Hej!
Har beställt framdragning av el till mitt torp men har en del jag undrar över. Energibolaget drar ju fram till tomtgräns till ett markmätarskåp är det tänkt. Därifrån är det jag som ska gräva och stå för material fram till torpet vad jag förstår. Kruxet är att det är 70-80 meter från gräns till hus. Vill inte gärna gräva ner kabeln direkt. Tanken är att det först ska renoveras i torpet både invändigt och utvändigt sedan ska det bli utbyggnad och eventuellt bygge av garage/förråd/bod. Planerna är inte riktigt klara än men jag måste i alla fall ha ström för nån värme samt till maskiner och hushåll m.m.
Tänkte installera luftvärmepump och ett par/tre el radiatorer för värmen sen spis/tv/dator och sådant för hushåll.

Om jag inte gräver ner kabeln direkt utan tar ström via uttag på skåpet och drar kabel ovanpå mark, kopplar in tillfälligt när jag är där och grejar och renoverar. Vad behövs då? Kan jag sätta handske på jordkabel och lägga på marken från mätarskåpet fram till torpet (som jag sedan kan gräva ner). Dra in kabeln så den kommer in under grunden och på med handske där också sen till tillfällig byggcentral inne. Vill inte gärna ha en kabel hängande ut genom ett fönster eller farstu. Vilken grovlek och kvalitet på kabel behövs för att det ska funka. Räcker det med 16 amp till torpet med ovannämnda förbrukning? Vad bör jag tänka på? Kan man be elbolaget att gräva vidare längs tomtgränsen till en plats närmare huset (åkermark längs den gränsen jag förmodar dom kommer gräva till).
Kanske bör tillägga att jag försöker hålla kostnaderna nere då pengar knappast finns i överflöd.

Mvh
 
Jag skulle ha bett den som gräver fram till gränsen om ett pris för att samtidigt gräva ända fram till huset. Bäst att göra det riktigt på en gång.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Sträckan 70-80m är lite lång för normala skarvkablar, och du kan inte bara koppla på en skarvkabel från skåpet, den behöver säkras, och skyddas av jordfelsbrytare.
 
Och låt inte kabeln ligga på marken, vill du undvika att skada den ska du endera gräva ner den eller hänga upp den i "luften". Och man ska/får inte sätta "handskar" på en jordkabel, så anslut den fast i skåpet samt sätt ett CEE 25 uttag i den andra änden.
Ps
allt det här vet din elektriker (som måste göra en för och färdigamälan) innan nätägaren släpper på strömmen.
 
Det borde bli klart billigast att hoppa över gummikabeln med tillbehör och lägga ned den slutliga markkabeln från början. Du behöver hitta en plats för den ordinarie elcentralen. Det behöver inte vara på dess slutliga plats, det kan vara en tillfällig plats där några uttag samtidigt monteras.

Med den förbrukning du beskriver så räcker det med ett 16 A-abonnemang, men gärna 20 A pga elradiatorerna. Det behöver man räkna på lite nogrannare. Likaså behöver man räkna på kabeldimensionen. Torp på landet kan innebära lång och klen ledning till transformatorkiosken och även en klen transformator i denna. Be att få uppgifter på "förimpedans och kortslutningsströmmar" från nätägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.