:)
Hej alla!

Vi ska bygga ett trähus med Smålandsvillan. De använder Nordsjöfärg.

Vi har kör runt och fått inspiration av hus i olika färger. Om vi nu hittar den perfekta färgen på ett hus - vi går och ringer på och ber att få deras NCS-koder. Om det nu skulle visa sig (vilket också är troligt) att de inte använt Nordsjöfärg, utan ett annat märke på färgen exempelvis Beckers. Frågan är då: Kan vi få fram exakt samma färg ändå, fast det är olika tillverkare? Är NCS-koden enhetlig??
Tacksam för svar!
 
:)
Tack för svaret!
Nu blev det dock något krånligt ändå. Idag knackade vi på och fick följande koder (Tack för din hjälp om du läser det här!):
U-364 (röd)
U-373 (blå)
50502-Y (vit)
De hade målat med Flüggerfärg.
Kan man "konventera" dessa koder till NCS-koder på något sätt??
Är det någon som vet??
Tacksam för svar!
 
:)
Tack för ett jätte hjälpande svar!
Nej, vi har inte frågat leverantören (Smålandsvillan) om de kan fixa de färgkombinationerna, utan det är mer i förberedande syfte. På de lappar vi ska fylla i står det att vi ska fylla i NCS-kod på de färger vi vill ha. Men det innebär ju inte att de inte kan fixa fram de färger vi vill ha.... Precis som du skrev borde de ju kunna fixa det...

Jag skulle gärna vilja lära mig mer om olika färgkoder. Tips på mer läsning någon?
 
museo12 skrev:
:)
...Jag skulle gärna vilja lära mig mer om olika färgkoder. Tips på mer läsning någon?
Färginstitutet har heltäckande litteratur.
Något som kan vara bra att vet är att NCS är referenssystem. Man använder det för att beskriva hur färgen ser ut och för att kunna kommunicera detta. Det är alltså inga färdiga recept. Varje färgtillverkare har ett recept per färgprodukt och kulör, för att uppnå överensstämmelse med referensen. En latexfärg med glans 5 har ett annat recpet än en latexfärg med glans 10.
 
:)
Tack för ditt svar Johan!
Okej, jag är lite mer med på noterna nu!
 
kire skrev:
Kolla följande tråd, där finns ytterligare länkar!
kire, vilken tråd???
 
:)
Tack för fler länkar!

Jag undrar: De koderna vi fått U-373 och U-364. Vad är det för koder? Är det Flüggers egna? Hur fungerar de?
 
Apex skrev:
???  :-/

Är du säker på det här?
För mig är det helt obekant.
Och en snabbräkning får mig att tvivla.
I snitt har alla tillverkare ca 20-25 olika produkter som kan brytas. På det så är det väll en 25000-30000 kulörer. Det blir en OFANTLIG mängd recept.
Recept som alla ska tas fram och justeras manuellt...

Och den upplevda skillnad man får på helmatt och en matt produkt kan man inte justera med brytpasta.

Däremot så finns det i vissa kulörer olika recept för lacknaftalösta och vattenburna produkter.
Och givetvis så har även silikatfärgen annat recept.
25000-30000 recepet räcker inte! Det är ju 1750 recept per produkt!
Vissa nyckelkulörer mäts fram och sedan interpoleras mellankulörerna fram matematiskt till en tabell/matris.
------------
För din egen del kan jag meddela att Flütex 5 och Flütex 10 har olika recept på 0502-Y. Kan dock bero på olika torrhalter i basen ;)
 
Apex skrev:
Märk mina ord Johan. 25'-30' kulörer. ca 25 produkter.
Vilket borde bli 625'-750' olika recept.
625.000 - 750.000 recpet borde inte vara några problem för moderna datamaskiner....eller räknas de fram för hand med kulram? ;)
Och det är INTE olika recept på Flutex 5 och 10.  :p
Det var Bollebygd som sa det efter en fråga från mig. Jag kan inte receptet själv, så jag vet följdaktligen inte det rätta svaret.  :-X
 
Museo12

Hej ! Färg är inte så lätt som man tror, det blir aldrig lika som på en bildskärm eller ett papper, man måste se färgen i dess verkliga miljö.
Alla utläggningar här är ju fantastiska.

Vi ska själva bygga med Smålandsvillan och håller på att välja färg. Vår säljare sa att det under nästa vecka kommer att få in ytterligare standard färger från Nordsjö, kanske kan det vara något som passar och man sparar lite pengar. Ivarje fall ska vi vänta att bestämma färg tills nästa vecka. / Thomas
 
:)
Tack för svaren!
Nej, det är sant att det är inte lätt med färger alltid.

Kan jag benämna U 373 som dalablå och U364 som Moraröd (enligt husägaren) (alt. engelsktröd/faluröd, enligt mig själv)?? ???


 
:)
Tack för ditt svar Apex!
Ska göra mer efterforskningar imorgon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.