Alltid är att ta i. På samma sätt som ett hus inte ruttar upp om man använder AC ibland. Men visst ska man se till att temperaturen i allmänhet är högre inne än ute. Särskilt årstider när det är fuktigt i luften. Det gäller även utan en tätfuktspärr.
 
Enstaka dagar hit och dit spelar naturligtvis ingen roll. Husets utformning och orientering kan däremot ha stor betydelse. Förekomsten av många fönster i söderläge kan klara "uppvärmningsbehovet" under långa perioder. Vistas man bara sporadiskt i huset på vinterhalvåret gör en ångspärr ingen nytta.
 
J justusandersson skrev:
Vill man av någon anledning absolut ha ångspärr måste man se till att innetemperaturen alltid är lika hög eller högre än utetemperaturen.
Nu behöver du väl inte måla fan på väggen? om det vid plötsliga soldagar eller köldknäppar vänder, så går det ju säkert bra ändå, eller hur?

J justusandersson skrev:
I ett ouppvärmt hus riskerar ångspärren annars att leda till en kondensation av vattenånga på fel sida. Risken för detta är störst på sen vår och tidig höst. I Bohuslän kan man nog räkna med att framför allt hösten är särskilt känslig.
Lite märkligt uttalande tycker jag!
Bor själv på västkusten, fast lite längre söderut.
Har ingen annan uppvärmning än en Luft/Luft-värmepump, och den går bara slutet på oktober - april.
Vår och höst gör solinstrålningen sitt för innetemperaturen.
Eller vad menar du med sen vår (maj?) och tidig höst (september?)?
Ingen fara, då värmer moder sol upp våra hus här, även om vi har måttliga fönsterytor.
 
Man bör skilja på det generella och det speciella. Vad som allmänt betraktas som riskkonstruktioner kan fungera ändå beroende på lokala förhållanden. Skall man ge råd till andra är det bäst att hålla sig till det generella. Som jag skrev tidigare spelar enstaka dagar ingen roll.

För att vattenånga i uteluften skall kunna kondensera inne i väggen på fel sida ångspärren, krävs att utomhustemperaturen är relativt hög så att luften kan binda vattenånga av någon omfattning, samtidigt som innetemperaturen är betydligt lägre. Detta kan i praktiken bara inträffa i maj eller september. Jag skrev också tidigare att stora fönster åt rätt väderstreck kan lösa uppvärmningsproblemen.

Om man bara vistas sporadiskt i ett hus på vintern gör en ångspärr ingen nytta.
 
Jag skulle inte sätta ångspärr om du inte värmer upp stugan året runt, var det 35m2 den var?
 
En luftvärmepump med frostläge och bra isolerat drar inte många spänn. Köp en med wifi så kan ni höja tempen när ni är på g ner dit på vintern så är de varmt o skönt när ni anländer.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Rankor: Därför att? Det är väldigt många som rekommenderar att undvika fuktspärr. Men det är ingen som motiverar ett sådant råd.

Visst funkar det utan om den används väldigt lite på vintern. Men vad händer om man börjar använda den mer?
 
D Daniel 109 skrev:
Rankor: Därför att? Det är väldigt många som rekommenderar att undvika fuktspärr. Men det är ingen som motiverar ett sådant råd.

Visst funkar det utan om den används väldigt lite på vintern. Men vad händer om man börjar använda den mer?
Du har ju fått motivering, se exempelvis inlägg #15. Precis som i alla andra trådar där du ifrågasätter den lösningen. Läser du ens svaren i tråden?
 
Nja. Det är det väl ändå inte. Även i ett ouppvärmt hus så är det i allmänhet inte kallare inne än ute. Visst blir det fukt i ett ouppvärmt hus, men det blir det även utan fuktspärr.
 
D Daniel 109 skrev:
Även i ett ouppvärmt hus så är det i allmänhet inte kallare inne än ute.
Då har du aldrigt haft ett sommartorp på 35 mils avstånd som stått ouppvärmt hela vintern.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nu svarar jag inte på din fråga om spärr, men det går ganska illa åt inredning och möbler att ha helt ouppvärmt hus. Dessutom jobbet att tömma vattenlås, toaletter och allt som är frostkänsligt på hösten.
Tipset från Shomakie tål att upprepas för det var bra. En luftvärmepump med frostvakt och GSM-styrning är grejjen (y). Kostar inte mycket att hålla sig på 5-10 grader.
(Har själv ett fritidshus i Bohuslän 64 kvm med källare och fristående garage. 24 mil enkel resa.)
 
Tack för alla svar! Var medveten om att jag förmodligen skulle få synpunkter åt bägge håll, vilket är bra så alla möjliga synvinklar kommer fram :)

Självklart är det ju bäst om ett hus är uppvärmt men eftersom det här eventuellt kommer bli en gäststuga i framtiden och tills dess kommer vi vara där 6 veckor på sommaren och sedan sammanlagt max 1 vecka under vinterhalvåret (mer räcker inte semesterdagarna till) så tänkte vi inte kosta på luftvärmepump mm för att sedan bli tvungna att ha gäststugan uppvärmd året runt bara för att det finns en diffspärr.

Annars håller jag med till fullo, en luftvärmepump skulle lösa problemen!

Jag ska ta ett snack med KA och se vad han tycker om det hela.

Det finns ju också varianten att vi kommer bygga ut stugan och vara där mera, då bör det ju finnas diffspärr.

Så återigen, tack för alla svar! :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Då har du aldrigt haft ett sommartorp på 35 mils avstånd som stått ouppvärmt hela vintern.
Räcker 28? Visst kan det kännas kallt när man kommer dit på våren. Men då kommer du dit på dagen. Det är riktigt kalla nätter då. Så det är ändå inte en markant lägre temperatur inne än ute. Det kan det liksom inte vara. Även ett hus utan fuktspärr samlar på sig en del fukt under de förhållandena. Visst funkar det utan fuktspärr om det aldrig ska användas kontinuerligt. Men det är inte helt förkastligt att ha en fuktspärr.
 
Det är en gammal tumregel att inte ha ångspärr i sommarstugor, något av det första jag fick lära mig när jag påbörjade min byggnadstekniska utbildning för över femtio år sedan. Ingenting har hänt sedan dess som ger anledning till omprövning av denna princip.
 
Visst, så länge den är enbart sommarstuga så funkar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.