Fick 9/10 fick "fel" på 40cm grävdjup
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Aj, aj, aj. Jag baserade den frågan på vad elektrikern Nils Dahl säger i den här artikeln: [länk]

"- Ska du ha lyktstolpar med starkström kräver det ett grävdjup på 60 centimeter, medan lågvolt endast kräver 40 centimeter och det blir såklart en kostnadsskillnad även när det kommer till kabel, säger Nils Dahl."

Vad ska rätta svaret vara menar du Mikael?
Djupen man talar om t.o.m 24kV är 0,35m och 0,55m fyllningshöjd beroende på om det förekommer jordbearbetning eller inte vilket gör 40cm och 60cm som godkända svar enligt mig.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Full pott men oxå lite tveksam till krav på 60 cm i trädgård har stött på en av eons högspänningskablar på ca 18 cm en gång klart nervöst :)
https://www.eon.se/privat/kundservice/skydda-ledningar-och-djur/grava-nara-ledning.html
D Daniel 109 skrev:
Så lågvolt ska grävas ner på lågmeter enligt elektrikern?
Jag tror det är ett missförstånd och att det handlat om lågspänning istället för lågvolt.
 
Jag la ner röret för inkommande el till huset från en stolpe i tomtgränsen. Den enda anvisningen som jag fick från eon var att 20 cm var tillräckligt.
Jag la den dock på minst 60 cm hela vägen. Vem vill sätta spaden i en elledning?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
1 123abc skrev:
[länk]

Jag tror det är ett missförstånd och att det handlat om lågspänning istället för lågvolt.
Det är definitivt felformulerat. Det finns inget som heter lågvolt lika lite som lågmeter. Men lågspänning är under 1000V och det var inte det spänningsintervallet det syftades på. Jag gissar att det var klenspänning som åsyftades. Då menar man i allmänhet spänningar under 50V
 
G gammelnalle skrev:
Fråga ett finns inget rätt alternativ till... En säkring är ett kortslutningsskydd.
En "kortslutning" innebär ju en "överbelastning" av största möjliga slag Finns ingen anledning att formulera frågan annorlunda enligt mig.

Sen kan ju, rent hypotetiskt, förimpedansen och den egna ledningslängden göra att en kortslutning inte innebär någon överbelastning alls, men det är ett mer teoretiskt resonemang
 
Fråga 4 kan eventuellt missuppfattas. Det gäller alltså om man får installera ett nytt uttag, inte byta ut ett befintligt.

För övrigt hade jag alla rätt, men det var ju ganska allmänna kunskaper.
 
useless useless skrev:
I så fall har man ändrat definitionen. Så här skrev elsäkerhetsverket förut iallafall:

Överströmsskydd kan tjänstgöra som kortslutningsskydd med huvuduppgift att relativt hastigt bryta strömmen vid kortslutning eller som överlastskydd med huvuduppgift att brytae n av överbelastning förorsakad överström inom en viss, vanligen av strömmens storlek eller temperaturstegringen beroende tid, eller som både kortslutnings- och överlastskydd.
Det bör tolkas som att säkringen bryter i bägge fallen. Men överbelastningsskydd är ju en bättre benämning eftersom det ingalunda måste vara kortslutning för att säkringen ska lösa ut. (Även om det är det vanligaste.)
 
Krilleman
Även en blind rörmokare kan få alla rätt.

10/10 trots att min egen starkström till stolparna ligger på ett spadtags djup...
 
"Spadtag djup"kan vara gott och väl tillräckligt så länge man använder t ex slungspade
En ny slungspade på vit bakgrund, använd för djupa spadtag vid bygg- och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2/3 är med andra ord sämre än en blind rörmokare?
 
Krilleman
D Daniel 109 skrev:
2/3 är med andra ord sämre än en blind rörmokare?
Nej, 10/10 rätt, inte 10/10 fel...

Men det beror mest på bra upplärning av elektriker på byggena! :p
 
Skriver jag så illa?
 
Krilleman
Ähh, storleken har ingen betydelse ;)
 
Krilleman
Det har du rätt i.

Alla vet ju att det handlar om meter per sekund! :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.