Vilken värmekälla skulle ni välja för att värma upp ett oisolerat uterum, enkelglas i dörrar och 2cm kanalplast i tak. Ingen dygnet runt värme utan bara sporadiska dagar, en lunch eller middag under en kall vinterdag.

Jag har ett 2000w element från Clasan med fläkt sedan tidigare vilket inte fungerar nu när det blivit kallare.

Efter lite googlande verkar alternativen vara fotogen eller gasol typ dessa två:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-spisar/fotogenkaminer/fotogenvarmare-418016/

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ort.order=desc&skip=0&take=25&_=1511191014971

Frågan är om dessa räcker eller måste man ha en skränig byggfläkt mer högra effekt? Vill helst köra på en enhet och inte en massa olika värmekällor så som infraröda.
 
En gammal gjutjärnskamin om förutsättningarna för skorsten är ok med tanke på taklutningar etc.
 
  • Gilla
Robban21 och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
En gammal gjutjärnskamin om förutsättningarna för skorsten är ok med tanke på taklutningar etc.
Jag har tidigare haft planer på det men med plasttak och mycket överhängande träd antar jag att det blir trassligt att få sotaren att bli lycklig.
 
useless useless skrev:
Om 2kW är för klent redan nu så är nog det bästa nån form av gasolkamin. Ska du upp i effekt över det så behövs det ju nånting med trefasmatning.

Nåt sånt här kanske om det är tillräckligt högt?
[länk]
Hur ska man tolka en specifikation på gasol- och fotogenvärmare.

Ditt tips hade
Värmeeffekt: 5-12kW, betyder det att den är 5x mer effektiv än mitt 2kw element?

Och hur rädd ska man vara för brist på koldioxid med en gasolvärmare i ett uterum?
 
Ja, avger den 12kW så är det 6 gånger mer än elelementet på 2kW.
Den mindre modellen har iallafall ett inbyggt skydd som stänger av den om det blir för lite syre i luften, men man bör ha lite ventilation när man kör den.
 
M Mikael Karl skrev:
Värmeeffekt: 5-12kW, betyder det att den är 5x mer effektiv än mitt 2kw element?

Och hur rädd ska man vara för brist på koldioxid med en gasolvärmare i ett uterum?
1. Nej, sex gånger effektivare.
2. Med tank på att halva världen använder gas i köket utan problem så skulle jag inte oroa mig. Nån friskluftsventil kan väl vara bra att ha dock. Men är det inte snarare så att koldioxid uppstår vid förbränning? Så det är nog inte bristen man ska oroa sig för utan snarare att det blir för mycket av varan.

Men själv hade jag nog installerat en vedkamin av nått slag. För det är så mycket roligare med ved:)
 
useless useless skrev:
Det bästa är kanske en eller två såna här så slipper du smälta taket:
[länk]
Tack, jag börjar med en och om det inte räcker under vintern så köper jag en till. Även en dålig sommardag behöver man ju värma upp ett uterum och då lär 4kw räcka gott.
 
M Mikael Karl skrev:
Tack, jag börjar med en och om det inte räcker under vintern så köper jag en till. Även en dålig sommardag behöver man ju värma upp ett uterum och då lär 4kw räcka gott.
Nackdelarna med gasol är att det kostar mer än dubbelt mot el, finns i begränsad mängd och därmed behöver man åka och byta flaska ibland, kräver även ökad ventilation då förbränning av gasol ger vattenånga och koldioxid.

Klart att den kommer värma upp ditt uterum fort, men det finns en anledning att det är vanligt med infravärmare.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nackdelarna med gasol är att det kostar mer än dubbelt mot el, finns i begränsad mängd och därmed behöver man åka och byta flaska ibland, kräver även ökad ventilation då förbränning av gasol ger vattenånga och koldioxid.

Klart att den kommer värma upp ditt uterum fort, men det finns en anledning att det är vanligt med infravärmare.
Sant, jag har ju kvar mitt 2kw fläktelement så kanske använda gasolen till uppvärmning och sen elementet för att hålla värmen
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
En liten uppdatering och en fråga. Min 4kw gasolkamin funkar när det är mer än 10 grader ute men annars tar det lite för lång tid. Nu funderar jag på att köpa en gasolkanon typ denna https://www.gasoltuben.se/product/master-10-kw-16-kw-varmekanon/

Så klart inte regelbundet men om det är en fin vinterdag och jag bjuder familjen på lunch i några timmar så kanske det fungerar.

Frågan är hur ljudnivån är?
 
M Mikael Karl skrev:
En liten uppdatering och en fråga. Min 4kw gasolkamin funkar när det är mer än 10 grader ute men annars tar det lite för lång tid. Nu funderar jag på att köpa en gasolkanon typ denna [länk]

Så klart inte regelbundet men om det är en fin vinterdag och jag bjuder familjen på lunch i några timmar så kanske det fungerar.

Frågan är hur ljudnivån är?
Vet inte hur ljudnivån är, men är det inte ett ännu större problem vart man riktar värmen?
Eller att luften blir otrevlig att andas, den är ju tänkt till betydligt större utrymmen än ett uterum.
 
Infravärmare är grymt skönt annars för lite snabb och tillfällig värme
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vet inte hur ljudnivån är, men är det inte ett ännu större problem vart man riktar värmen?
Eller att luften blir otrevlig att andas, den är ju tänkt till betydligt större utrymmen än ett uterum.
Får räkna med en bra ventilation men det kan lösas med en glipa på en av dörrarna.

Men kom på en annan sak idag.

Jag har en liten sidovägg på ca 1 meter som ligger mot baksidan, där skulle jag kunna bygga en 1x1m "skåp" att ha den i och sen blåser värmen in genom ett hål i sidoväggen. skåpet kan ha baksidan öppet så det inte blir instängt med värme/gasol. Då får jag värmen men det påverkar inte syret. Det blir ju samma funktion som en båtvärmare med skortsten.

Måste dock kolla hur varm luften är direkt i utblåset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.