Hej!

Jag har en gammal väggströmbrytare, med tre olika vippor, för tre olika lampor.

Jag skulle nu vilja byta denna brytare mot en ny trippelbrytare och en dimmer. Finns det dimmers med "tre kanaler" för olika lampor, eller hur ska man göra detta?

Jag har kollat på "dosdimmers", som jag förstår att man kan styra med de flesta återfjädrande vippströmbrytare, och detta verkar vara en bra lösning tycker jag. Finns det dosdimmers med "tre kanaler"?

Jag misstänker att min terminologi är felaktig gällande dimmrarna, och att jag därför inte hittar något vettigt på Google.. Vad kan en sån här dimmer heta?

Edit: denna brytare tänkte jag använda: https://www.elbutik.se/product.html...Hken03dMASu0Xh1lcDvh6SzryNrGEZjhoCGZsQAvD_BwE

Det sade förresten varit fräckt om dimmern hade z-wave eller zigbee-stöd, men det kanske är lite för mycket att begära..

Stort tack!
 
Redigerat:
Du kan använda en trepolig exxact-brytare och sätta fjäder bakom varje vippa. Trekanaliga dimmers har jag inte sett, men det ska inte vara några problem att koppla en separat dimmer till varje. Du måste dock ha ett lämpligt kopplingsutrymme till dimmers, för de ryms ju inte bakom brytaren. Sen måste du också välja en dimmer som du kan styra med 230v-puls. Jag tror att du får problem om du väljer en variant som vill ha potentialfri impuls.
Så, kolla efter z-wave-dosdimmer som du kan styra med 230v och hitta ett bra ställe att rymma grejerna på så borde du vara hemma..
 
Trekanaliga dimmers för placering i dosan (sk dosdimmer) finns inte. Ni kan däremot välja 3 st valfria dosdimmers och placera dessa ute i anläggningen de kommer inte få plats bakom brytaren. Vilken typ och fabrikat ni väljer beror på vilken last ni vill dimmra och vilka inbyggda extrafunktioner ni önskar.
 
Hej!

Tack för svaren! Ska se om jag kan få in tre dimmers på något sätt.

Tack!
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.