Själv är bilar portförbjudna i garaget, tycker inte dom äger tillträde där. Finns inte rum heller...
 
När man köper ett hus är väl ändå garaget tomt? Så om man ser till att ställa bilen där så kommer det inte att få plats med en massa annat! :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Kan också finnas vissa detaljplaneskäl med små tomter och garage också som gör att carport föredrars, som t.ex. inte samma avståndskrav till hus för brandskydd (det är mindre troligt att man har svetsutrustningen i en carport typ).
Annars kan man ju vänta ett tag och sen bygga om garaget till ett extra rum om man nu ändå har samma platta, så har man trollat fram mer byggyta än vad detaljplanen ursprungligen tilllät - och sen ett fritt attefalls garage på det!
 
H heimlaga skrev:
Det kan också vara en fråga om kulturskillnaden mellan storstad och storstadsförort respektive småstad och landsbygd.
Där tror jag den största anledningen är...

I stan är ett stort garage (pga markpris) mkt dyrt. Vill man ha ett stort garage, förråd, plats att lagra ved, traktorer etc så väljer man inte att bosätta sig i stan.

Om man inte kan göra några saker själv utan måste köpa allt, så kanske man hellre bor i stan än långt ute på landet i ett stort hus där man måste kunna göra vissa saker själv...

Givetvis finns de de i stan som väldigt gärna skulle ha stort garage mm (jag tillhör dem) men av olika anledningar (tex jobb) så blir man kvar i stan och får helt enkelt klara sig utan... Och de som bor på landet som hatar att fixa saker själv...

Därav att hus utan garage i glesbyggd och norröver verkar mindre attraktiva, resp att hus i stockholm inte blir oattraktiva trots avsaknad av garage (helt enkelt för att tomterna är för små och många ändå inte har intresset).

Tar man bort den ekonomiska aspekten, dvs man har obegränsad ekonomi, så kan man ju i princip få vad man vill var man vill... Men nu var ju frågan mera "varför bygger "folk" inte garage" och då menar man väl medelsvensson som inte har obegränsad tillgång på pengar.
 
SC Aero SC Aero skrev:
Byggde garage för 3 år sedan, med plats för 2 bilar och fungerar även utmärkt som mancave :)
[bild]
Gubben håller med mig, sen helt perfekt ut! Var ligger det? När skulle ni flytta? ;):p
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Byggde garage för 3 år sedan, med plats för 2 bilar och fungerar även utmärkt som mancave :)
[bild]
Jag har suttit länge nu och tittat på bilden, det är mycket jag gillar med ditt garage, men det är en detalj jag skall planka så gott som rakt av. Jag har länge tänkt tanken, men din bild visualiserar på ett helt annat sätt hur bra det kan bli.

Jag har massor av verktyg, allt ordnat. Trots detta drar jag mig alltid för att rigga upp min kap/gersåg i stativ och allt om jag snabbt vill kapa av en bit. Då river jag av den med batteritigersågen eller något annat lätt tillgängligt. Gersågen står kvar på sin plats i hyllan.


När jag får tid SKA jag göra en vägghängd förvaringsbänk för den, liknande din, som gör att den också fyller en funktion där den står, med sidoytor i rätt höjd och huv för att fånga upp sågspån.

Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Så hittade jag faktiskt ett nybygge med garage!

Nybyggt vitt enplanshus med garage under lätt snötäcke mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg rätt snabbt dock att det inte handlar om nåt företag som byggt ett gäng likadana utan det är en privatperson som byggt och sedan av en eller annan orsak väljer att sälja istället för att flytta in. Det är större än jag tänkt, men annars HELT perfekt! Ska självklart kolla på det.

Så i ena handen hänger nu ett kedjehus från 70-talet och i andra detta. Sannolikheten är väl störst att det inte blir någondera (eftersom vi är snåla jävlar och känner att vi kanske inte) har tillräckligt koll på marknaden ännu. Men ingen kan komma och säga att vi inte är flexibla! Eller jo, gubben är inte tillräckligt flexibel för att låta mig köpa en traktor. Men en svets kanske
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.