Jag ska lägga 150kvm laminatgolv i ett nybyggt hus. Inga dörrkarmar är på plats ännu. De tänkte jag sätta dit efter jag lagt golvet. Jag kommer även ha trösklar. Hur lägger man golvet bäst i dörrposterna när det är samma golv i båda rummen, som Alt A eller Alt B i bilderna nedan?

Illustration av laminatgolv lagt under en dörröppning, Alternativ A, med kontinuerligt golv genom dörrpost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av laminatgolv lagt enligt alternativ B i en dörröppning utan dörrkarm och tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt A känns som det blir snyggast i dörrposten. Dock blir den sista brädan mot väggen då smalare utefter hela väggen och det innebär mycket kapa på längden vilket tar tid. Alt B går snabbare att lägga och det blir hela brädor utmed väggen, men blir det snyggt i dörröppningen när man får dit tröskeln?
 
Redigerat:
Om du ska ha trösklar så säger jag A men du släpper skarven under tröskeln lite större som rörelsemån mellan golven i de två rummen.

Du får nog räkna med att klyva längs en sida i alla fall om du inte har väldig tur att ditt rum stämmer precis med bredderna, så låt inte det styra.
 
Sen brukar man väl lägga golvet så det följer ljuset. Dvs med kortsidorna mot fönstren. Har man då rum med ljusinsläpp i olika riktningar bryter man av med en "tröskel".
 
Bernieberg du har så rätt angående rörelsemån under tröskeln. Jag glömde rita dit det. Jag har uppdaterat bilderna :)
 
Sunqan, det är en av "grundreglerna", att lägga golvets långsidor i samma riktning som ljusinsläppet. En annan "grundregel" är att om rummet är långsmalt bör man lägga golvet längsmed de längsta väggarna. Sen tycker jag att om man byter riktning på golvet mellan två rum (med en tröskel) och dörren mellan rummen ofta står öppen blir det ett ganska rörigt (oroligt) intryck.

Det finns en del att fundera över när man lägger golv :worried:
 
Skulle säga att det beror på golv, golv med smala tiljor typ flerstav syns inte nämnvärt om det är lite olika medans helstav eller stora tydliga rutor syns mer, så gör det som är lättast, o avväg med snyggast ;)
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
Sunqan, det är en av "grundreglerna", att lägga golvets långsidor i samma riktning som ljusinsläppet. En annan "grundregel" är att om rummet är långsmalt bör man lägga golvet längsmed de längsta väggarna. Sen tycker jag att om man byter riktning på golvet mellan två rum (med en tröskel) och dörren mellan rummen ofta står öppen blir det ett ganska rörigt (oroligt) intryck.

Det finns en del att fundera över när man lägger golv :worried:
På undervånimgen har vi ett l-format vardagsrum med parkettgolv, där ligger golvet i förlängnimgen av ytterdörren och längs med fönstren. På övervåningen där ligger laminatgolvet mot fönstren i alla fyra rummen vilket innebär att de byter riktning i dörröppningarna.
Jag hade stört mig rejält om golven på övervåningen låg i samma riktning i slla rum. Likaså.hade jag stört mig på om golvet i nedervåningen legat på andra ledden.

För mig känns det bättre att blicken följer golvriktningen på de ställen där det är praktiskt möjligt.
Från köket är det 1m typ mellan dörröppning och trapp till övervåning, där spelar det ingen roll. Soffan står så man tittar mot ytterdörren osv.

Och vi har kormalt alla dörrar utom till badrum och tvättstuga öppna.
 
H
aldrig alternativ b.
på grund av rörelser
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
henke_benke skrev:
aldrig alternativ b.
på grund av rörelser
På vilket sätt är det fel pga rörelser?

Jag hade definitivt lagt som alternativ B bara för att det är enklast. Du kommer aldrig tänka på att du har en skarv vid dörrposten när du fått på tröskeln. Skarven är ju lika fin som alla andra skarvar på golvet.

