Har en del av huset som ej har isolerad grund. Jag funderar på någon enklare lösning.

Grundstenar som är oregelbundna och en del sticker utanför väggen. Betongplattan ligger emot dessa samt är även exponerad. Den blir svinkall vintertid.. Dyrt och ingen tycker om kalla fötter.

Jag funderar på duk mot stenen för att lätt kunna ta bort sedan, pga att jag funderar på fogskum? Och bekläda med en lättare plåtkonstruktion.

Eller?

Har ni några tips?

Oisolerad husgrund med ojämna stenar och exponerad betongplatta som möter en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips!
 
Att grunden blir kall utifrån har nog ganska liten del i det hela. Ditt problem ligger nog i dåligt isolerade golv och kanske partier där det saknas isolering helt. Åtgärda sånt istället. Utifrån kan man ju putsa igen sånt som medför luftströmning genom grunden om det nu skulle vara nån uppenbar sådan.
 
Grunden är troligen inte isolerad något alls på denna del. Betongplattan ligger nog mot något material som inte isolerar så bra.

Men det är ju betydligt kallare mot väggarna, mot den oisolerad grunden.
Och jag har ser ingen möjlighet till att isolera under befintlig platta utan att riva allt?
 
Hur gammalt är huset? Jag tycker det står delvis på gråsten och då har du ingen "platta" alls utan syllen står på något bara.
 
Detta är kanske 40-50 tal. Jag använder kanske "platta" lite slentrianmässigt. Men det är sådär 10-15 cm betong överst, utan isolering men med köldbyggor.
Gjutet betong ovanpå syllen då eller? Alternativt är det uppfyllt med natursten under gjutningen.
 
Det jag menar är att om huset är gammalt så är det ju inte säkert att det är en platta som du är inne på själv bara för att du ser lite gjutningar ute runt sockeln. Det ser som sagt mer ut som att det har farit bort lite gråsten nångång och sen har nån bara gjutit lite just där.
Är det byggt så så är det som sagt husets konstruktion som "isolerar" och sen står bara huset på grunden. Fast är huset utbyggt nån gång kan det såklart finnas en "platta" i nån ände.
 
Det vi undrar är: Är det betong under golvbeläggningen inne, överallt?
För det här ser för mig ut som en igengjuten glugg mellan två stenar i en krypgrund, som en tidigare ägare gjort i förhoppning om att minska blåsten under golven, istället för att öppna träbjälklaget och isolera.
 
Ok, då har jag förklarat lite otydligt. Frånse denna lagning i sockeln. Utan på högersidan syns den delen av betonggolvet som är gjutet överst. Det betonggolvet, samt stenarna står därför i direkt kontakt med -20 grader på vintern, detta suger ut värmen ur golvet = kalla golv invändigt.

Överst är det 10-15 cm betong över hela ytan. En plastmatta på en mindre del, annars bara målat direkt på betongen.
 
Redigerat:
Del av ett betonggolv med angränsande sten och en vit trävägg ovanför, inga isoleringsskikt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar en bild från annan del, den innan visade det inte så tydligt. Detta är det betonggolv som vi går på. Samt att även stenarna agerar kylflänsar. Ingen isolering någonstans i dagsläget.

Ytterst är stenarna som syns på bilden, innanför skymtar jag småsten på annat håll.
 
Du måste redovisa lite mer av helheten för att man skall kunna bedöma vad som är lämpliga åtgärder. Planlösning, stomme, mått, gärna foto av någon fasad. Jag skulle tro att huset är äldre än 40-50-tal.
 
Om vi utgår ifrån att det är som du säger. Då har alltså någon tagit bort alla gamla trägolv ända ner till backen och sen gjutit betonggolv överallt? Har då denne inte isolerat alls så kan jag hålla med, då kommer det på utsidan att transportera kylan in i plattan.
Men återigen, det är inte säkert att det är gjutet som du tror bara för att du ser en gjutning på utsidan. Sådär brukar grunden se ut om det är ett gammalt hus och en del grundsten har gett sig iväg och man ersätter detta med nån lokal gjutning för att hålla syllen på plats.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är en utbyggnad. Och jag hade nog fel minne av byggår. Den fanns nog redan början 1900.
Som jag tänker mig är det kantstenar, vilket det innanför är uppfyllt med natursten. Ovanpå naturstenen är det gjutet ett betonggolv.på detta betonggolvet går vi, det är kallt. Ned mot 0°C på vissa delar när det är kallt ute..
Det skymtar ett armeringsjärn, så det kan ju vara omgjort sedan tillbyggnaden tillkom?
Stomme i i trä med liggande fasadplankor, väggarna isolerade med sågspån. Som nu sjunkit ihop en del. Snedtak utvändigt, rakt innertak, ej så mycket isolering mellan där tror jag.
Jag söker något lite mer tillfälligt för att vi ska slippa frysa fötterna av oss innan vi får möjlighet att göra om hela isoleringen här.
 
Det är ju just det här många missar ibland, de sågar helt en äldre konstruktion och allt blir så mycket bättre om vi gjuter ett golv istället men de tänker sällan på konsekvenserna ihop med husets övriga konstruktion. De har säkert fyllt upp med lecasten i botten men på sidorna kanske det inte finns nånting och det är ju lite svårt att påverka nu...........
 
Valet av åtgärder beror helt på vad som finns under betongen. Detta måste du på något sätt ta reda på. Oberoende av det så bör inte en betongplatta gå ända ut till fasaden. Den blir en kraftig köldbrygga. Nästan inget material leder kyla lika bra som betong. En lösning på det kan vara att förse grunden med en isolerad klack på utsidan, men om det visar sig nödvändigt att bila upp betongplattan, är det bättre att isolera på insidan.
 
J justusandersson skrev:
Valet av åtgärder beror helt på vad som finns under betongen. Detta måste du på något sätt ta reda på. Oberoende av det så bör inte en betongplatta gå ända ut till fasaden. Den blir en kraftig köldbrygga. Nästan inget material leder kyla lika bra som betong. En lösning på det kan vara att förse grunden med en isolerad klack på utsidan, men om det visar sig nödvändigt att bila upp betongplattan, är det bättre att isolera på insidan.
Det jag sett i en springa är småstenar.
I detta läge har jag ingen möjlighet att bila upp golvet, men vore kanske bäst att börja om från början. Jag ser heller ingen möjlighet till att isolera ovanifrån.

Något sådan isolering av grunden är det jag funderat på. Och funderar på hur det görs lättast.

Med värmekamera ser jag hur mycket värme som läcker från hela tillbyggnaden, ffa sockel och betonggolvet. Men även där sågspånet i väggarna sjunkit ihop..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.