D Daniel 109 skrev:
Det kommer inget specifikt rankskott i toppen. Vill man ha den längre får man leda det högsta skottet vidare. Min erfarenhet är att den sista biten av toppen inte överlever vintern.
Plantan är i rätt längd. Så klippa en bit av toppen för att den ska överleva är ditt tips? Vad är ditt tips?
 
Nej låt den vara. Men bli inte förvånad om det inte kommer nya skott på de sista decimetrarna.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej låt den vara. Men bli inte förvånad om det inte kommer nya skott på de sista decimetrarna.
Citat : Följ från och med nu grundprincipen att de båda vertikala skotten tillåts dra iväg mellan 50 och 100 cm per år. Resten kortas in. Beskärningen handlar både om att få en vacker vinranka och om att optimera kommande skördar./slut

Läser man här ska man låta plantan växa 100 cm per år. Alltså ska det ta fem år att få den lika lång som den är nu?
 
Redigerat:
BirgitS
Det finns många olika sätt att klippa vinrankor, buskar och träd. Det kan bli lite olika utseenden på växterna men de överlever och ger frukt i vilket fall som helst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns många olika sätt att klippa vinrankor, buskar och träd. Det kan bli lite olika utseenden på växterna men de överlever och ger frukt i vilket fall som helst.
Så vad tycker ni jag ska göra? Vill få fem rankor som går längst taket och skuggar i växthuset
 
Om du låter rankan vara så lång den är nu kommer du att få ytterligare fem meter längd på dem, dvs tio meter långa rankor, och du kommer inte att få några nämnvärda mängder med bär. De måste beskäras hårt och släppas upp lite varje år för att man ska få kraftigare grenar, mer bär och mindre risigt. Det blir bara ett enda virrvarr av långa, långa rankor om du inte klipper ner den ordentligt.
 
Nej då. Men nästa år måste den naturligtvis beskäras.
 
Enligt en vinodlare i Tyskland jag frågade släpper man ut vinrankorna i den form man önskar och sedan fortsätter man klippa den formen fortsättningsvis. Klippa dem kan man göra ända fram tills att man börjar se antydan till nya gröna skott, inte längre för de savar kraftigt sedan.
Under tillväxtsäsongen kan du sedan hålla efter dem lite genom att klippa in ett blad ovanför där du ser att det bildas en druvklase så att kraften går till att ge druvor och inte fortsatt tillväxt.
 
Börjar bli nöjd med ett svar. Så jag ska beskära. Nu finns det två bud. Beskära i år alternativt nästa år.

Vilka av dessa är bäst? Klipper jag i år kommer rankorna ändå växa ut lika långt nästa år? Vad är nackdelen med att klippa i år? Inga rankor är speciellt grova...
 
Klipper du ner den kraftigt i år så kommer den att växa ut minst lika mycket som i år. Men det kommer inte att grena ut sig och ge några druvor. Nästa år kan du nog inte räkna med druvor ändå.
 
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klipper du ner den kraftigt i år så kommer den att växa ut minst lika mycket som i år. Men det kommer inte att grena ut sig och ge några druvor. Nästa år kan du nog inte räkna med druvor ändå.
Tack. Det betyder att jag inte får druvor oavsett om jag klipper eller ej. Kommer klippa i år ner till va 1. 2 meter
 
Du behöver inte klippa ned något nu om formen och längden är den du önskar i framtiden. Kommande år fortsätter du klippa i den formen så kommer du att få fina grova stammar. En ung planta ska du låta växa till sig och hålla nere på antal klasar.
 
Så olika bud fortfarande.. Så alltså inte klippa ner till 1 meter första året? Sen låta den växa en meter per år tills man fått till längden?
 
Det funkar säkert det med. Men det tar längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.