa att "apparaten" håller miniminivån när det inte visar att det är China Export ;)
 
Så är det, men jag har tagit isär dem och konstaterat att de är genomtänkta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.