Jag har ett uterum på ca 30kvm helt i glas med glasdörrar, enkelgals, på tre sidor, den andra är mot husfasaden. Taket är 2 cm kanalplast och det står ca 1m ovan mark och rätt utsatt för nordan. Golv är tryckad trall.

Det är ett sommarhus som jag även vistas i vissa helger under vintern. Jag skulle vilja använda när jag är där och räknar med att värma upp det med en gasol/el fläkt typ https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-oppna-spisar/gasolkaminer/gasolkamin-430045/

Min fråga är hur mycket isolering jag ska ha i golvet för att att matcha övriga väggar och tak. Fattar att det är obefintlig isolerförmåga i övrigt men har en känsla att 45 isolering samt ett lager vindtätt skulle hjälpa. Isolera golv ska väll även motverka kondens eller är det bara om uterummet ligger närmare marken och för upp fukt?

Spelar det någon roll om jag lägger tjockare isolering typ 95 eller ska jag skita i isolering och bara ett lager vindtätt och trall. Om isolering, mineralull eller skumplast? Ull är ju billigare och då regelverket inte är cc60 är det lättare att skära till ull istället för skumskivor. Måsta man har typ asfaboard eller fins det någon genväg för att hålla upp mineralull?
 
Följer detta eftersom jag också funderar på det.
Min tanke är att lägga ett par centimeter frigolit under trallen (typ 5-10), eller alt mineralull, men då måste jag sätta ngn form av plast/papp så det inte kommer väta uppifrån om man spiller ngt, skurar golvet eller det regnar in genom ngt fönster osv...

Underifrån håller jag upp det med masonit bara är tanken (troligen oljehärdad sådan...), den fäster jag enkelt upp med två läkt på vardera sidan om befintligt regelverk underifrån...

/K
 
Vet inte om vindtätt klarar väta men som jag ser det kan det inte bli så mycket. Ett utspillt vattenglas, lite smält snö eller regndroppar vilket både ull och frigolit borde klara absorbera..

Min stomme är i 145 reglar och enklast är ju om man skruvar upp skivor underifrån direkt i ramverket. Vet inte hur det blir om man sen isolerar med 45 eller 95 ull uppifrån då det blir en luftlucka upp till trallen. Känns som att isoleringen ska ligga dikt trallen för att få effekt.

Det jag grubblar på är huruvida det räcker med 45 isolering då väggar och tak ändå läcker värme...
 
Är det verkligen värt att isolera golvet? Med Isolering riskerar du också att få möss som bosätter sig i golvet.

Jag skulle sätta vindväv och klämma fast den med läkt mot regelstommen. Vindtätt kommer hjälpa ordentligt då värmen stannar kvar och det inte blåser in.
 
T toolman77 skrev:
Är det verkligen värt att isolera golvet? Med Isolering riskerar du också att få möss som bosätter sig i golvet.

Jag skulle sätta vindväv och klämma fast den med läkt mot regelstommen. Vindtätt kommer hjälpa ordentligt då värmen stannar kvar och det inte blåser in.
Jag hadde tänkt lägga vindväven på regelverket direkt under trallen men ordningen ska kanske vara väv, isolering, trall? Om man struntar i isolering, menar du då att väven sätts under reglarna så det blir väv, 145 cm luftficka, trall?
 
Spelar inte så stor roll var den hamnar, ramen är ju tät. Jag hade nog satt den under regelstommen för att det är enklare att montera i efterhand. Ska du ha isolering bör vindväven vara under isoleringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.