Absolut räcker det. Jag hade 64Mbit via 4G router. Fungerade bra för streama film fast surfvolymen tar slut snabbt så det blev billigare och stabilare med fiber. För spel blir det lite lidande responstid med trådlöst, men jag spelar inte själv så har inte problem.

Dock ska det bli skönt med fiber och nätverkskabel direkt in i TV:n :)
 
K karlmb skrev:
TV. Satelit o marknät kommer att släckas ner när Sverige har fiber.
Hehe.....
 
Tacka fibern att trådlöst fungerar bra idag. Flytta över all överföring från fiber till trådlöst så då räcker det inte ,många Mbit per användare.
 
Telia säger själva att har släckt ner sista telefonstationen om max 10 år. Så räkna inte med fast telefoni och bredband med Adsl.
Tror inte heller att det kommer skickas upp så många TV satelliter i framtiden när de befintliga (och de redan planerade) har tjänat ut så kommer även detta att försvinna.
På lång sikt (15-20 år) så kommer bara viss kabel-tv, fiber och mobilt 5G/6G finnas kvar.
 
  • Gilla
Rabo
  • Laddar…
MultiMan
Trådlöst kommer aldrig ifatt fiber eftersom det finns fysikaliska begränsningar för radiovågor som redan idag ställer till problem. Finns massa artiklar att hitta om ni googlar, men förebered er på komplicerade resonemang.

Trådlöst kommer aldrig vara ett fullgott alternativ annat än rent lokalt inom den egna fastigheten.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Precis, räkningen går dit :)
M.a.o. har köparen redan betalat.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
På vår gata är det ett evigt grävande när de som sa nej från början ångrar sig en efter en och ska ha fiber.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag var på Tekniskt samråd med min kommun i Torsdags inför ett bygge.
De påstod att Boverket i princip kräver att man installerar Fiber i nya hus! Att man inte har nåt val om man vill uppfylla Boverkets regler.
Det var dock inte helt tydligt skrivet men i princip så var det så.

Undrar dock hur smart det är att dra in fiber... Hur lägre dröjer det innan trådlös internet är i kapp? Eller åtminstonde ligger på en jäkligt bra överföringshastighet?
Det är 2017 nu, ska det behövas sladdar kan man ju undra.....
Det var nog bara säljsnack skulle jag tro, vore det krav på att installera fiber enligt boverket så hade nog staten varit skyldig att ordna fiber åt alla.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
På vår gata är det ett evigt grävande när de som sa nej från början ångrar sig en efter en och ska ha fiber.
Du menar att de gräver upp gatan igen?
 
A Andy78 skrev:
Du menar att de gräver upp gatan igen?
Tidigt nedgrävd fiberslang drogs inte fram till fastighetsgräns så det finns områden där man måste skära asfalt i trottoar/gata och även göra avgrävningar av gator. Men när man gör efteranslutning idag, åtminstone om fiberoperatör/entreprenör tänker lite, så drar man med sig fiberslangar till fastigheter som ännu ej anslutits så man minimerar detta framöver.
 
A AndersS skrev:
Tidigt nedgrävd fiberslang drogs inte fram till fastighetsgräns så det finns områden där man måste skära asfalt i trottoar/gata och även göra avgrävningar av gator. Men när man gör efteranslutning idag, åtminstone om fiberoperatör/entreprenör tänker lite, så drar man med sig fiberslangar till fastigheter som ännu ej anslutits så man minimerar detta framöver.
Knappast kundens fel, det är bara gräva igen eller aldrig få fler kunder i många områden.
 
A Andy78 skrev:
Knappast kundens fel, det är bara gräva igen eller aldrig få fler kunder i många områden.
Vem har sagt att det är kundens fel, förstår inte påståendet? Inget konstigt alls jämfört med avlämnad fiberslang vid fastighetsgräns, i vissa fall ingrävd/inborrad på fastigheten. Däremot så blir det mera återkommande schakt i asfalt "år efter år" tills alla fastigheter är anslutna, vilket kan vara irriterande för boende i de områdena. Men så fungerar det.
I regel är det samma pris för kunden oberoende av var fiberdukt är avlämnad.
Eller så har jag missförstått vad du avser med "kundens fel".
 
