Hej! Vet någon /har erfarenhet av att flytta ett litet hus? Vi är intresserade av o flytta vårt torp på typ 25kvm . Vi vill flytta det ca 50m på samma tomt. Det står på torpargrund och ingen el o vatten är indraget.Stabilt, byggt på 50-talet. Är det värt det?
 
Mobilkran är det lättaste tycker jag, hadde inte tagit lång tid att flytta och troligen en human kostnad.
Beroende förstås var den är belägen, men kran firmor finns överallt, går kanske med en kranbil modell större, om man kan stå nära.
 
  • Gilla
Yody
  • Laddar…
Jag flyttade ett hus 2006. Delade det till två delar om 45 kvm + gästhus och garage,

Så här gjorde jag!
1) Öppnade små öppningar i tropargrunden och hissade upp huset 2-3 cm så att huset VERKLIGEN inte var fäst i syllar eller på annat vis. Det gjorde jag med små enkla domkrafter från Harald Nyborg. Bildomkrafterna pallade inte, utan gick i sönder.

En blå hydraulisk domkraft som användes för att hissa upp ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Rev skortsten, ersatte med fjällpanel, förberedde för utanpåliggande rostfri skortsten
Rev en del väggar som var teglade, ersatte med fjällpanel.

3) Stadgade huset på insidan i sidled med vanlig 2-tum-4. Satte ett kryss och såg till att det inte kunde flytta sig

4) Kranfirman kom och lyfte upp det på lastbil.
De tog långa tygklädda kedjor som de ledde upp till två stag som ser till att huset inte trycks ihop. Bifogar bild.
Hussektion som lyfts på lastbil med kran och säkras med tygklädda kedjor under flyttprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av hus lyft med kran, klädd med gul fjällpanel utan takskägg, redo för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick ta bort takskäggen eftersom det annars skulle bli bredare än 4.5 m vilket då kräver poliseskort!

5) Körde 20 mil!

6) Sänkte ner det på ny torpargrund.

7) Grunden byggde jag lite extra hög och grävde ut lite extra så att jag kunde få bra arbetshöjd med el och vattendragningen under huset.
Klart!

Tips: Kolla med elektrikern så han inte sparkar bakut och kräver att all el ska bytas ut innan han vill koppla in det till nya kabeln.

sedan var det en hel del lull lull som hustrun vill ha gjort: målade om alla ytor, slipade golv, målade om köksluckor, anlade terass, byggde uterum, renoverade badrummet, byggde bryggor och allt annat som hon bestämde oss för :)

Ett ljusbeige hus med röda fönsterluckor och en träveranda omgiven av grönska och en klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
Angående om det är värt det.
Jag tror din flytt kommer kosta cirka 30-50.000 kr.
Annat som du ska undersöka vad det kan kosta
Min torpargrund + markanläggning, + trädgårdsförberedelse = 100.000:-
Vi var TVUGNA att ansluta oss till kommunalt vatten = 90.000:-
Elektriken fixade med nya elcentraler och jordfelsbrytare = 35000:-

Har för mig att hela nytt bygge inkl priset för huset var 350.000 - ganska billigt för 90 kvm + 14 kvm gästhus och garage!

Fast någon liten fritidstimme fick ju läggas ned!
 
  • Gilla
Yody
  • Laddar…
Är tomten plan skulle det kanske gå att rulla stugan på ett gäng rejäla rör, alt stockar. Kan säkert utföras på egen hand
 
  • Gilla
Yody
  • Laddar…
Det kan gå att flytta med en enkel släde under eventuellt med rullar under den. Det behöver inte kosta mycket alls. Har flyttat ett båthus på ca 40 kvadrat på det viset. Det flyttas visserligen bara nedan för att knna bygga en bättr grund, och sedan tillbaka. Men på samma ställe har ett mindre timmerhus flyttats en längre sträcka på tomten. Det gjorde man en släde av stockar och drog med en skotare.
 
  • Gilla
Yody
  • Laddar…
J Johan_från_lund skrev:
Jag flyttade ett hus 2006. Delade det till två delar om 45 kvm + gästhus och garage,
Var det värt det? Mycket jobb och stor transport utan att du fick ett nytt hus.
 
haavard haavard skrev:
Var det värt det? Mycket jobb och stor transport utan att du fick ett nytt hus.
Nja. Jag kollade på en mindre sommarstuga med rimlig byggnadsnivå, badrum, kök osv, Det skulle gå på 850000:- Då har man ändå grund, el, avlopp att fixa med. Så jag tror min besparning var cirka 500.000:-

Som alternativ kan man såklart överväga att köpa en annan begagnad sommarstuga som redan är på "rätt plats”. I mitt fall har jag fått havstomt och en placering snyggt på en höjd som jag tror drar upp värdet och framförallt har högt trevnadsvärde för mig och familjen.

Hela mitt projekt, när huset var renoverat, låg på knappt 1.050.000:- vilket känns billigare än vad husen runt omkring kan inbringa!
Men man måste ju tycka att det är kul att bygga/renovera!
 
  • Gilla
Yody och 1 till
  • Laddar…
R felixmartensson skrev:
Är tomten plan skulle det kanske gå att rulla stugan på ett gäng rejäla rör, alt stockar. Kan säkert utföras på egen hand
Tyvärr inte... och vi tänkte flytta det"högre"upp...
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Mobilkran är det lättaste tycker jag, hadde inte tagit lång tid att flytta och troligen en human kostnad.
Beroende förstås var den är belägen, men kran firmor finns överallt, går kanske med en kranbil modell större, om man kan stå nära.
Vi letar kranbil nu! Tack!
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan gå att flytta med en enkel släde under eventuellt med rullar under den. Det behöver inte kosta mycket alls. Har flyttat ett båthus på ca 40 kvadrat på det viset. Det flyttas visserligen bara nedan för att knna bygga en bättr grund, och sedan tillbaka. Men på samma ställe har ett mindre timmerhus flyttats en längre sträcka på tomten. Det gjorde man en släde av stockar och drog med en skotare.
Tyvärr tänkte flytta det "högre" upp..Tack!
 
J Johan_från_lund skrev:
Angående om det är värt det.
Jag tror din flytt kommer kosta cirka 30-50.000 kr.
Annat som du ska undersöka vad det kan kosta
Min torpargrund + markanläggning, + trädgårdsförberedelse = 100.000:-
Vi var TVUGNA att ansluta oss till kommunalt vatten = 90.000:-
Elektriken fixade med nya elcentraler och jordfelsbrytare = 35000:-

Har för mig att hela nytt bygge inkl priset för huset var 350.000 - ganska billigt för 90 kvm + 14 kvm gästhus och garage!

Fast någon liten fritidstimme fick ju läggas ned!
Tack för ditt bra och ingående svar! Letar kranbil nu!
 
Flytten jag refererar till var också uppför. Dock inte så brant.
 
  • Gilla
Yody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.