A
Ska nu mest troligt ansluta mig till kommunalt vatten, vet inte vilken dimension på slang dom har, men jag lär använda 25mm slang från stoppkran till hus, eller är det för litet? Går det kanske med så litet som 20mm?

Nästa fundering är i huset, det är gamla rör som inte lär palla med det ökade tryck som nu bil så det ska jag dra om. Men vilka dimensioner kan vara lämpliga?

Fungerar det med 22mm från huvudkran upp till förgrening till varmvattenberedare-toalett/dusch-kök-tvättstuga o från den förgreningen köra 15mm till kök, toalett/dusch, varmvattenberedare samt tvättstuga, eller bör man göra grövre någonstans. Allt ligger inom en par meter från huvudkranen förutom toalett/dusch som ligger kanske 5-6 meter därifrån.
 
Standardslang in i huset är 32mm, 22mm stam kallt vatten och matning beredare. Inte mindre än 12mm någonstans.
rogge
 
  • Gilla
beja676 och 1 till
  • Laddar…
håller med föregående. 32mm inkommande, sen kör vi 22mm till två fördelare och kök och sedan 15mm från fördelare till dusch, bad, wc och tvättställ. Det stod 12mm till wc för oss så det är nog ok men vi körde 15mm. Ska du köra med Pex eller nåt annat?

Har du inte längre än 5-6m så behöver du nog inte ha VVC (varmvatten cirkulation) heller, annars bör du ha en 15mm till detta också för att slippa vänta en halv minut på varmvatten..........
 
  • Gilla
Frostig
  • Laddar…
Amarace skrev:
Nästa fundering är i huset, det är gamla rör som inte lär palla med det ökade tryck som nu bil så det ska jag dra om.
Alltid bra att dra om, men om du vill vänta ett tag kan du sätta in en tryckbegränsare.
 
A
Tomtebo skrev:
Alltid bra att dra om, men om du vill vänta ett tag kan du sätta in en tryckbegränsare.

Jag ska sätta en kran som jag kan begränsa med först bara till dess jag bytt ut ut allt, ska göra så att i källaren kan jag ha fullt tryck till nån vattenkran o sen strypa till resten så länge.

En annan fråga, jag måste ta upp ett hål i källarväggen där jag ska dra in slangen, vad ska man täta med mellan slang o hål sedan? Och kan man dra slang ända fram till vattenmätaren? Tänkte att ju mindre skarvar man har desto bättre.
 
Se till att borra snett genom väggen så du får lutning utåt från huset. Skum är bra att täta med.

Vattenmätare brukar sitta på ett speciellt stativ med två röranslutningar, det går bra att dra slang hela vägen fram dit.
 
Och dubbelkolla att kommunens rördragare drar åt allt. Min inkommande slang lossnade när jag råkade komma åt den 1-2 veckor senare.... Blev rätt blött innan jag hann stänga av. Hade dock kunnat bli betydligt värre då jag hade varit utomlands ett par dagar.
 
Amarace skrev:
Jag ska sätta en kran som jag kan begränsa med först bara till dess jag bytt ut ut allt, ska göra så att i källaren kan jag ha fullt tryck till nån vattenkran o sen strypa till resten så länge.

En annan fråga, jag måste ta upp ett hål i källarväggen där jag ska dra in slangen, vad ska man täta med mellan slang o hål sedan? Och kan man dra slang ända fram till vattenmätaren? Tänkte att ju mindre skarvar man har desto bättre.
Du kan inte begränsa trycket med en kran, finns inget flöde genom kranen blir trycket lika på båda sidor!
 
Precis. Ska man minska trycket måste man ha en tryckreduceringsventil, och de brukar ju kosta några kronor
 
A
Äntligen är vatten på gång till huset, har ju varit utan vatten nu i 2,5 månader, ganska ledsamt att måsta hämta vatten i dunkar o alltid måsta låna dusch o.s.v. Nu har det blitt kommunalt vatten istället så ikväll/natt har jag fått ner slangen på min tomt o fått hål i källarväggen o fått in slangen o fått isär dom rör med huvudkran som satt sedan förut (vilket tog två timmar bara det, fy för att vara rörmokare på heltid). Så i morrn blir det till att skaffa lite nya rörkopplingar o koppla in vattnet förhoppningsvis, o då lär jag se alla läckor, trycket blir väl drygt minst 5-6 gånger så högt nu jämfört med förr o det är 50 år gammla rör/kopplingar i huset.
Men det känns på det hela taget väldigt skönt, även om det innebär merarbete och jag måste byta lite rör o kopplingar.

Hålet genom källarväggen blev precis så slangen gick igenom,, tror hålet blev 33mm o slangen är ju 32.

O det var inte konstigt att jag haft dåligt tryck förut, den rörbit som var mellan huvudkranen och stammen gick inte ens att se igenom, huvudkranen var nästan totalt igengrodd av skit. Så det ska bli skönt med kommunalt vatten där det är väldigt rent, förr har det ju varit mycket skit som följt med på våren och vattnet ha varit brunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.