Jag har en rhododendron som står mot ett hus som nu ska rivas. Samtidigt har jag en glipa i en häck mot en granne där jag tagit ner en schersminbuske. Skulle det funka att flytta denna 2m höga och 4x3m stora buske och sätta som häck/insynsskydd mot grannen eller kommer den att dö?
Antingen får jag gräva upp den för hand eller så tar jag grävmaskin som ska riva huset och flyttar den med...
Så, vad tror ni, går det eller kommer det bli skit
 
Du bör nog klippa ner den ganska kraftigt. Hur mycket beror på hur stor rotklump du lyckas få med. Jag har flyttat en gammal rododendron medbra resultat. Men den stod på ett ogynnsamt ställe så den varväldigt liten för att vara 40år (tror jag) inte i närheten av dina 3*4m. Klipp ner den till en storlek som är rimmlig i förhållande till roten så funkar det nog bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Egen erfarenhet: Klipp ner den kraftigt (lämpligtvis i vår när den börjar knoppas), och vänta tills det kommer skott, tar nog bara ett par veckor. Gräv sedan upp och flytta den med så mycket rötter du mäktar med. Fyll på med ordentligt med rhododendronjord, så växer den snart upp till ett bra insynsskydd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fördelen med rododendron är att den har ett förhållandevis litet, kompakt rotsystem och är lätt att flytta, även om den är gammal. Du behöver troligen inte någon grävmaskin. I övrigt är råden ovan utmärkta.
 
Huset ska rivas och grävaren är här om nån vecka. Ska jag flytta den obeskuren eller ska jag kapa ner den innan? Mätte den i helgen och den är 2m hög och ca 2x2,4m
 
Vi gjorde samma i november för ngr år sen å jag klippte inte ner den innan, var ngt mindre än din. Grävaren hade förberett ett hål. Sen tog den skopan så djupt det gick under och flyttade hela busken i skopan och släppte ner den i nya gropen. Fick putta å greja lite för den inte skulle stå snett. Sen snyggade jag till med spade runt om. Sen fick den vara två somrar innan jag klippte, den har klarat sig fint.
 
  • Gilla
HeyJenny och 1 till
  • Laddar…
Rhodondenron är rätt stryktåliga.

Jag flyttade våra i april månad för några år sedan inför omdränering. Det var ett bestånd på knappt 10 kvm, gissningsvis 40 år gamla. Grävde "bara" upp rotklumparna och baxade upp eländet på en bit markduk som jag sen kunde dra hela växten på till sitt nya ställe. Hade ingen rhodondendron jord så det fick duga med lite gammal kompost och de lever och frodas fortfarande.

Minns detta väl eftersom sonen som då var 5-år stod bredvid och tittade på. En av rotklumparna var jäkligt stor och nästan omöjlig att få upp själv. När jag som bäst håller på att försöka balansera jätteväxten upp ur hålet utan att den ramlar ner igen utbrister han: Hejja Pappa! Heja Pappa!!! :D
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.