Hej,

Ska bygga ett litet fritidshus i bohuslän, ca 35 kvm, som vi kommer använda ca 6 veckor på sommarhalvåret och sedan kanske 1-2 långhelger under oktober-april. Vi bor 70 mil bort så det kommer inte finnas möjlighet att göra spontanbesök utan det krävs lite extra ledigheter för att vi ska ha möjlighet att åka dit.

Hur bör vi tänka, eftersom vi i stort sett inte kommer utnyttja stugan under vinterhalvåret tänkte vi stänga igen den helt och inte ha någon värme på. Kontrollansvarige och kommunen vill dock att vi ska diffusionsspärr i vägg, golv och tak.

Är det ett krav att vi har det? Som jag har tolkat det är det väl inte lämpligt att ha spärr om stugan till största delen står kall? Det kommer vara ca 17 cm isolering i väggar och ca 2,5 dm i tak och golv.

Vi är medvetna om att huset mår bäst av att vara uppvärmt men det är ju bara en liten sommarstuga som eventuellt kommer användas som en gäststuga eftersom vi har planer på att bygga en större stuga på tomten någon gång i framtiden.

Är väl inte hela världen att plasta in den men vill inte orsaka mer skada än nytta...

Tacksam om någon har några synpunkter eller råd att ge oss :)
 
Ingen diffspärr om det inte är uppvärmt. Varför har kommunen synpunkter på det? Det bästa alternativet är väl annars nån form av halvöppen ångbroms i kombination med organisk/hygroskopisk isolering. Vad har ni tänkt isolera med?
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingen diffspärr om det inte är uppvärmt. Varför har kommunen synpunkter på det? Det bästa alternativet är väl annars nån form av halvöppen ångbroms i kombination med organisk/hygroskopisk isolering. Vad har ni tänkt isolera med?
Kommunen och kontrollansvarige förutsätter nog att vi bygger enligt det som är standard, att man har diffspärr. Jag har inte sagt så mycket om det för ville kolla upp lite mer vad som gäller innan jag säger ifrån helt.

Vi tänkte isolera med skivor/rullar av mineralull (glasull) från t ex byggmax.
 
Det är ju lika mycket standard att använda ångbroms och isolera med t ex cellulosa. Kommunen kan väl inte ha synpunkter på exakt vilken standard man använder?
 
Vilken standard syftar du på?
 
  • Gilla
Gunnar malå
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken standard syftar du på?
Standard och standard, den vanligaste i min värld iaf.

Ytskikt - diffspärr - isolering - vindskydd - luftspalt - fasad.

Men jag har fått svar på min fråga, att jag bör kunna ifrågasätta kommunens "krav/önskan" om att det ska vara diffspärr.

Ska ta det med KA först och se vad han säger, ville bara bolla frågan här så jag vet att jag inte suttit hemma på kammaren och tänkt helt galet. :)
 
Frågan var främst riktad mot useless.
 
Jag syftar på de-facto-standarden. Vad jag vet finns det inget regelverk som säger att man måste använda mineralull och diffspärr. Därför min fråga om kommunen verkligen kan ställa såna krav.
 
H
L Langvind16 skrev:
Kommunen och kontrollansvarige förutsätter nog att vi bygger enligt det som är standard, att man har diffspärr. Jag har inte sagt så mycket om det för ville kolla upp lite mer vad som gäller innan jag säger ifrån helt.

Vi tänkte isolera med skivor/rullar av mineralull (glasull) från t ex byggmax.
tror du att kommun tycker att du skall bygga in fukt?
 
henke_benke skrev:
tror du att kommun tycker att du skall bygga in fukt?
Nej men de tycker nog att jag bör ha värmen på året runt.
 
Vad ansöker du om för bygglov, fritidshus? Det är lägre krav det. Bostadshus följer vissa standarder som ex har med energiåtgång, tillgänglighet att göra.

Du bör kunna argumentera för din sak under det tekniska samrådet.
 
Det behöver inte vara just någon värme. Bara det inte är kallare inne än det är ute under några längre perioder. En luftsolfångare kan lösa det.
 
L Langvind16 skrev:
Nej men de tycker nog att jag bör ha värmen på året runt.
Och det tycker faktiskt jag också.
Att hålla stugan uppvärmd till t.ex. +5°C kostar ju inte många kronor, och gör att inredningen håller sig fräsch och torr.
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
5 grader kan vara ganska långt över utetemperaturen. Om man varierar temperaturen efter utetemperaturen kan man ha lite värme utan att det blir mycket energi.
 
Byggnader som inte är permanent uppvärmda skall inte ha traditionell ångspärr. Vill man av någon anledning absolut ha ångspärr måste man se till att innetemperaturen alltid är lika hög eller högre än utetemperaturen. I ett ouppvärmt hus riskerar ångspärren annars att leda till en kondensation av vattenånga på fel sida. Risken för detta är störst på sen vår och tidig höst. I Bohuslän kan man nog räkna med att framför allt hösten är särskilt känslig.

Byggnormen (BBR) hanterar problematiken på följande sätt:

6:5 Fukt
6:51 Allmänt
Byggnader ska utformas så att fukt inte orsakar skador, lukt eller mikrobiell växt som kan påverka hygien eller hälsa. (BFS 2014:3).


Med andra ord, en uppmaning att bygga rätt med hänsyn till omständigheterna, inte ett krav på ångspärr. Om byggnadsnämndens tjänstemän propsar på ångspärr, är de inkompetenta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.