Ettåriga vinrankor utan druvor växer upp längs en grå vägg vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unga vinrankor som klättrar längs växthusets insida utan druvklasar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har vinrankor som är ett år, det blev inga vindruvor i år men de växte så långa som jag vill ha dem

Frågan är. Ska jag klippa ner hela längden som de växte i år eller bars nån meter? Jag har 5 rankor som vuxit ca 5 meter
 
Jag har sett klipp osv. Frågan är om jag ska beskära första året när hela plantan är så tunn?
 
Bra länk från BirgitS.
Kan annars sammanfattas med ett ord:
Kraftigt!

När det sedan kommer druvor ska du särskilt i början ta bort de flesta klasarna, så får du mycket större druvor på det du behåller.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bra länk från BirgitS.
Kan annars sammanfattas med ett ord:
Kraftigt!

När det sedan kommer druvor ska du särskilt i början ta bort de flesta klasarna, så får du mycket större druvor på det du behåller.
Så ska jag klippa ner ända till spaljén? Och låta rankor a växa ut lika långt som i år? Vill ju att slutresultatet ska bli som det blivit i år. Alltså inte växa längre
 
G gnsmk skrev:
Så ska jag klippa ner ända till spaljén? Och låta rankor a växa ut lika långt som i år? Vill ju att slutresultatet ska bli som det blivit i år. Alltså inte växa längre
Ja, de växer ca 5 meter nästa år också, så spara bara litegrann att det nya, tror 20-25 cm räcker.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, de växer ca 5 meter nästa år också, så spara bara litegrann att det nya, tror 20-25 cm räcker.
Tack. Så 20-25cm ovanför spaljén funkar? :)
 
BirgitS
Följ från och med nu grundprincipen att de båda vertikala skotten tillåts dra iväg mellan 50 och 100 cm per år. Resten kortas in.
Från första länken.
Sidoskott och årsskott kortas in till 2-5 knoppar.
Från den andra.
 
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Från första länken.
Från den andra.
Tack
 
Hur vill du att den ska bli? Vill du ha den så lång så låt den vara så lång. Det kanske inte optimerar skörden nästa år. Men du når den storlek du vill ha på den snabbare. Det är ju så det beskrivs i länken. Forma huvudstaden som du vill ha den. Klipp inte ner den mer än till den höjden du vill ha på den.
 
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Hur vill du att den ska bli? Vill du ha den så lång så låt den vara så lång. Det kanske inte optimerar skörden nästa år. Men du når den storlek du vill ha på den snabbare. Det är ju så det beskrivs i länken. Forma huvudstaden som du vill ha den. Klipp inte ner den mer än till den höjden du vill ha på den.
Men hur kommer den att grena sig om man bara klipper av toppen?
Är det inte risk för att man får ett långt spröt som bara bildar sidoskott närmast toppen?
 
Den är som jag vill ha den. Dvs 5 rankor 5 meter långa. Den är ett år gammal så alla rankor är tunna. Vill ju att huvudstaden blir grövre. Men det blir den väl med åren?
 
Nästa år kommer det ett nytt skott i varje bladveck. Ja den kommer att bli grövre.
 
D Daniel 109 skrev:
Nästa år kommer det ett nytt skott i varje bladveck. Ja den kommer att bli grövre.
Så om jag behåller så kan jag klippa ner det som växer mer på längden? "årsskott" och få grövre och mer buskig planta?
 
Det kommer inget specifikt rankskott i toppen. Vill man ha den längre får man leda det högsta skottet vidare. Min erfarenhet är att den sista biten av toppen inte överlever vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.