Om vi ska spänna över all slags mark, även väg så blir det lite omfattande att beskriva och det handlar då inte enbart om djup utan även om krav på kabelskyddsrör, men det anges två huvudsakliga djupmått, 35 och 55 cm, och det är minsta djup. Allt detta för kablar upp till 24 kV.

Någon regel för "privattomt" finns inte utan det närmaste man kommer är "mark utan jordbearbetning" som kräver 35 cm medan "jordbruksmark" kräver 55 cm. Så man kan tolka det lite som man vill, jag skulle godkänna både 40 och 60 cm som svar på frågan (utan att ha läst frågan, jag vågar inte köra testet :oops:)
 
Full pott men oxå lite tveksam till krav på 60 cm i trädgård har stött på en av eons högspänningskablar på ca 18 cm en gång klart nervöst :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om vi ska spänna över all slags mark, även väg så blir det lite omfattande att beskriva och det handlar då inte enbart om djup utan även om krav på kabelskyddsrör, men det anges två huvudsakliga djupmått, 35 och 55 cm, och det är minsta djup. Allt detta för kablar upp till 24 kV.

Någon regel för "privattomt" finns inte utan det närmaste man kommer är "mark utan jordbearbetning" som kräver 35 cm medan "jordbruksmark" kräver 55 cm. Så man kan tolka det lite som man vill, jag skulle godkänna både 40 och 60 cm som svar på frågan (utan att ha läst frågan, jag vågar inte köra testet :oops:)
Är det inte 35/55 cm till kabelskyddet, sen ytterligare minst 5 cm till kabeln?
 
Något buggade ur när jag gjorde testet ... fick 10 rätt men stod såhät???
 
  • Skärmdump av quizresultat visar "Du fick 1 av 10 möjliga" på byggahus.se trots att användaren fick 10 rätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
richardtenggren
Jag tolkade ”montera ett nytt uttag” som byta ut uttaget, för det kräver ju bara tillräckliga kunskaper? Så blev bara 9/10...

Intressant med experten Nils, om han nu har fel angående reglerna för förläggningsdjup, ska man kunna lita på dessa proffs egentligen? ;)

Jag chansade på 60 då jag har för mig Svärfar pratade om det när vi la ner fibern, och han har ju jobbat på Fortum med högspänning.
 
Redigerat:
10/10 men förstod att det skulle bli diskussion om förläggningsdjup ;)

SS 424 14 37 "I mark där jordbearbetning förekommer 0,55m"
Klart som korvspad att man kan vilja sätta en jordfräs i backen även på en privat tomt.
Oavsett om man kan göra avsteg från det så är det helt enkelt bara lathet och dumsnålt.

Förr när jag jobbade på televerket respektive elverk en period så gällde 0,6m
Sen slarvades det en hel del på den fronten kan erkännas.
 
Så lågvolt ska grävas ner på lågmeter enligt elektrikern?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tolkade ”montera ett nytt uttag” som byta ut uttaget, för det kräver ju bara tillräckliga kunskaper? Så blev bara 9/10...
Tycker också att frågan är lite luddig. I vissa fall kan ett uttag monteras utan att ledarna kopplas in.
 
useless useless skrev:
Är det inte 35/55 cm till kabelskyddet, sen ytterligare minst 5 cm till kabeln?
På sätt o vis, måtten anger minsta erforderliga fyllningshöjd (avstånd överkant rör/kabel till färdigställd marknivå) vid olika förläggningssätt för kraftkabel med högst 24 kV märkspänning.

Så om man använder rör så hamnar ju kabeln lite djupare ja. Däremot räknas inte platt kabelskydd, utan där gäller djupet till kabeln med kabelskyddet 5-10 cm ovanför. Standarden kallar faktiskt dessa plastband för kabelskydd... :thinking: (när får vi tillbaka de gamla mojisarna??)
 
När jag läste in behörigheten på 80-talet hade vi ett grupparbete om just detta. Vi kom fram till att 40cm grävdjup var idealiskt utifrån värmecoefficienter och dåtidens regelverk för vanliga Lågspänning (<1000V). Utifrån det är Bo inte fel ute med ett fyllnadsdjup på 35cm. Vill minnas att vi kunde få värmepåverkan om den låg djupare, men det kan vara mitt minne som sviktar. Har inte haft behov av att läsa på/in vad som gäller sedan blå boken så jag är inte uppdaterad om regelverket förändrats till dags dato.

Edit/
Gjorde testet 10/10 men då fuskade jag och svarade medvetet fel på frågan om djup vid kabelförläggning :oops:.
 
Redigerat:
Fråga ett finns inget rätt alternativ till... En säkring är ett kortslutningsskydd.
 
Nja, det är även ett överlast skydd. Vilken som är den primära funktionen kan kanske diskuteras.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
I så fall har man ändrat definitionen. Så här skrev elsäkerhetsverket förut iallafall:

Överströmsskydd kan tjänstgöra som kortslutningsskydd med huvuduppgift att relativt hastigt bryta strömmen vid kortslutning eller som överlastskydd med huvuduppgift att brytae n av överbelastning förorsakad överström inom en viss, vanligen av strömmens storlek eller temperaturstegringen beroende tid, eller som både kortslutnings- och överlastskydd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Transformator kan även vara för galvanisk separation.
 
Hur många elektriker pratat egentligen speciellt mycket om sista frågan :D
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.