A AndersS skrev:
Vem har sagt att det är kundens fel, förstår inte påståendet? Inget konstigt alls jämfört med avlämnad fiberslang vid fastighetsgräns, i vissa fall ingrävd/inborrad på fastigheten. Däremot så blir det mera återkommande schakt i asfalt "år efter år" tills alla fastigheter är anslutna, vilket kan vara irriterande för boende i de områdena. Men så fungerar det.
I regel är det samma pris för kunden oberoende av var fiberdukt är avlämnad.
Eller så har jag missförstått vad du avser med "kundens fel".
Vi kanske pratar om olika saker.?
Det måste ju vara bättre att gräva fram till varje tomgräns, när man ändå är där och gräver första gången, än att kommer tillbaka den dagen och gräva den dagen en kund vill ansluta sig om inte gjorde det från första början.

i Järfälla och Spånga tex så gjorde dom så när Telia drog fram, man fick det framdraget till ett skåp som stod vid tomgränsen.
 
J Jörgen Alw skrev:
Hej

Nu har vi fått besked om att det skall dras in fiber till vårt hus. Vad har vi för chanser att tacka nej utan att det kostar oss något. Det är inte vi som har visat intresse, det var byggfirman som anmälde när huset byggdes utan vår vetskap. Vi har i ett senare skede fått reda på detta och har väl i princip tänkt att det kanske är bra att ha. Nu visar det sig att dom (IP-Only) inte kan använda den förberedda slangen som går till vårt mediaskåp utan måste montera en dosa på utsidan och en dosa på insidan och det vill vi inte ha ! Och vi går miste om en rabatt som dom utlovat om det var förberett för fiber vilket det ju är men inte enligt dom !Dessutom gör dom åverkan på vår nylagda gräsmatta. Som sagt, hur är våra möjligheter att tacka nej när det inte är vi som anmält intresse ?

Mvh
Jörgen
Nu ska jag komma med lite iponly tips som kanske iponly inte gillar eftersom jag sparat in minst 100 000 åt mina grannar.
Iponly har ett paketpris inkluderat grävning från kopplingspunkten vid gatan in till huset men om man gräver detta själv och lägger ner en egen skitslang får man 6000 i rabatt. Är det gräs kan 2 personer handgräva 20-30m x30cm djupt på en förmiddag med minimal åverkan. I iponlys totalpris ingick det max 45m (ev mindre idag?) grävning på egna tomten och har man längre är man idiot om man inte sköter denna grävning själv för att inte råka debiteras överraskande extradebitering. Varför inte gå ihop med lite grannar och hyra en minigrävare över helgen. Vad gäller den egna slangen man gräver ner kan ni kontakta brunnsborrare, gräv entreprenadföretag eftersom de alltid får slang över från andra projekt och själv fick jag flera hundra meter gratis.
Vill ni inte ha fiber nu ska ni åtminstånne gräva egen slang och se till att en duct (fiberslangen) dras in till ert hus när iponly gräver på er gata för då har ni förberett er och man kan enkelt i ett senare skede blåsa in fibern i huset från kopplingscentralen. Ni kan ge fan i å göra en officiell beställning men ändå gratis snyllta till er anslutningsslang av de som gräver om ni själva grävt in från gata till huset och trckt in en egen ductslang.
 
Idag gör man så, men det inlägget du svarade på gällde vad jag gissar på ett äldre område där man inte gjort så. Runt om i landet finns det många sådana områden utifrån att när man började rulla ut fibernäten fanns inte pengar eller ville man inte ta de investeringarna att gräva fram till varje fastighet. Även Telia/Skanova byggde nät i början där man inte grävde fram till varje fastighet.
Men även idag finns det avlämnade anslutningar vid tomtgräns som inte går att använda pga att t.ex. fastigheten har gjorts om och man måste ta asfalt för att komma in. Eller att avlämnad anslutning inte kan nås från fastigheten pga av murar, gjutna fundament, stora häckar, träd. etc, så det finns ganska många tillfällen när motorkapar får skära i asfalt.;) Eller att det efter lite VA-sanering, fjärrvärmeanslutning, etc, är blåsstopp i fiberslangarna.
Som notering kör jag bara buss och gissar lite om fiberbyggnad, eller ....;)
 
  • Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.