Jag har bara en brytare till min fasadbelysning, men vill ha ett tidur istället så jag kan ställa in vilka tider den skall vara på. Classe har en som verkar vara precis vad jag vill ha, men den kräver tändtråd om jag läser rätt, och jag har bara fas,jord, och nolla.

Finna det någon annan med denna funktion för montering inomhus?

https://m.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-för-infällnad/36-5837
 
Tändtråd är den tråd som aktiveras av timern, alltså den som tänder lampan.

Den kommer alltså fungera utmärkt för det du tänkt dig. Du får dock en ännu bättre funktion om du också kopplar in ett skymningsrelä.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tändtråd är den tråd som aktiveras av timern, alltså den som tänder lampan.

Den kommer alltså fungera utmärkt för det du tänkt dig. Du får dock en ännu bättre funktion om du också kopplar in ett skymningsrelä.
Fattar inte men det gör väl elis, då köper jag en. Är det brun fas till L, brun till lampor in i pilen, båda blåa nollor in i N, och en wago på jorden?
 
T TechChad skrev:
Eller så kör du med en sån här, som vet när solen går upp/ner (en avancerad sån som du tänkt köpa men med atomur)

[länk]
Den var ju smutt, tack. Lite dyr och tror jag hellre vill ha bara ett schema, men denna verkar ju vara motsvarande den på Classe men lite bättre kvalité kanske. Lite bättre pris iaf.

https://m.conrad.se/Inf%e4llt-koppl...01-aa-m&pi=358592&ci=SHOP_AREA_214585_0817015
 
tommib
Astrour, inte atomur.

Skymningsrelä i kombination med tidur, eller skymningsrelä med nattsläckning, är vad jag skulle föredra. Om det inte är möjligt, astrour.

Ett astrour håller som sagt reda på när solen går upp och ner, så man kan anpassa belysningen efter det. Jag skulle rekommendera det om du inte kombinerar med ett skymningsrelä.
 
K
Nyfiken på varför du föredrar vanligt kopplingsur med skymningsrelä framför astronomiskt kopplingsur? Det jag kan tänka mig är att vid udda väderlekar eller solförmörkelse tänder upp belysningen?

I dom värdigare astrouren kan man ju sätta offset på till och frånkopplingstiden om man inte är nöjd med det förprogrammerade. Själv tycker jag det är smidigare med bara ett astrour.
 
tommib
Jag har ett astrour nu. Funktionen är otillfredsställande just pga väderlek. Det är stor skillnad på en solig kväll och en mulen kväll, ett problem som skymningsreläet löser.

Ja, det vore smidigare med bara ett astrour men jag är inte nöjd med det.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Om man vill tända belysningen när det skymmer så är det väl ett skymningsrelä man ska ha? Varför ha en klocka istället som ska försöka gissa när det skymmer?
 
Möjligen för att släcka några timmar när alla sover. Själv har jag kombinationen med skymningsrelä och tidur. Men har upptäckt att familjen har så pass oregelbundna tider att det numera styrs bara från skymningsrelät.....
Med LED så kostar det hela 140 kr extra om året att låta det lysa hela natten utan tidur.
 
Ljus Ljus skrev:
Möjligen för att släcka några timmar när alla sover. Själv har jag kombinationen med skymningsrelä och tidur. Men har upptäckt att familjen har så pass oregelbundna tider att det numera styrs bara från skymningsrelät.....
Med LED så kostar det hela 140 kr extra om året att låta det lysa hela natten utan tidur.
Det är precis anledningen för mig, att jag vill bara ha tänt från typ skymning till 22, och sen tänt från 6 till gryning. Men det kanske går med ett bra astrour.

De är ju så jävla dyra bara. Jag har LED ute, om jag lägger två ribbor på ett astrour kan jag väl ha tänt dygnet runt i flera år istället :)

Jag tänkte att Clas Ohlson kopplingsuret var en billig halvlösning. Dock fattar jag inte kopplingsschemat, och ser nu att det inte finns någon förhöjningsram heller. Kanske blir att punga ut på något bättre då.
 
Jag har astrour i elcentralen till min fasadbelysning. Efter att man ställt in den första gången så har jag aldrig rört den!
 
Ta en titt på Plejd. Dock måste man logga in på appen efter ett strömavbrott (det kommer en batteribackup inom kort). Du kan ha kvar din gamla brytare om den går att komplettera med en fjäder. Du ställer enkelt in tider i en app, astroursfunktion finns också.
https://www.elbutik.se/product.html/plejd-controller-ctr-01
 
vill också slå ett slag för sstrour. hade tidigare skymningsrelä med nattavstängning. ett evigt strul. har inte heller rört astrouren sedan jag installerade dem för 7 år sedan. kör offset några minuter för att få sändningen tidigarelagd.

Mvh a
 
En Sonoff touch kanske kan vara ett alternativ, det är en väggströmbrytare som även kan styras med
en app, lätt att sätta upp ett veckoschema och kostar ca 160:- ink frakt.
https://www.itead.cc/sonoff-touch.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.