Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett problem med att det inte följer anvisningarna om min lutning osv är att det blir en ingång för andra att påstå att det är ditt tak som är felaktigt, och därmed ditt fel och ditt problem.

Så kan det bli, även om taket i verkligheten fungerar bra.
Bara en tanke.

Steg 1 bör nog vara att noga undersöka varför det läcker, så man vet det. Utan denna kunskap är det nog svårare att föra meningsfulla diskussioner om åtgärder och ansvar.
Precis! Jag bör prata med grannen om att vi måste lyfta på hans takpannor och kolla hur det ser ut där under. I området har vi problem att vatten samlas längst ned under taket och rinner mot väggen. Det är det jag tror vi kan ha problem med. Och att det då är under grannens tak vattnet rinner in under.
 
L Liteavvarje skrev:
Enligt naturlagarna transporteras vatten med vind , även på ditt tak mot grannens vägg .
Hur långt går plåten ut från grannens vägg 100 200 300 mm , ju längre desto bättre
Minns inte exakt. Men plåtarna går ut över två eller 3 vik på plåten. Allt enligt plåtfirmans rekommendationer.
 
Biffen87 Biffen87 skrev:
E de hela plåtar hela vägen eller de e skarvar e de skarvar så kan de suga kapilärt. Förvisso tror ja inte de e det som e orsaken hur ser grannen vattenavledning ut har vederbörande egna hängrännor å stuprör? Om inte så blir ditt tak riktigt hårt belastat med å avledande av allt vattnet. Så kan vara en bidragande faktor :)
Inga skarvar. Jag vet om det där med kapilläreffekten och det har jag varit nervös för. Plåtarna är dryga 5-6 meter långa.

Våra tak är riktigt stora och mitt lilla garage får ta emot båda våra taks vatten vid regn och snö. Han har endast två korta typ 1,4 m hängrännor på två ställen av sitt tak. Dvs det samlar inte upp något vatten alls!!! :(

Så det kan ju vara en grej att göra. Att vi tillsammans fixar nya hängrännor som täcker hela hans tak. ?
 
J janusz_w skrev:
Hittills har alla varit överens om att garaget är "tillbyggt" till grannens vägg. Men är det så rent juridiskt? Dvs är inte den gemensamma väggen just gemensam, i alla fall den delen som utgör en av innerväggar i garaget?
Annars håller jag med att läckaget kan bero på att regnet blåses in genom en liten springa. Har ett liknande problem med att vattnet (under extrema omständigheter) blåses in under gavelpanelen på övervåningen, sjunker ner längs panelbrädorna och hittar till slut en väg under garagetaket.
Den frågan vill jag också veta. För min innervägg på garaget är grannens innervägg för hans vardagsrum....

Som sagt har vattnet torkat i mitt innertak ganska fort. Då kanske man inte behöver åtgärda allt i panik nu innan vintern... Utan kan grundligt kontrollera allt till våren.
 
Är det inte bostadsrättsföreningen som sköter det?
 
N Napster skrev:
Är det inte bostadsrättsföreningen som sköter det?
Varför förutsätter du att det är en brf?

TS har tidigare i tråden skrivit att det är friköpt.
 
Foton?
Så kan vi se om det verkar vara grannens tak eller din skarv mot grannens vägg som läcker.
Går plåten från ditt tak in BAKOM grannens fasad eller ligger den utanpå? Om den ligger utanpå måste du täta skarven mot fasaden så att inte vatten kan rinna på väggen bakom plåten..
 
Anna_H Anna_H skrev:
Foton?
Så kan vi se om det verkar vara grannens tak eller din skarv mot grannens vägg som läcker.
Går plåten från ditt tak in BAKOM grannens fasad eller ligger den utanpå? Om den ligger utanpå måste du täta skarven mot fasaden så att inte vatten kan rinna på väggen bakom plåten..
Som sagt kan nog ett problem vara att väggplåten går upp högt på hans vägg. Men inte helt upp och det blir då möjligt vid mycket regn/blåst osv som det varit i höst att komma tillbaka mot vår eventuella gemensamma vägg. Sen rinner det in under taket och blir fuktigt konstant då vädret är så just nu!

Jag får börja med att testa en till plåt på vår gemensamma vägg och se om det blir någon skillnad!
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Hur ser plåtarna ut? Hur är de monterade? Och vad är det för material på väggen? Bilder hade underlättat bedömningen
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du kan ju inte täcka in hela hans fasad med plåt? Du måste ha en tät fog mellan din plåt och fasaden, elelr leda in plåten bakom fasaden.

Foton på skarven mellan taket och grannen vägg skulle som sagt underlätta förståelsen och bedömningen och ge dig bättre råd.
 
B Besiktningsmannen skrev:
Hej
Ditt tak så är det dina problem och skyldighet att åtgärda det. Fåt grannen något problem eller skador pga. Av ditt läckande tak, så är även då ersättnings skylldig jättemotorer grannen.
Ingemar.
Är du säker? Läcker det inne mellan din och grannens vägg så bedömer ju försäkringsbolagen att det är yttre åverkan.
Du menar någon klausul att hon inte har åtgärdat en tidigare läcka rätt eller vad?
 
S slurppe99 skrev:
Är du säker? Läcker det inne mellan din och grannens vägg så bedömer ju försäkringsbolagen att det är yttre åverkan.
Du menar någon klausul att hon inte har åtgärdat en tidigare läcka rätt eller vad?
Hej
Har du inlackade på din sida av fastigheten så är det ditt ansvar att åtgärda det. Läcker det på grannen sida så är det grannens ansvar at åtgärda det.

Helt riktigt, allt vatten som kommer utifrån och in avskriver sig försäkringsbolagen sitt ansvar.
 
Vägge och bygger på tråden lite. Vi var och tittade på ett hus med precis samma lösning på garagen. Varför väljer man att göra så? Varför ska mitt garage sitta fast i grannens hus? Lösningen verkar inte helt ovanlig men jag tycker det är urfånigt. Är ju mycket smartare att det garaget som sitter fast i mitt hus, är mitt garage?

Karta över ett bostadsområde som visar tomter med gemensamma garage mellan husen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som hittade det rent juridiska vad som gäller?
 
L
Inget juridiskt , det gäller att få in så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt , ju mindre tomter , desto mer hus att sälja .:)
Din karta visar att det finns en gång mellan garage och hus :) finns andra som inte har det .
Då blir det att ta gräsklipparen genom stora rummet för att klippa på båda sidor:confused::confused:
 
Visst är det idiotiskt? Jag tror att tanken var att det ska ge lite känsla av en innergård? Ofta är det ju någon sorts pergola mellan hus och garage, gärna av mörkbrunlaserade reglar.

Vi har "typ likadant", men garaget sitter ihop med mitt hus och vi har 2 meter till grannen. Känns mycket rimligare.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.