Hej!

Jag har tänkt bygga en trumma runt avloppsröret upp till köket i vår tvättstuga. Funderar lite på materialval. Tänker stålskena mot betongplatta, som jag fäster med PL600. Sen träreglar resten - mot vägg & tak. Väggen är förvisso putsad men det är en innervägg så tänker att det är mindre problematiskt? Hur fäster jag den i väggen? Spikplugg? Sen ska jag kakla - räcker det att klä reglarna med gips eller bör jag ha osb under?

På bilden syns ytterligare ett rör som ska täckas med ”trumma”, i detta fall dock yttervägg. Men plast på sockel/golv & sen träregel? Det är ju mkt begränsad yta.. Men lättbetongplugg här...?

Stort tack på förhand för kloka tankar!
Christine
 
  • Avloppsrör och vattenmätare på en rå betongvägg i en tvättstuga, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar din inkommande vattenanslutning och vattenmätare. Dessa ska du inte bygga in. Mätaren behöver kunna läsas av och om du får en vattenläcka eller vill göra något jobb på vattenledningarna så behöver du kunna stänga av de gröna ventilerna snabbt.

Be en plåtslagare bocka till en kåpa i exempelvis vitlackerad stålplåt som du kan hänga över rören om du inte vill se dom. Allt som behöver fästas i väggen är en liten list att hänga kåpan på. Se pricipskiss nedan. Grå=vägg, Svart=vattenrör, Röd= list, Grön=kåpa.

Vill du inte att det blir en avställningsplats för allsköns bråte så beställer du med lite lutning på ovansidan.
Principskiss av vattenanslutning med vattenmätare, röda lister, och en grön skyddskåpa framför grå vägg.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Stort tack! Jag hade tänkt att ha en bänkskiva på som man kan lyfta av vid behov. Men det här är ett intressant alternativ..
 
fast rent generellt kanske du skulle börja med att ta dit en vvsare och se över röreriet som sitter där. Ser ut att ha några år på nacken och en del saker ser ut att kunna rationaliseras bort. Kanske kan man placera om det lite dessutom så det ryms under en bänk som kanske kan dras fram vid avläsning.
 
Har haft en kille där som säger att det är ett jättejobb... ska kanske konsultera någon annan då?
 
Det enda som kan ställa till det är om du vill kapa det inkommande PEM-röret. Då måste vattnet stängas av nånstans utanför huset. Men nåt jättejobb är det inte... Varför inte göra det själv?
Vattenmätarkonsollen borde iallafall sitta fast.
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
Jättejobb? Undrar vad den killen sysslar med? Det handlar ju om att kapa pemslangen, skruva fast mätarkonsollen på nå bättre ställe och ersätta/tabort spektaklet som sitter där och dra ett nytt rör uppåt höger vart det nu tar vägen. En timmes jobb kanske om man har delar med sig.
 
Blir en fast låda med bänkskiva på. MEN: hur mycket inspektionsluckor behöver man? Tänker att ”inspektionsluckan” blir den lösa bänkskivan (gör att du kommer åt alla kopplingar) & så blir det kakelluckor för de två huvudbrytarna på sidan i kaklet. Funkar?

Återstår sen att räkna ut hur man ska få ut röret till tvättmaskinen genom kaklet borta i höger hörn....
 
  • Grundläggande träramkonstruktion över ett betongfundament med synliga VVS-installationer och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.