SHE71-S2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS skrev:
...Bild...
Väldigt kort sladd på den där.
Räcker väl bara till de allra minsta radhustomterna :surprised:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Den är så kraftig att sladden räcker. Så är det med Stihl vet du...
 
Jag har en Stihl röjsåg. Den har ingen sladd alls.
Man bara fyller på någon vätska ur en burk som det står Aspen på.
Vete tusan hur det fungerar. Kanske är dioder eller något...
 
Helt klart är det en sån "sladdlös" lövblås man skall ha. Så tar man löven på grannens tomt på söndagsmorgonen helst utan ljuddämpare. Kommer han inte klaga över löven igen....:D
 
  • Gilla
Tegheim
  • Laddar…
En tant 3 tomter bort (hus emellan oss) i villaområde med massa lövträd knackade på hos oss med ett par löv i handen och sa ”Jag har fått era löv på min tomt. Tycker ni ska kratta er tomt och min tomt”. Alltså. Har bott här i 8 år och hon med. En säkring som gått? Rätt svårt att ha kontroll på sina löv och var de blåser iväg. Hon lär ha fullt upp att spåra alla löv som blåser in på hennes tomt. Vi krattar alltid på våren för vi anser löven gör nytta över vintern. Men är man pensionär och pedant så finns det väl inga större problem i världen än löv på sin tomt. Tragiskt.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
K
Härlig trådlyft :)

Vi har också en galen granne som varje höst knackar på och frågar försiktigt om det inte är dags att ta bort löven på vår gräsmatta, de flyger så lätt in på hans sida annars. - Vi är inte speciellt intresserade av att ta bort löven då de ger näring åt gräset..

När vi stängt dörren så hör vi hur han gormar till sin fru att nästa gång får du be dem ta bort löven så kanske de lyder.. Haha
 
  • Gilla
Bricco
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Härlig trådlyft :)

Vi har också en galen granne som varje höst knackar på och frågar försiktigt om det inte är dags att ta bort löven på vår gräsmatta, de flyger så lätt in på hans sida annars. - Vi är inte speciellt intresserade av att ta bort löven då de ger näring åt gräset..

När vi stängt dörren så hör vi hur han gormar till sin fru att nästa gång får du be dem ta bort löven så kanske de lyder.. Haha
Dessutom pissar hennes två hanhundar på vårt staket typ varje dag. Borde ge henne en pensel och en burk färg kanske?
 
Men nog är det väl en rätt fin gest att ta reda på löven. Det kan ju betala sig i form av goda relationer i framtiden. Jag skulle nog resonera som så att det jag skräpar ner det tar jag rätt på, inte luta mig mot vad lagen säger.
 
M mlkjhr skrev:
Men nog är det väl en rätt fin gest att ta reda på löven. Det kan ju betala sig i form av goda relationer i framtiden. Jag skulle nog resonera som så att det jag skräpar ner det tar jag rätt på, inte luta mig mot vad lagen säger.
Med ditt resonemang ska hela området springa och kratta hos grannarna? Är man pensionär kanske man har tid med det. Det har inte jag. Jag har massa löv på vår tomt som blåser in från alla håll och kanter. Inte springer jag och jagar vilket träd det är och knackar på där. Snacka om att skaffa ovänner. Hon är iofs ovän med halva kvarteret redan. Inte enda saken hon irriterar sig på om man säger.

Jag vill dessutom ha löven kvar i rabatter osv för de gör nytta där. Så snart vintern är borta så är vartenda litet löv bortkrattat och under dom ser man massa insekter, knoppar osv som tackat en för det.
 
Bricco Bricco skrev:
Med ditt resonemang ska hela området springa och kratta hos grannarna? Är man pensionär kanske man har tid med det. Det har inte jag. Jag har massa löv på vår tomt som blåser in från alla håll och kanter. Inte springer jag och jagar vilket träd det är och knackar på där. Snacka om att skaffa ovänner. Hon är iofs ovän med halva kvarteret redan. Inte enda saken hon irriterar sig på om man säger.

Jag vill dessutom ha löven kvar i rabatter osv för de gör nytta där. Så snart vintern är borta så är vartenda litet löv bortkrattat och under dom ser man massa insekter, knoppar osv som tackat en för det.
Jo, jag är pensionär! :) Du borde prova det!
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Jo, jag är pensionär! :) Du borde prova det!
Haha japp, längtar! Men när dagen är där så lovar jag att ha viktigare saker i livet att irritera mig på än löv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Men nog är det väl en rätt fin gest att ta reda på löven. Det kan ju betala sig i form av goda relationer i framtiden. Jag skulle nog resonera som så att det jag skräpar ner det tar jag rätt på, inte luta mig mot vad lagen säger.
Inte tusan springer man runt och räfsar på grannarnas fastigheter. Det tillhör ju att det finns lite växtlighet i ett villakvarter. Löv är inte skräp utan en naturlig del av det som gör att vi kan leva på jorden. Ber om ursäkt, det är en gammal tråd om man var skyldig att räfsa på grannarnas fastigheter men att förvänta sig att jag ska samla upp löven som blåser runt i kvarteret för att hålla en god ton..... :crysmile:
 
  • Gilla
Bricco
  • Laddar…
Ja, vad ska man säga

Bor man i hus finns naturen precis runt omkring sig....bor man i lgh i stanbehöver man inte bry sig...

Kratta aldrig i h-vette gata/grannes tomt/ allmännigar - omdet inte stör.

Jösses.. känns som kanske en curling förälder kan komma och kratta.
 
Jag skulle aldrig kratta granntomten från löv, bara för att några av dem kommer ifrån våra träd. Däremot skulle jag troligen hjälpa till om en åldrig granne ber om hjälp, eller jag erbjuder viss hjälp utan att bli ombedd, för jag vet att grannen inte vill be om hjälp. Men det har i så fall ingen koppling till vem löven ev. kommer ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.