Jag har på min vedeldade anläggning en shunt som blandar ack.tankens VV med returvattnet från GV innan det skickas ut på GV igen. Men efter shunten behövs också en annan slags "mojäng" som ska se till att det som skickas ut på GV aldrig kan bli för varmt, t.ex. om shunten skulle hänga upp sig eller vara felinställd.

Någon som vet vad jag menar och vad den mojängen i så fall kallas? :)
 
Maxtemperaturbegränsare.
 
På google ger det endast 37 resultat och jag hittar ingen enskild produkt.
 

Bästa svaret

I din andra tråd med shunten hade du ju fabrikat ESBE du kan titta på deras VTA370 som ett bra exempel. Det går med typerna avsedda för tappvarmvatten också om man vill det är lite högre tryckfall i såna men ingen direkt avgörande skillnad i många fall.

Och se till att koppla in din shunt i systertråden rätt det är inga problem att använda den du har bara att välja rätt portar och dra om rören runt den lite. Det du ska följa är kopplingstypen blandning inte fördelning.
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I din andra tråd med shunten hade du ju fabrikat ESBE du kan titta på deras VTA370 som ett bra exempel. Det går med typerna avsedda för tappvarmvatten också om man vill det är lite högre tryckfall i såna men ingen direkt avgörande skillnad i många fall.

Och se till att koppla in din shunt i systertråden rätt det är inga problem att använda den du har bara att välja rätt portar och dra om rören runt den lite. Det du ska följa är kopplingstypen blandning inte fördelning.
Tackar! Jag brukar handla på Rinkaby och där har de inte just den (endast VTA 320, 321 och 322) och jag förstår inte riktigt vad skillnaden är på alla de olika typerna? Verkar så vitt jag kan se bara vara olika storlekar på gängorna. Funkar det med någon av dessa?
 
Ja det är bara att välja den anslutningstyp och temperaturområde man vill ha.
 
Och för ett golvvärmesystem bör man då välja 20-45 grader antar jag?
 
Det bör väl vara rimligt så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.