Hej kära byggahus vänner.

Jag har en 2-plans radvilla på 103 m2. Det är ett såkallat "energihus" utan uppvärmning (mer info här http://www.primeproject.se/)
Men jag vill bli ännu mer energisnål, eftersom jag har en elpanna som vattenuppvärmning tänkte jag installera solfångare för att förvärma vattnet som går in i beredaren.

Vad kan kalaset kosta allt som allt? Inklusive paneler och installation.
Jag behöver inga exakta siffror utan letar mer efter riktpriser.
Eftersom jag har tummen mitt i handen så kommer jag låta någon som kan det, göra hela jobbet. :)


Tack på förhand.
 
Ingen som kan berätta vad de kostade för er?  :'(
 
Det beror ju helt på vad du ska ha för grejor?
 
Hmmm, det var en väldigt flashig hemsida, men ingen information! Är det passivhus?

Ekonomiskt är det nog svårt att räkna hem en solvärmeanläggning om man bara ska värma tappvattnet, jag vill minns att vi fick pris på ca 37 000 (mellan tummen och armbågen...) när vi skulle byta ut vår panna. Då var det ju ändå vissa saker som jag skulle ha i alla fall, t.ex. ackumulatortank.
 
Svar: Mellan 20 och 70 tusen bör räcka, inklusive bidrag.

Solfångare kostar mellan 10-25 tusen beroende på typ och storlek
Acktank kostar mellan 10-20 tusen beroende på typ
Styr och regler med drivpaket och exp-kärl + en del andra ventiler minst 5 kanske 10 tusen.
Anslutningsrör ca. 2 till 400 kronor per meter med isolering.
Externvärmeväxlare med pump och styrning ca. 5 tusen om du ej ska ha acktank.
Arbetskostnad ?????? kanske 10 tusen om du inte vill göra nått själv.

Börja med att bestämma dina behov/önskemål. T.ex. behöver du acktank eller ska du växla externt på befintlig beredare? Jag rekommenderar dig att gå till bibblan och låna ett par böcker. Ta och maila runt och be om offerter.


Matsson
 
Hur ser det ut där solfångarna ska ligga? Jag har tegeltak, men ville inte ha solfångarna liggande direkt på takpannorna, som somliga gör. Enbart allt rostfritt material för att montera fästbalkar ovanför pannorna (6 balkar, 12 genomföringar, 8 takfästen och mer än 100 rostfria skruvar) gick på drygt 10000 kronor. Lätt att glömma/bortse från i kalkylen.
 
apersson850 skrev:
Hur ser det ut där solfångarna ska ligga? Jag har tegeltak, men ville inte ha solfångarna liggande direkt på takpannorna, som somliga gör. Enbart allt rostfritt material för att montera fästbalkar ovanför pannorna (6 balkar, 12 genomföringar, 8 takfästen och mer än 100 rostfria skruvar) gick på drygt 10000 kronor. Lätt att glömma/bortse från i kalkylen.
Och monterar man dem "nedsänkta" mellan takteglet så tillkommer en hel del plåt och plåtarbeten. Bara plåten för mina solfångare gick på 1000 kr och då monterade och justerade jag all plåt själv. Skall man köpa tjänsten så räkna med 3-4000 kr minst.

Detta är ytterligare en post som man lätt missar.
 
Här finns tappvattenpaket http://sfinxsolar.e-butik.se/
Panel 15000:- inkl styrning
250 l Tappvarmvatten soltank 7500:-

Sen tillkommer rör, isolering mm..
 
Armaflex isolering ca 25 meter 4-5000:-

/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.