Sen om det är rätt eller fel det låter jag vara osagt! :)

Men du kommer ju ändå få klyva golvet på ena eller andra sidan (om du inte har en Jäkla tur!).
Så om du börjar lägga golvet på motstående långsida, med hela brädor. Så kommer det ju per automatik bli så att du får klyva på den sidan med dörrposterna och då löser det sig per automatik.

Eller så har du kanske dörrar på båda långsidor, och då kan du strunta i vad jag precis skrev! ;)
 
Alternativ A. Du kommer ändå behöva kapa längs väggen.
 
H
C crazytok skrev:
På vilket sätt är det fel pga rörelser?

Jag hade definitivt lagt som alternativ B bara för att det är enklast. Du kommer aldrig tänka på att du har en skarv vid dörrposten när du fått på tröskeln. Skarven är ju lika fin som alla andra skarvar på golvet.

Sen om det är rätt eller fel det låter jag vara osagt! :)

Men du kommer ju ändå få klyva golvet på ena eller andra sidan (om du inte har en Jäkla tur!).
Så om du börjar lägga golvet på motstående långsida, med hela brädor. Så kommer det ju per automatik bli så att du får klyva på den sidan med dörrposterna och då löser det sig per automatik.

Eller så har du kanske dörrar på båda långsidor, och då kan du strunta i vad jag precis skrev! ;)
varje gång någon sätter foten i karm öppningen rör sig bitarna.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte riktigt vinsten med alternativ B, du behöver som sagt troligtvis ändå klyva.

Om man nu inte behöver klyva, dvs om det blir ett helt antal brödor över bredden, så kommer det ju en skarv på varje sida av tröskeln, hamnar sådär 10 mm från tröskelns ytterkant. Om inte brädorna har precis samma bredd som tröskeln+20 mm så får du en fulskarv på ena sidan, alltså en skarv där golvet inte klickas ihop, spånt går i not eller hur nu föbandet ser ut för ditt golv.

Så A är det enda vettiga.
 
I en hall med dörrar på båda sidorna om golvet (mittemot varandra) kan man börja med en hel bräda vid ena väggen (och dörrpost) och bara klyva vid den andra väggen och då är B ett alternativ för att slippa klyva längsmed båda väggarna i hallen.

Bernieberg, I alt B blir det inga "fulskarvar" och alla bitar klickar ihop. Förutsatt att man till småbitarna inne i dörrposten använder rätt sida på brädan du kapar. Spånt på den ena smala biten och not på den andra så att säga. Du kan till och med använda samma bräda till båda bitarna (kapa bort lagom mycket i "mitten av en bräda")
 
Redigerat:
R rsa skrev:
I en hall med dörrar på båda sidorna om golvet (mittemot varandra) kan man börja med en hel bräda vid ena väggen (och dörrpost) och bara klyva vid den andra väggen och då är B ett alternativ för att slippa klyva längsmed båda väggarna i hallen.

Bernieberg, I alt B blir det inga "fulskarvar" och alla bitar klickar ihop. Förutsatt att man till småbitarna inne i dörrposten använder rätt sida på brädan du kapar. Spånt på den ena smala biten och not på den andra så att säga. Du kan till och med använda samma bräda till båda bitarna (kapa bort lagom mycket i "mitten av en bräda")
Okej, om du klyver bort en bit på ”dörrpostbrädan” så att snitten hamnarnunder tröskeln så blir det förstås inga fulskarvar men i så fall tycker jag att du har gjort enligt alternativ A :)

Det låter som att det mest handlar om att slippa klyva och jag tror att det blir lika mycket av den varan med båda alternativ. Enda skillnaden är att du kan klyva bort lite mindre bara vid dörrposten med alternativ A istället för att lägga dit en fnutt.
 
Jag skulle börja med att mäta rummet då vet man hur det blir vid dörren...
Börjar du med hel vid väggen så kanske du får en remsa på 2cm vid andra väggen, då får man klyva båda bitarna.
En sticksåg med bra blad så tar det inte lång stund att klyva
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.