Vi har en lada där jag vill ta bort en stolpe på två takstolar:

Schematisk ritning av takstol med en markerad grön stolpe i mitten och röda måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takstolen ser ut som ovan och det är den gröna stolpen jag vill ha bort.

Ritning av en takstol med markerad stolpe i grönt och stag i orange som diskussion ämne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle detta teoretiskt skulle funka?
Behövs det oranga staget?

Är det någon som har någon annan lösning?
 
Omöjligt är det ju inte, utan det handlar ju mer om dimensioner på balken och om upplägget klarar tyngden. Men det behövs mer fakta:
Vad är det för yttertak? Lutning?
Vad finns för belastning på bjälklaget?
Snölastzon?
 
Lutningen är ju runt 45 grader... Beläggningen är eternitpannor.
Vi har ju inte någon plan att ha något på "2:a våning" men planen är väl att ha ett isolerat innertak och gipsskivor eller kanske korrugerad plåt.
Snölastzon 2.0
 
Ser det verkligen ut som du har ritat? Den gröna stolpen gör varken till eller från för takstolens hållbarhet på din ritning. Det är inte så att de gröna stolparna bara är ditsatta för att stötta upp ett mellantak som är fullt av gammal skrot?
 
F Finndjävel skrev:
… de gröna stolparna bara är ditsatta för att stötta upp ett mellantak …
Så är det naturligtvis. och av samma skäl behövs den orange stången i det undre förslaget.
 
nä, det finns inget mellantak... jag antar att den horisontella finns där för att hålla ihop väggarna så de inte rasar? och stolpen är väl där för att den inte klarar hålla sin egen tyngd uppe på den spännvidden?

Ni måste tänka på att det är en gammal lada....
 
Redigerat:
Då kanske man istället skulle bara spänna en vajer mellan nock och horisontell balk istället för den oranga?
 
Den horisontella stången är en lågt sittande hanbjälke, vars uppgift är att förhindra att väggarna trycks ut. Möjligen är den för klen för att klara av sin egenvikt. I så fall är det enklast att ersätta den med en vajer. Vill du skapa ett mellanbjälklag som man kan gå på osv, krävs pga den stora spännvidden någon form av limträkonstruktion. Jag tycker inte du skall laborera för mycket med de gamla takstolarna, mått och kvalitet kan variera stort.
 
Om det bara är på två takstolar, och ni inte behöver kunna använda loftet, så kan du ju bygga en takstol eller rejäl balk och lägga på längden mitt på. Från en bärande grön stolpe till en annan. Dvs istf bärande stolpar undertill så blir det en bärande längsgående balk på ovansidan som tvärbjälkarna hänger i.
 
Något mellanbjälklag som man kan gå på är inte aktuellt. En vajer istället för den horisontella är ju ett alternativ, men vill gärna ha ett innertak där ändå den horisontella hanbjälken sitter så att hänga upp egenvikten i en vajer från nocken låter mer lockande

Att sätta en balk under båda takstolarna var givetvis första tanken, men tyvärr blir då spännvidden 12m så det är lite långt och balken blir lite väl kraftig.
 
Vad är det för inbördes avstånd mellan takstolarna?
 
3m ungefär
 
Jag tycker ni skall avskriva tanken på att använda de befintliga takstolarna som stöd för ett undertak. Det är för stora spännvidder i alla riktningar. Vill ni ha ett undertak och inga pelare/väggar därunder, måste ni bygga upp ett balksystem av limträ i kombination med konstruktionsvirke. Limträbalkar på c/c 2,4 meter och som spänner över 9 meter behöver ha en dimension på 90x360 mm bara för att bära upp ett bjälklags egenvikt.
 
Jag har funderat lite till....
Just mellan dessa två takstolar vill jag ha innertaket 1m högre för att kunna använda en billyft. Min tanke var då att göra en 1m hög fackverkskonstruktion av nedre hanbjälken likt denna bilden. vad tror ni om det? Schematisk ritning av en takstol med en fackverkskonstruktion som höjer innertaket 1 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur du än bygger bör konstruktionen stå på egna ben, dvs inte belasta den befintliga takstolen. En billyft klarar sig väl på en yta som är 3x6 meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.