Vi har under flera år haft problem med att det regnar in i vårt gästrum under vår balkong. Under dessa år har vi haft byggaranti och Byggföretaget har då vid dessa tillfällen gjort åtgärder som de tror ska avhjälpa problemet med att det kommer in vatten. Dock har det fortsatt och efter nästa regnoväder när det återigen regnat in har Byggföretaget gjort ytterligare en åtgärd. Följande åtgärder som jag kommer ihåg har hittills gjorts under en period av kanske 7 år:

1. Bräda längs upp på fasadpanelen för att sätta igen luftspalten mot taket

2. Fogmassa för att sätta igen mot fönster och dörr

3. Plåt för att sätta igen mot fönster och dörr

4. Fogmassa för att sätta igen skarven mellan tak och vägg innanför luftspalt tak + vägg. Svårt att förklara, Jag har försökt visa i ena bilden. Totalt tryckte de i 3-4 tuber fogmassa längs hela väggen!

Dessutom har då innertaket fått brytas upp och isolering bytas ut/luftas vid varje tillfälle. Omständigheterna för att det ska hända verkar vara att det ska regna antingen kraftigt eller ihållande och dessutom blåsa. Det kommer inte in några ofantliga mängder vatten utan kanske en halv till en liter totalt. Byggföretagets ståndpunkt just nu är att det är kondens som kryper upp längs den plåt som sitter under fasadpanelen och det vattnet rinner därefter ner i luftspalten längs väggen och in i skarven mellan tak/vägg.

Vi bor i ett av 21 likadana hus som är riktade mot lite olika väderstreck och tre hus har haft problem med att det kommer in vatten. I de två andra husen verkar åtgärd nummer tre av avhjälpt problemet. Åtminstone så har inte vattnet tagit sig ner genom innertaket till något annat hus förutom vårt.

Nu har det då hänt igen och nästa åtgärd som Byggföretaget tänker sig är att:

5. Sätta igen luftningen vid plåten för att undvika att kondens kan krypa upp där. Helt enkelt sätta en tryckt bräda under plåten och skruva fast plåten däri. Samtidigt öppna upp vid taknock för att få tillräcklig luftning i luftspalten mot vägg.

Det jag behöver hjälp med är huruvida ni håller med om Byggföretagets ståndpunkt eller om det finns andra potentiella källor till att vatten kommer in? Är de åtgärder som gjorts/ska göras relevanta? Alla synpunkter och råd uppskattas jättemycket! Jag har lagt till lite bilder. Ska försöka få till ett foto i dagsljus på balkongen.
 
  • Handritad skiss av byggkonstruktion med markeringar av fogmassa för att lösa vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsteckning som visar byggnadsdetalj med anteckningar om vattenläckage och använd fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit fasad med fönster och dörr under balkong på nattetid; synliga reparationer med fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en byggnadsfasad med tydliga markeringar för åtgärder vid fönster, dörr och takskarv mot vattenintrång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var finns huset och mot vilket väderstreck ligger balkongen?
 
Är punkt 2 att som fogat hålrummet mellan den liggande panelen mot fönstersmygar ?
 
J justusandersson skrev:
Var finns huset och mot vilket väderstreck ligger balkongen?
Huset ligger utanför Uppsala och balkongen ligger mot sydost. De två andra husen som haft problem har balkongen mot väst. Grannens hus bredvid mig står parallellt med vårt hus (balkong i samma väderstreck), De har inte haft några problem.
 
V viktorj skrev:
Är punkt 2 att som fogat hålrummet mellan den liggande panelen mot fönstersmygar ?
Fogen de la under punkt två är vid fodret runt dörr och fönster. När de satte plåt under punkt 3 tog de bort fodret, satte dit plåt mot fönster och dörr och sen tillbaka med fodret.

Jag ska förövrigt se om jag kan hitta lite fler bilder imorgon som förklarar lite ytterligare.
 
