Angående kablen till bastuaggregatet. Behöver denna vara av någon värmetålig sort ?
 
Såvitt jag vet ja.
 
Vårt aggregatt blev installerat enligt följande. Flexrör i bastuväggen med en EKK Light idragen. Flexslangen går ända fram till dragavlastningen, det är EKK som är fäst i dragavlastningen. Visst blir det varmt men den luft som tas in till bastun ska först passera underifrån aggregatet för att sedan värmas.
 
Se i bastuaggregatyets anvisningar om instalation och om de har speciella bestämmelser men.
Allmänt gäller: Anslutningskabeln till bastun behöver inte vara av värmetålig sort, så länge den finns i området 0-0.5m över golvet. Det går alltså bra med kabel avsedd för rumstemperatur.
Vid utvändig förläggning i annat område alltså 0,5m och uppåt måste materielen tåla minst 125 grader.
I fast förlaggda rör som läggs i den kalla delen av väggen får man dra vanlig EKK och FKK.

Om du håller på att bygga din bastu tycker jag att du kan dra flexrör på den kalla sidan av isoleringen. Och sedan på samma sätt som AndersS. Dragavlastning (kopplingsdosa) kan du göra på utsidan av bastun på ett undanskymt ställe.
/busnut
 
Intressant. De finska reglerna kräven 180C kabel över 1m och vanlig under 1m. Samma 0,5m regel gäller för själva aggregatet.
 
Värmetålig eller ej så krävs avsedd kabel enligt Svenskt regelverk, så t.ex EKK i flexirör fram till agg är inte godkänt!. Kabel med PVC är INTE godkänt fram till agg.

Kabel som t.ex kan användas är H07RN-F eller A07BB-F ("gummikabel"/VSN) från kopplingsdosa till agg förutsatt att den inte sitter över 0,5 m då skall även kablage från central vara T170° typ.

Jag antar att det finns några i dessa forum som "kopplar" lite el på sin fritid även om det nu är förbjudet!

Jag hävdar att man alltid skall använda en behörig elinstallatör men om man nu vill "busa" till det lite kan man iallafall anstränga sig och använda gällande elsäkerhetsföreskrifter.

Kablage (1meter) och kopplingsplint för eldosa IP44 kostar under hundringen och då är det enligt föreskrift.

Sedan finns det säkert dom som fått PVC snören installerade av elfirma men då är det bara att hämta in tomtarna be om att göra om och rätt!
 
Oj då

Jag får hoppas att det som du nämner är någon ny standard.

Värmetålig eller ej så krävs avsedd kabel enligt Svenskt regelverk, så t.ex EKK i flexirör fram till agg är inte godkänt!. Kabel med PVC är INTE godkänt fram till agg.
Elektrikern förklarade för mig och kom sedan och gjorde slutinstallationen av aggregatet med vanlig FK.
I instruktioner till mitt aggregat står det, elrör fram till aggregatet. Med vanlig standardledning. Det måste ju vara den delen i föreskrifterna som beskriver: om "monteringsanvisningen från bastuugnens tillverkare anger om kabeln måste vara värmetålig" och att "kabeln ev måste skyddas från värme där den mynnar ut i basturummet"

kopplingsdosa till agg förutsatt att den inte sitter över 0,5 m då skall även kablage från central vara T170° typ.
Är detta en ny standard? Tidigare var angivelsen 125 grader vilket även gällde ledarens isolering.
/busnut
 
Typiskt att gå med hög näsa och inte hitta texten som jag refererar till :-X

Här är en pdf med berört ämne (sidan 150) men kan inte hitta kabeln som jag referar till i denna, kan ha läst in mig från någon annan. Ska leta vidare eftersom du har rätt gällande 125° om man läser i denna pdf.

Det enda jag hittar är att det skall vara förstärkt isolering för kablage i denna miljö.

Jag ska som sagt leta vidare (jag måste ju få rätt på något av mitt utfall :-/)


http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

MVH
 
Tack för pdf:n den kan nog komma till användning. ;)

Det jag gillar mest med den är nog denna text på sidan 150.

Definitioner
Med basturum avses ett utrymme där luften uppvärms till höga temperaturer av en
bastuugn. Den relativa fuktigheten är normalt låg och förhöjs endast under korta perioder när vatten hällts över bastuugnen.
 
Jag tror den jag länkar till är av nyare kaliber, i vilket fall måste vi "gräva" vidare så vi hittar rätt och fel i denna djungeln.

:)
 
Tocke skrev:
Jag tror den jag länkar till är av nyare kaliber, i vilket fall måste vi "gräva" vidare så vi hittar rätt och fel i denna djungeln.

:)
lycka till , allt du skrev högre upp är så att säga skitsnack.
tillochmed dem som gör elinstallationer på sin fritid kan bättre än du?

däremot gällde det du skrev förr, hur länge sedan vill jag lämna osagt.
 
Elinstalleraren skrev:
[quote author=Tocke link=1145989683/0#10 date=1146678871]Jag tror den jag länkar till är av nyare kaliber, i vilket fall måste vi "gräva" vidare så vi hittar rätt och fel i denna djungeln.

:)
lycka till , allt du skrev högre upp är så att säga skitsnack.
tillochmed dem som gör elinstallationer på sin fritid kan bättre än du?

däremot gällde det du skrev förr, hur länge sedan vill jag lämna osagt.[/quote]
Kul svar...

Berätta hur en korrekt installation ska göras istället för att gaffla om vem som har mest fel.
 
Elinstalleraren skrev:
[quote author=Tocke link=1145989683/0#10 date=1146678871]Jag tror den jag länkar till är av nyare kaliber, i vilket fall måste vi "gräva" vidare så vi hittar rätt och fel i denna djungeln.

:)
lycka till , allt du skrev högre upp är så att säga skitsnack.
tillochmed dem som gör elinstallationer på sin fritid kan bättre än du?

däremot gällde det du skrev förr, hur länge sedan vill jag lämna osagt.[/quote]


Hoppsan? Dåligt humör?

Du är säkert en duktig hemmafixare ( ta det rätt nu, även om du verkar ha lite ont av mjölktänderna (?) Hemma-fixarna brukar vara de som mest läser på och håller hög kvalité.

Jag har kollat med 2 gamla kollegor i berört ämne och båda svarar att de använder flexirör med FK fram till aggregatet. Jag tror tyvärr att detta inte är godkännt, inte enligt vad jag läst in mig på. Men tyvärr kan jag inte hitta det som stödjer det jag påstår och refererar till. Men jag kör vidare.............

Sedan måste du förstå att mina inlägg är inte till för att trampa någon på tårna eller topprida någon, utan bara komma fram till nuvarande regelverk.

p.s Jag kan inte låta bli, du hade inte 5:a i Svenska ::)::)
 
Jag kan inte låta bli, du hade inte 5:a i Svenska
Inte du heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.