Jag känner till ett par stycken som är uppsatta i början på 90-talet och samtliga har fungerat sen dess. Å andra sidan är ägarna väl förtrogna med hydroforsystemets skötsel och underhåll, låta luften ta slut är väl handhavandefel...;)
 
L
Fotografen Fotografen skrev:
Jag känner till ett par stycken som är uppsatta i början på 90-talet och samtliga har fungerat sen dess. Å andra sidan är ägarna väl förtrogna med hydroforsystemets skötsel och underhåll, låta luften ta slut är väl handhavandefel...;)
Det är inte bra med att inte kolla , men är ett vanligt problem för gemene man/kvinna och då händer det , så nu har vi gått igenom tryckvakter och avvaktar TS reparation
 
L
hulepump hulepump skrev:
Hej.
Hade inget vatten igår.
Här är bilder från brunnen.
Vad är det jag ser?
Ligger pumpen i behållaren där elkabeln går in ?
Kan jag ta upp pumpen och kolla den ?
Inga proppar har gått men innan trycktanken i tryckregulatorn går alla faser igenom alltså spänning på alla faser före och efter tryckregulatorn.
I brytaren på väggen innan tryckregulatorn finns där ett motorskydd som ibland löser ut efter en stund.

Kan någon se vad jag har i brunnen och kan jag fixa det själv?

Mvh Magnus
Vad du har i hålet : ett antal rör som går ut + en slang som ligger lös , på foto 2 så är det ett rör som går till en täckbricka , samma som kabeln går i genom , är lite grötigt men på röret strax innan vinkeln ner så sitter det unionkoppling som kan lossas , den delar sig och kan skruvas tillbaka , och då går det att lyfta pumpen utan att röra några andra rör , tur är väl det , annars problem det är trångt
 
  • Gilla
hulepump
  • Laddar…
Har bra spänning genom brytare och motorskydd på väggen och har kopplat förbi tryckströmbrytaren med sockerbitar innan trycktanken/hydroforen för att så nu går alla tre faser direkt till pumpen men en fas börjar ryka lite i motorskyddet varje gång och motorskyddet börjar röra sig för brytning och när jag bryter strömmen går den säkringen. Pumpen verkar inte starta.
Där är en kopplingskontakt i brunnen och ska kolla så den släpper igenom alla tre faser ordentligt.
Men de jag pratat med säger att pumpen nog är kass.

Vad tror ni?

MagI
 
L
Något drar en massa ström , , om det är avbrott i en fas i pumpen eller på vägen dit , kontaktor motorskydd , tryckvakt eller i pumpen , så kommer strömmen att öka på någon fas , därav så
kan det börja ryka i motorskyddet ( det är en spiral som är lindad runt en metall i den som när den blir varm , böjer sig och påverkar en mekanism som löser ut skyddet )
Låter lite som att att pumpen gått sin väg , vid en ny pump brukar det följa med en ny kontaktor
och motorskydd
Då får se om du hittar något ovan jord
Du fick reda på att det går att koppla ur pumpen på ett rörmässigt sätt , bara nu att om du måste lyfta den , inte har mellan 70-90 metar att ta upp , ett häftigt tungt och skitit jobb ,
Rekommenderar dig till att ni är 3 st , en drar , en håller igen , en går bort med slangen i trädgården
 
  • Gilla
hulepump
  • Laddar…
Har vatten nu.
I brunnen är där ett rör från en övre brunn som med självtryck ger knappt ett kilos tryck.
Men har mätt fram till uttag i brunner och alla 3 faser ger där 400 v.
Men det är fortfarande en fas som proppen går på när jag provar så pumpen är nog kass.

Har rensat lite i brunnen och har nu bara lite vatten på betonggolvet men som det regnar lär det dröja innan det blir torrt där.

Kan någon hitta bilder eller skissa en bild på hur locket över brunnen ser ut?
Hänger pumpen i en vajer under locket?

Någon som vet hur det är konstruerat?
Någon som kan tipsa om en bra billig 3 fas pump för borrhålet?
Finns från kina har 24 v för ca 1600 inkl frakt.
284w , 684w eller 864w.
Vilket tryck tror ni man får av en sådan?