L L.H skrev:
Fogen de la under punkt två är vid fodret runt dörr och fönster. När de satte plåt under punkt 3 tog de bort fodret, satte dit plåt mot fönster och dörr och sen tillbaka med fodret.

Jag ska förövrigt se om jag kan hitta lite fler bilder imorgon som förklarar lite ytterligare.
Ofta blåser det ju in där den liggande panelen tar slut. I hålrummet som bildas mellan panelerna
 
Hade balkongen legat mot sydväst på Öckerö hade problemet varit mer begripligt. Aktuellt läge och orientering antyder att det inte bara är vind och regn som är orsaken. Det blir nog nödvändigt att öppna upp taket i gästrummet för fullständig klarhet. Eventuellt måste takets utförande göras om.
 
J justusandersson skrev:
Hade balkongen legat mot sydväst på Öckerö hade problemet varit mer begripligt. Aktuellt läge och orientering antyder att det inte bara är vind och regn som är orsaken. Det blir nog nödvändigt att öppna upp taket i gästrummet för fullständig klarhet. Eventuellt måste takets utförande göras om.
Taket har har öppnats upp i gästrummet flera gånger ända till den oljehärdade masoniten (varpå de kilade reglarna ligger). Var gång det har regnat har man gjort detta för att torka upp i taket. Vid ett tillfälle öppnade man upp från utsidan och tog bort trall, takpapp, råspont och det var då man la i fogmassa längs med hela skarven gästrumstak/överrumsvägg.

Det är bara vid ihållande regn och relativt blåsigt som det regnar in så visst kan deras förklaring vara den rätta. Dock tycker jag ju att all fogmassa man la på borde gjort någon skillnad i mängd vatten som kom ned genom taket men det gjorde det inte. Vet också att han gjorde det grundligt men visst, det räcker att det bildats en liten glipa för att samma vattenmängd ska hitta ned.
 
Då tycker jag man bör göra om takkonstruktionen. Ersätta nuvarande tätskikt med ett diffusionsöppet sådant och täta till luftspalten.
 
V viktorj skrev:
Ofta blåser det ju in där den liggande panelen tar slut. I hålrummet som bildas mellan panelerna
I det här fallet sitter det då ett plåtbleck längst ned så vattnet måste vandra en bit innan det kommer innanför panelen. Om det så gör det så kan det därefter rinna längs reglarna ned på luftspalten ovanför gästrummet och i skarven mot väggen luftspalt. Detta är iallafall rådande teori.
 
Här är lite ytterligare bilder på balkongen och vad man gjorde i åtgärd 4 och nu under åtgärd 5.

Bild 1
Längst ner mot masoniten längs med väggen innanför luftspalten mot utegipset har man alltså lagt fogmassa för att täta springan där man anser vattnet kommer ner in i gästrummet. Takpappen är för att täta ett hål de öppnade upp under utredningen.

Bild 2
Bild tagen nu när de gjort åtgärd 5. I nederkant ser man plåten som teorin är att vattnet vandrar upp innanför. Just över där det regnar in (vänster om dörren) har de satt in en tryckimpregnerad bräda under plåten och limmat fast den där.

Bild 3
Under plåten över där det inte regnar in (höger om dörren) har de tryckt in en sådan här list för att stoppa luftgenomströmningen.
 
  • Fogmassa applicerad längs masonitskiva och vägg för att täta balkong med synlig takpapp och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av balkong med tätad springa nära masonitvägg, caulk gun och bräda på snöig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en grå tätningslist avsedd att stoppa luftgenomströmning vid en balkongrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I förra veckan upptäckte jag att det regnade in igen trots åtgärd 5. Nästa plan är nu att öppna upp blecket under dörren för att se hur det ser ut och fundera på nästa åtgärd. Det är direkt under dörren som regnet kommer in i gästrummet så det är inte så långsökt att tro att felet ligger här. Dock har man ju öppnat upp golvet tidigare men då kan man ha undlåtit att ta bort just blecket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.