hej
Jag vill dimensionera så att det ska finnas möjlighet att ta ut stora mängder varmvatten.
Somliga löser detta med en vvb efter värmepumpen.
Jag funderar på att lägga en slinga i betonggolvet av 75 m 16 mm rör.
På det viset blir allt inkommande vatten förvärmt.
Syftet är inte i första hand en besparingsåtgärd då bara slangkostnaden närmar sig totalkostnaden för ett års varmvatten utan det är en lösning som på sikt går plus minus noll ekonomiskt men som ger möjlighet till större varmvattenuttag för bad eller flera som duschar och ändå klara sig på värmepumpens egna vattenmängd. Jag vill inte allokera 60*60 cm för ytterligare ett vitt plåtskåp om jag inte måste.

Risker
Ja reser man bort under värmesäsongen så kan det väl börja växa men annars så är det flöde både morgon och kväll som jag hoppas håller legionellabakterierna stången.

Valde jag rätt slang?
Jag hade först siktat in mig på 20 mm men där var godstjockleken nästan 3 mm och för 16 dryga 2 mm och jag vill ha så bra överföringsförnåga som möjligt.

Tankar och funderingar mottages tacksamt
 
Jag tror inte det fungerar , förvärmt eller inte, det varma vattnet tar slut och ingen vill duscha eller bada i nå fesljummet vatten iallafall.
 
Helt rätt att man inte vill ha kallt vatten.
Usch
Tanken är att ropen på en extra elvarmvaytenveredare ska kunna hållas stången lite längre om varmvattenberedaren matas med lite varmare vatten än det som kommer från kommunen så här års
 
jo men skillnaden blir ju akademisk. Från kallt vatten till möjligen lite varmare gör ingen lycklig.Möjligen en själv men som det låter finns det fler.........
 
Du får ju inte mer varmvatten i varmvattenberedaren för att du förvärmer det inkommande kallvattnet. När varmvattnet är slut är det slut och du får ut kallvatten som värmts en aning genom passagen genom varmvattenberedaren. Att det sedan är t ex 22 grader i stället för 17 grader gör ju inte den som duschar gladare.

Det brukar gå att tillfälligt höja tempen i vv-beredaren i vp-system så att man får ut mer varmvatten.
 
Visst gör det skillnad.
 
Det gör skillnad på energiåtgången för att värma varmvattnet, men mängden tillgängligt varmvatten vid större uttag blir i princip densamma.
Energin man sparar in på VV-värmningen måste dessutom kompenseras genom att VP'n måste värma golven mer eftersom dom kyls av tappvattnet. Det görs dock med en lite bättre verkningsgrad eftersom temperaturen är lägre än i VV-beredaren, så en viss vinst blir det.
 
Skaffa en genomströmningsvärmare och koppla efter värmepumpen. Ställer du in den på någon grad under vad värmepumpen värmer vattnet till startar den bara när värmepumpens varmvatten är slut. Du kanske behöver byta säkringar och undvika att laga mat på spisen samtidigt om du inte vill uppgradera ditt elabbonemang.
 
  • Gilla
utbygget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.