Mvh Magnus
 
Redigerat:
L
Först glöm KINA BARA SKRÄP inget tryck , du har 3 fas nu och det kommer att fungera bra
Det lock som du frågar på , hänger bara på foderröret , och under locket är det koppling över till en PEM-slang som pumpen ska hänga i , det kan även vara en vajer som går ned till pumpen
Men pumpen ska hänga i slangen , vid nedsättning ca 5 m från botten ,
( slangen sträcks ca 1 - 1,5 m på ca 70 -80 m djup , varjern ska bara vara en säkerhet och slangen släpper från pumpen
Bara lossa kopplingen som sitter på korta röret ner mot locket och hissa upp ( skitjobb )
För att skaffa annan pump måste du veta djupet på brunnen
 
hsd
Dra upp pmpen och undersök kabel och anslutning så att det är helt ,kolla märkningen och beställ en motsvarade Grunfosspump eventuellt ny kabel
Vill Du så passa på att byta till nya anslutningar och motorskydd
 
Dra upp pumpen och se efter.
Men med tanke på hur "roligt" det är att stöka med detta skulle jag inte släppa ner något annat än en ny pump med ny kabel, ny slangkoppling och ny/frisk slang.
 
L
Inte riktigt lönt om den är mycket ålderstigen , det finns nya motorer att köpa under förutsättning att du kan se fabrikat och typ , ska i normala fall sitta vid motorskyddet en skylt
Men tänk till , det är mera i den , pumpvingar , kanske mellan 8-10 st som slits rätt bra vid friktionen mot vattnet , vatten är hårt och ledskivor som blir detsamma med
 
Har fått höra om renoveringssatser till djupborrpumpar.
Ska man prova dra upp och se vad för typ man har och se om man kan beställa reservdelar til pumpen?
Det är förmodligen en av spolarna som bränt.
Är det lönt att renovera eller ska man köpa nytt?

Mvh
M.Sc. Magnus
 
L
hulepump hulepump skrev:
Har fått höra om renoveringssatser till djupborrpumpar.
Ska man prova dra upp och se vad för typ man har och se om man kan beställa reservdelar til pumpen?
Det är förmodligen en av spolarna som bränt.
Är det lönt att renovera eller ska man köpa nytt?

Mvh
M.Sc. Magnus
Det är inte någon spole som sagt upp sig , finns inte separata sådana , bara allt i ett
En sak till som kan ha hänt om du har tur
Varje gång som pumpen startar så rycker den till och vill vrida sig lite runt sin egen axel , om då gummikabeln inte är fastsatt ordentligt på slangen utan har en slack som sticker ut
Så kommer den att skrapa mot bergväggen , med påföljd att isoleringen nötts bort på ytterhöljet för att senare gnaga sönder ledarnas hölje , då blir det kortis , detta går att skarva om , under förutsättning att skadan ligger högre upp än den skarv som finns mellan gummikabeln och pumpkabeln
Kan även vara en skada på pumpkabelns ytterhöljet , då finns risk att vatten krypit ner i motorlidningen och då är motorn död
 
hsd
hulepump hulepump skrev:
Har fått höra om renoveringssatser till djupborrpumpar.
Ska man prova dra upp och se vad för typ man har och se om man kan beställa reservdelar til pumpen?
Det är förmodligen en av spolarna som bränt.
Är det lönt att renovera eller ska man köpa nytt?

Mvh
M.Sc. Magnus
hulepump hulepump skrev:
Har fått höra om renoveringssatser till djupborrpumpar.
Ska man prova dra upp och se vad för typ man har och se om man kan beställa reservdelar til pumpen?
Det är förmodligen en av spolarna som bränt.
Är det lönt att renovera eller ska man köpa nytt?

Mvh
M.Sc. Magnus
Renoveringsatser kostar också och de som sparas är inte i relation till jobbet om reparationen lyckas, skulle det vara en stor pump för tex ett mindre sammhälle kan det vara lönsamt att renovera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.