Upptäckte under gårdagen, i samband med inkoppling av väggdosa för taklampa, att det är konstant spänning på vit kabel, oavsett vilket läge strömbrytaren har. Jag har provat byta plats på vit kabel, placerade den då i uttaget jämte enligt ritning på kontakt, men det var fortsatt konstant spänning oavsett strömbrytarens läge. Någon ide vad som kan vara fel, är det inkopplingen som är fel eller är det strömbrytaren som är sönder? Inkopplingen är gjord av behörig elektriker.
 
  • Närbild på öppen väggdosa med en vit kabel inkopplad och ett kopplingsschema synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Du kan tända från flera ställen , det är en s.k. sparkoppling troligtvis , då kan man tjäna in en tråd , den går säkert till något vägguttag , kanske under den andra brytaren eller en genom dosa
 
L Liteavvarje skrev:
Du kan tända från flera ställen , det är en s.k. sparkoppling troligtvis , då kan man tjäna in en tråd , den går säkert till något vägguttag , kanske under den andra brytaren eller en genom dosa
Hmm, nu skulle en liten skiss göra underverk för mig som inte riktigt hänger med. Gärna med vägen ner till vägguttaget ink sparkopplingen du pratar om? Det är kanske att kräva för mycket iofs såhär på en söndag? :)
 
L
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Hmm, nu skulle en liten skiss göra underverk för mig som inte riktigt hänger med. Gärna med vägen ner till vägguttaget ink sparkopplingen du pratar om? Det är kanske att kräva för mycket iofs såhär på en söndag? :)
Allt kopplas lika i brytarna
L1 kopplas mellan brytarna
Utgång 1 kopplas fas på
Utgång 2 kopplas lampan på
Utgång 1 och 2 , ingen betydelse vilken , blir samma funktion
vips så kan du använda 5 i stället för 6 trådar för trapptändning ,
Det är 3 trådar + noll + jord i strömbrytardosan och fortsätta ner till vägguttaget
 

Bästa svaret

Hur ser du att det är konstant spänning? Lyser lampan oavsett om du slår av brytaren? Om du har en testpenna kan den luras pga inducerande spänning i den vita kabeln. Då visar pennan spänning trots att brytaren är av men den ska försvinna om du har en last (lampa) inkopplad.
 
  • Gilla
Jenny LF
  • Laddar…
Ja som sagt, börja med att beskriva problemet och förutsättningarna, hur du mäter och om det finns en lampa ansluten. Denna "spökspänning" är en vanligt förekommande fråga i samband med belysning för det är lätt att luras vid mätning när tråden till lampan inte är inkopplad i någon ände (ingen lampa som belastar).

Det är ingen trappkoppling här utan bara en enkel strömbrytare, ett okomplicerat fall.
 
L
Det är en dubbel trappomkopplare , allt enligt den märkning som finns på baksidan och vänd mot oss , så det är inget konstigt med tändningen , den är sparkopplad
 
L
Och går att använda som vanlig strömbrytare .( kron , dubbelbrytare till två lampor ) beror bara på hur man kopplar in den
 
Ja det är en dubbeltrapp. Men bara ena vippan är trappkopplad. Den andra vippan den med vit tråd är kopplad som enpolig som Bo säger. Ingen sparkoppling där.
 
L
framgår inte på bilden hur den är kopplad lite för nära foto , fattas lite info om anslutningspunkter och färger , den bör vridas lite till så alla ledningar med färger syns
 
Det vi behöver se syns tydligt på bilden. TS har inga frågor om den andra halvan av strömbrytaren.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Hmm, nu skulle en liten skiss göra underverk för mig som inte riktigt hänger med. Gärna med vägen ner till vägguttaget ink sparkopplingen du pratar om? Det är kanske att kräva för mycket iofs såhär på en söndag? :)
ahh... nu trillar poletten ner ;))
 
Då har jag följt era anvisningar och testat med en lampa i uttaget och det visade sig att ni hade rätt. Jag fick spökspänning på vit tråd hela vägen från brytare till uttag, en sträcka på nästan fem meter. Brytaren fungerade när jag kopplade in lampan.

Stort tack för hjälpen och ha en fortsatt trevlig kväll.

PS. Nu ska vi hänga upp en 17 kg tung kristallkrona i taket, taket består av 1 cm spånskiva, förhoppningsvis med rejäl råspånt ovanför! Spännande!!!
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.