Hej!

Har byggt bokhyllor i mdf. I hörnor tätade jag en hel del springor med övermålningsbar mjukfog (en MS-polymer, Biltemas Multibond). Grundade sen med Jotuns Häftgrund Universal som fastnade fint på underlaget. Sedan rullat på Jotuns Lady Classic 40, dvs en alkydoljefärg. På de ställen där mjukfogen finns under så är det fortfarande klibbigt och man får vit färg på fingret när man petar. Detta efter 8 dagar...

Har målat på den här mjukfogen tidigare utan problem, förvisso då med vattenbaserad färg till tak/vägg, utan problem.

Har även målat vattenburen grundfärg på MS polymer (kiiltofix) innan och sedan täckt med just den här Jotunfärgen utan problem.

Någon som vet vad som försiggår?
 
Generellt kan du aldrig måla med lösningsmedelsbaserad färg på en vattenbaserad färg. Finns specialfall när det funkar, men läser man behandlingsguider t.ex. Flüggers, skall man alltid använda lösningsmedelsbaserad grund till dito färdigstrykning
 
Har målat alla snickerier i huset med vattenbaserad grundfärg och sedan jotun Lady Classic. Har fungerat kanon.
Därför blir jag lite förbryllad över detta. Jag menar, grundfärgen ligger ju mellan den aktuella mjukfogen och täckfärgen så mjukfogen borde väl inte påverka täckfärgen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.